ریاحی:منشأ تمام رانت‌ها ارز‌چندقیمتی‌است

صادرات با چه نسخه ارزی رونق می‌گیرد؟

صادرات با چه نسخه ارزی رونق می‌گیرد؟

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه «منشأ تمام رانت‌ها ارز چندقیمتی و ارز کنترل‌شده است» عنوان کرد:در حال حاضر با کنترل نرخ ارز، دولت دارد حتی به کالای قاچاق هم یارانه می‌دهد.

ناصر ریاحی درباره نرخ ارز و تاثیر آن بر تجارت کشور گفت: کلا با آزادسازی نرخ ارز موافقم و فکر می‌کنم افزایش نرخ ارز و آزادسازی کمک زیادی به صادرات می‌کند. اصولا با کنترل نرخ ارز توسط بانک مرکزی مخالفم، چرا که با این کنترل، نرخ ارز به صورت فنری بالا می‌آید و به اقتصاد صدمه می‌زند. بنابراین فکر می‌کنم اگر نرخ ارز سیر طبیعی بازار خودش را داشته باشد برای اقتصاد مناسب‌تر است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، او درباره وضعیت کنونی نرخ ارز و تأثیر آن بر آینده تجارت گفت: وقتی نرخ ارز توسط دولت کنترل می‌شود، همیشه نمی‌توانند این کنترل را نگه دارند؛ بعضی اوقات مجبورند با تغییر قیمت نفت و تغییر درآمدهای دولت، آن را رها کنند. در نتیجه اتفاق‌هایی مثل سال 91 رخ می‌دهد که نرخ ارز دو برابر شد و صدمات آن هنوز روی پیکر اقتصاد هست. بنابراین فکر می‌کنم دولت می‌تواند برای کالاهای اساسی یا کالاهایی که خودش می‌خرد، نرخی را تعیین و تثبیت کند، ولی به طور کلی بهتر است در بخش عمده اقتصاد، ارز آزاد باشد.

ریاحی همچنین یادآوری کرد: منشأ تمام رانت‌ها ارز چندقیمتی و ارز کنترل‌شده است. در حال حاضر با کنترل نرخ ارز، همه می‌دانند نرخ واقعی ارز این نیست، چون ارز را با توجه به تورم تنظیم نکرده‌اند. در واقع به این ترتیب دولت دارد حتی به کالای قاچاق هم یارانه می‌دهد؛ یعنی اگر ما فرض کنیم ارز باید 20 درصد گران می‌شد، حتی کسی که دارد به صورت قاچاق، کالایی وارد می‌کند، به این ترتیب دارد از دولت یارانه می‌گیرد. بنابراین من معتقدم ارز در بخش عمده اقتصاد، منهای آن بخش‌هایی که در معیشت مردم تأثیرگذار است، باید کلا رها شود تا بازار نرخ آن را تعیین کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا