مقابله با کنگره آمریکا یا خود تحریمی؟!

مقابله با کنگره آمریکا یا خود تحریمی؟!

یک نماینده مجلس با انتقاد از طرح برخی مباحث برای ایجاد فشار به دولت گفت: «نمایندگان مجلس باید بیش از مسائل جناحی و سیاسی به منافع ملی نظام بها بدهند و پشتیبان برنامه دیپلماسی اقتصای و سیاسی دولت باشند.»

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس و دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از مقابله به مثل مجلس شورای اسلامی با کنگره آمریکا خبر داد و اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان و اعضای کمیسیون امنیت ملی در حال جمع آوری امضا برای طرح دو فوریتی مقابله به مثل با قانون اخیر کنگره آمریکا هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، وی با اشاره به طرح دو فوریتی تعدادی از نمایندگان در این زمینه گفت: در صورت تصویب نهایی این طرح دو فوریتی که شامل ۴ ماده است، محدودیت‌هایی در روابط تجاری، علمی، اقتصادی و سیاسی با ایالات متحده ایجاد خواهد شد.

آصفری ادامه داد: برخی در پی تصویب برجام، به دنبال روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با ایالات متحده بودند که در صورت تصویب این طرح، ممانعت و محدودیت‌هایی در این روابط ایجاد خواهد شد.

وی اظهار داشت: این طرح پس از تصویب در کمیسیون امنیت ملی، هفته آینده در صحن مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.

آیا ایجاد محدودیت در روابط علمی و تجاری با آمریکا نوعی مقابله به مثل با اقدام کنگره آمریکا است و آیا با این اقدام آمریکا متضرر خواهد شد؟

همیشه ضرر جنگ طلبی ها متوجه ایران بوده است

کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل در مجلس گفت: «هنر مدیران دولت ها در هزاره سوم پُل زدن بین دولت ها است نه دیوار کشی میان افراد و کشورها؛ و برنامه این دولت برآمده از اراده ملت، اهتمام به دیپلماسی سیاسی و اقتصادی با همه کشورهای عالم جز رژیم صهیونیستی است.»

وی ادامه داد: «امروز جامعه ما با توجه به بحران های کشورهای پیرامونی و شیطنت های جهان صهیونیست و وهابی، ضرورت مراودات سیاسی و اقتصادی بیشتری را با ملل عالم متصور می نماید. امروز با توجه به اراده کشور وهابی پرورِ مخالفِ منافع مسلمانان که عزم کرده قیمت نفت را به بشکه ای 30 دلار برساند، بها دادن به گفتگو و تعامل سازنده ایران با غرب مهم است.»

وی افزود: «حقیقت و حقانیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و برنامه هسته ای صلح آمیز آن مورد تایید مراجع بین المللی است و در دل های همه عالمیان، نیکو بودن ایران و نیک بودن نظام ریشه دوانیده است و احدی نمی تواند این حقانیت، صلح  طلبی و نیک منشی ایرانیان را از دل های آنها بزداید.»

پیرموذن گفت: «نمایندگان مجلس باید بیش از مسائل جناحی و سیاسی به منافع ملی نظام بها بدهند و پشتیبان برنامه دیپلماسی اقتصای و سیاسی دولت باشند.»

این نماینده مجلس با اشاره به طرح دوفوریتی موردنظر گفت: «اینگونه طرح ها مخالف خواست واقعی ملت است چراکه در دو تحقیق میدانی بالغ بر 86 درصد جمعیت ایران تکرار نمودند که دنبال توافق و مرادات با غرب هستند و بر برجام صحه گذاشتند. لذا اینگونه طرح ها جز بی مهری به دولت و ملت چیزی نیست و به نتیجه نمی رسد.»

پیرموذن تصریح کرد: «همیشه ضرر جنگ طلبی ها متوجه ایران بوده است و نمایندگان مجلس که قسم خوردند از منافع ملی حمایت کنند نباید اینگونه اظهاراتی داشته باشند.»

طرح اقدامات جدید ضرورتی ندارد

اما سید باقر حسینی نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: «شاید دوستانی که این موضوع را مطرح کردند می خواهند به نوعی از ایجاد روابط میان ایران و آمریکا پیشگیری کنند. اما من معتقدم برجام را باید ادامه داد و ما نباید حرکت جدیدی انجام دهیم؛ بلکه صرفا باید در مقابل اقدام آنها حرکتی انجام دهیم و منفعل نباشیم و گرنه طرح اقدامات جدید ضرورتی ندارد.»

وی ادامه داد: «طبق فرمایش پیامبر گرامی اسلام (ص) که فرمودند «اطلبوا العلم بالصین فان طلب العلم فریضة علی کل مسلم» نباید برای مباحث علمی محدودیت قائل شد. ما برای پیشرفت علمی به تعامل با دنیا نیاز داریم و لذا فکر نمی کنم محدودیت در روابط علمی با آمریکا خیلی کار جالبی باشد.»

مگر ما با آمریکا ارتباط سیاسی، علمی و فرهنگی داریم؟!

همچنین جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «بنده از این طرح اطلاعی ندارم اما مگر ما با آمریکا ارتباط سیاسی، علمی و فرهنگی داریم که این طرح بخواهد آن را محدود کند؟! لذا چون اطلاعی از جزئیات این طرح ندارم نمی توانم اظهارنظری کنم.»

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا