همکاری‌های خارجی ایران در بخش مسکن

همکاری‌های خارجی ایران در بخش مسکن

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: اگر قرار باشد ایران برای فروش ساختمان‌ها به شرکت‌های خارجی تضمین دهد، در این حالت ایرانی‌ها هم حاضر به سرمایه‌گذاری هستند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در رابطه با میزان تمایل کشورهای خارجی به همکاری با ایران گفت: کشورهایی مانند ترکیه تمایل کامل به سرمایه‌گذاری ندارند و بیشتر دوست دارند که سرمایه را از ایران بگیرند، یعنی کسانی باشند که برای کار به آنها رجوع کنند و اینها مانند پیمانکارهای ترکیه‌ای که قبلاً هم داشتیم، کار کنند، اما کشورهای اروپایی کمی بیشتر تمایل به سرمایه‌گذاری دارند.

ایرج رهبر در ادامه بیان کرد: البته سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی در صورتی است که این کشورها شرایطی که ایران گذاشته را بپذیرند، که یکی از این شرایط همکاری با شرکت‌های داخلی خودمان است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، او در ادامه اظهار کرد: البته بخش مسکن باید به صورتی باشد که حالت استیجاری را در پیش بگیرد، زیرا اگر قرار باشد که ایران برای فروش ساختمان‌های ساخته شده تضمینی کند، مانند آن است که اجازه دهد بعد از مدت سه، چهارسال کشورهای خارجی سرمایه‌هایشان را به همراه سود دوباره به کشور خودشان برگردانند.

رهبر گفت: در این صورت شرکت‌های داخلی هم می‌توانند این‌گونه کار کنند، اما شرکت‌های داخلی یک تضمین اقتصادی می‌خواهند یعنی همان تضمین‌هایی که به شرکت‌های خارجی می‌دهند به ایرانی‌ها هم بدهند، مانند تضمین فروششان و امنیت سرمایه‌گذاریشان، خب در این حالت ایرانی‌ها هم سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما برای ایرانی‌ها طور دیگری عمل می‌کنند، یعنی آنها را خیلی جدی نمی‌گیرند.

او افزود:  اگر اعتراضی داشته باشند یا در صورت پیش آمدن اختلاف، شکایتی داشته باشند، به آنها جواب نمی‌دهند و کسی برای رسیدگی به شکایات آنها وجود ندارد، اما کشورهای خارجی با قراردادهای بین‌المللی و با ساپورت‌های دیپلماتیکی می‌آیند و تضمین‌هایی می‌گیرند. آن تضمین‌ها برایشان معتبر است و اگر به قراردادشان عمل نشود، تضمین‌هایشان را وصول می‌کنند، اما برای ایرانی‌ها این حالت نیست به همین خاطر سرمایه‌گذار ایرانی زیاد اعتماد نمی‌کند که در بخش‌های ساخت‌وساز سرمایه‌گذاری کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا