معاون وزیرجهاد کشاورزی: دلالان بلای جان مرغداران شدند

معاون وزیرجهاد کشاورزی: دلالان بلای جان مرغداران شدند

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت : اگر تولید مازاد داخلی داشته باشیم با فروش بیشتر به بازار آزاد آن را متعادل می کنیم .

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن رکنی در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: قیمت تضیمینی مرغ در کشور وجود ندارد اما اگر بخواهیم می توانیم قیمت خرید تضمینی را ایجاد کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت : قیمت مرغ زنده بین 3800 تا 4100 تومان است که البته این هم از طرف تشکل ها و زنجیره های تولید رعایت نمی شود.
وی افزود : تعامل میان دولت و تولید کننده می تواند مشکل را حل کند و تشکل ها می توانند با ورود به این بازی دلالان را از دور خارج کنند و فرصت فعالیت به آنها ندهند .
رکنی گفت : در بازار داخل رقابت وسیعی برای تهیه و تامین دام وجود دارد، درست است که نرخ خوراک دام داخل 20 درصد کاهش داشت و درست تر اینکه بخشی از این کاهش به بازار جهانی بر می گردد اما حقیقت آن است که بخشی هم به رقابت ایجاد شده در داخل مربوط می شود .

ابوالفضل حاج اکبری تولید کننده مرغ هم در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه برخلاف نظر حسن رکنی گفت : در حال حاضر قیمت تضمینی مرغ در کشور بین 6500 تا 7000 تومان است و اگر این قیمت رعایت نمی شود دلیل به نبودن آن نیست .

محمد یوسفی رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی هم در تایید گفته اکبری ادامه داد : قیمت تضمینی مرغ وجود دارد و نمی دانم چرا بعضی ها آن را انکار می کنند .
وی ادامه داد : وظیفه تنظیم بازار با وزارت جهاد کشاورزی است که البته بخاطر وجود دلالان در این امر موفق نبوده است .
وی گفت : تولید کنندگان داخلی دچار مشکل هستند زیرا توان رقابت با وارد کنندگان این محصول را ندارند و مجبورند برای حضور در این بازار مرغ خود را با قیمت پایین تری عرضه کنند .
حاج اکبری نبود برنامه ریزی در سطوح بالا را سبب نابسامانی قیمت مرغ زنده و یخ زده عنوان کرد .
رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی هم گفت : میزان تولید باید متناسب با مصرف مردم و خرید پشتیبانی دام برای صادرات و ذخیره سازی مرغ مورد نیاز در طول سال باشد.
یوسفی ادامه داد : تشکل های ما توان مالی ندارند که بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را جهت تولید مرغ تامین کنند و البته باید گفت چنین اختیاری را هم از خود ندارند .
حاج اکبری با بیان اینکه در حال حاضر 27 هزار واحد تولید مرغ در کشور فعالند افزود : در شرایط فعلی اوضاع وارد کنندگان مرغ بهتر از تولید کنندگان داخلی است به خاطر اینکه این انحصار یا رانت در دست عده خاصی است که معمولاً به فکر منافع شخصی هستند تا تامین بازار .
یوسفی در ادامه گفت : دلالان تعیین کننده قیمت بازار هستند نه تولید کنندگان و وارد کنندگان .
حاج اکبری هم در پایان با بیان اینکه هدف از تولید باید مصرف داخل باشد ادامه داد: به خاطر بی کیفیت بودن و نداشتن استانداردهای جهانی بهتر است تولیدمان را در حد مصرف داخل نگه داریم و فعلا دنبال رقابت نباشیم زیرا رقابت سبب شکست و زمین خوردن تولید کنندگان داخلی و این موضوع باعث می شود تا تاریخ تولید داخل رو به ابطال برود و محصولات داخلی به کارخانه های کالباس سازی ارجاع داده شود .

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا