پرداخت4میلیون‌دلار به‌گروگان‌های‌سفارت‌آمریکا

پرداخت4میلیون‌دلار به‌گروگان‌های‌سفارت‌آمریکا

گروگان های آمریکایی که در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی به اسارت ایران درآمدند از محل منابع حاصل از جریمه بانک های خارجی که با ایران همکاری داشته اند ۴.۴ میلیون دلار غرامت دریافت می کنند.

نیویورک تایمز طی گزارشی نوشت: اعضای سفارت آمریکا در تهران در سال 1979، پس از 444 روز اسارت و بیش از 30سال پیگیری حقوقی، در نهایت موفق به دریافت غرامت شده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، یکی از بندهای طرح بودجه حجیم دولت آمریکا که روز جمعه با امضای رئیس جمهور این کشور به قانون تبدیل شد، به هر یک از 53 گروگان آمریکایی یا وراث آنها 4.4 میلیون دلار غرامت اختصاص داده است. قربانیان سایر حملاتی که ادعا می شود با پشتیبانی دولت ایران صورت گرفته، نظیر انفجار سال 1998 در سفارت آمریکا در شرق آفریقا نیز بر اساس این قانون مشمول دریافت غرامت خواهند بود.

رادنی سیکمن، که زمانی که حادثه گروگان گیری اتفاق افتاد به عنوان نیروی امنیتی در سفارت آمریکا در تهران کار می کرده گفت: « 36 سال و یک ماه و 14 روز زمان برد تا باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا این قانون را امضا کند، تا ایران مسئول شناخته شود.»

این قانون اکنون موجب بسته شدن پرونده قضیه ای خواهد شد که موجب قطع روابط ایران و آمریکا شد. موافقتنامه 1981 الجزایر که به آزادی گروگان ها منجر شد، به گروگان ها اجازه نمی داد تا برای دریافت غرامت اقدام حقوقی انجام دهند. ادعاهای حقوقی آنها بارها در دادگاه های مختلف رد شده بود. دیوان عالی آمریکا هم یکبار فرجام خواهی آنها را رد کرده بود. کنگره هم تلاش کرده بود تا با تصویب قانونی به آنها خسارت پرداخت شود، اما موفق نشده بود.

اما امسال، اعتبار مالی لازم برای این موضوع با تصمیمی که بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس را وادار به پرداخت 9 میلیارد دلار جریمه بابت نقض تحریم های ایران، سودان و کوبا می کرد، فراهم شد. بخشی از این جریمه به یکباره برای پرداخت به قربانیان حملات تحت حمایت ایران اختصاص یافت. خشم بسیاری از اعضای  کنگره از توافق هسته ای ایران در این زمینه بی تاثیر نبود.

سیکمن می گوید: «من متوجه شدم که سرنوشت ما به نحو گریزناپذیری به مذاکرات هسته ای گره خورده است... این مذاکرات به این درک منجر شد و آن این بود که گام بعدی اجتناب ناپذیر برای برقراری ارتباط (با ایران) حل و فصل دلیل قطع روابط یعنی به گروگان گرفته شدن ماست.»

«این اقدام به اندازه جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای با ارزش است.»

مشخص نیست که آیا همه گروگان های سابق سفارت آمریکا یا خانواده های آنها غرامت کامل دریافت خواهند کرد یا نه.

این قانون اجازه می دهد تا بابت هر روز اسارت به هر یک از 53 گروگان مبلغ 10 هزار دلار پرداخت شود. 37 نفر از این گروگان ها هنوز زنده هستند. 22 نفر از گروگان ها در 20 ژانویه 1981 آزاد شدند، گروگان پنجاه و سوم پیشتر به دلیل بیماری آزاد شده بود. بر اساس این قانون، زنان و کودکان 600 هزار دلار دریافت خواهند کرد.

از 9 میلیارد دلار جریمه ای که بانک بی ان پی پاریباس پرداخت کرده، به صندوق پرداخت غرامت به قربانیان تروریزم واریز خواهد شد. همچنین قرار است 2.8 میلیارد دلار نیز برای کمک به قربانیان حوادث 11 سپتامبر و اعضای خانواده های آنها پرداخت شود.

سیکمن افزود، وی ترجیح می داده ایران این غرامت را پرداخت کند، همانطور که لیبی به قربانیان حادثه لاکربی غرامت پرداخت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا