چالش‌های صادرات فولاد روی میز ایمیدرو

چالش‌های صادرات فولاد روی میز ایمیدرو

گروه صنایع معدنی >فولاد - جلسه مقدماتی عارضه‌یابی توسعه صادرات فولاد ایران که با حضور مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو، بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، احمد صادقی مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان، عبد المجید شریفی مدیر عامل شرکت ملی فولاد و رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن فولاد برگزار شد،

به گزارش ماین نیوز، مشکلات این صنعت در حوزه صادرات را بر بوته نقد قرار داد تا بتواند راهکاری برای حل مشکلات پیش روی فولاد را پیدا کند و به‌کار گیرد. همچنین در این جلسه صندوق ضمانت صادرات ایران خدمات و امکانات خود را برای توسعه صادرات صنعت فولاد کشور معرفی و شرکت فولاد تکنیک نیز گزارش خودرا با موضوع تجارت در زنجیره فولاد؛ چالش‌ها و فرصت‌ها ارائه کرد.

صادرات، راهی برای برون‌رفت فولاد از مشکلات

مهدی کرباسیان، رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره جلسه عارضه‌یابی صادرات فولاد، اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی صنعت فولاد این است که امروز نزدیک به ۳میلیون تن فولاد در انبارها مانده است. اگر این میزان را با قیمت روز بررسی کنیم، خواهیم دید میلیاردها تومان از سرمایه شرکت‌های فولادی زمین‌گیر شده است.

وی گفت: از سویی دیگر بازار فولاد به‌دلیل کند بودن ساخت‌وساز با رکود همراه است، البته در مقابل باید بیان کرد خوشبختانه با حمایتی که دولت از این صنعت داشت، صادرات فولاد در سال‌جاری رکورد تاریخی خواهد داشت و پیش‌بینی ما این است، در سال‌جاری بیش از ۳میلیون تن صادرات فولاد داشته باشیم. البته باید به این موضوع توجه کرد که چین دامپینگ سختی در بازار فولاد دارد در نتیجه صادرات در این بازار دشوار خواهد بود. کرباسیان، اعتقاد ما بر این است، درباره صادرات فولاد باید یک هماهنگی انجام‌شده و دولت نیز حمایت ویژه از آن داشته باشد. وی ادامه داد: خوشبختانه حدود ۲هفته پیش جلسه خوبی در ریاست‌جمهوری برگزار شد به همین دلیل ما جلسه‌ای برای هماهنگی این موضوع با حضور فولادی‌ها برگزار کردیم. یکی از راه‌های برون‌رفت از این مشکل جدای از رونق در ساخت‌وساز، صادرات نیز می‌تواند باشد. کرباسیان افزود: معتقدم جایزه صادراتی باید برای تمامی محصولات از جمله فولاد در نظر گرفته شود.

جلب مشوق‌های صادراتی برای فولادی‌ها

رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره برگزاری این جلسه اظهار کرد: به طور کلی اگر بخواهیم ارزیابی از این جلسه داشته باشیم باید گفت، جلسه خوبی برگزار شد. عنوان اصلی جلسه در زمینه مشکلات موجود در صادرات فولاد است. وی افزود: در این جلسه قرار شد تا تمهیداتی از سوی واحدهای فولادی اتخاذ شود تا بازاریابی، بازارسازی و هماهنگی در صادرات فولاد انجام شود. درواقع برای اجرایی شدن این تمهیدات باید یک کار متشکل انجام شود. البته جلسه‌ای که روز گذشته برگزار شد مقدماتی بوده و باید منتظر نتایج جلسات دیگر بود. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره مشکلات موجود بر سر راه صادرات فولاد اظهار کرد: مشکلاتی که امروز بر سر راه صنعت فولاد قرار گرفته بخشی مربوط به مسائل داخلی و بخشی مربوط به موضوعات خارجی است. وی افزود: مشکلات داخلی فولادی‌ها باید به دنبال مشوق‌های صادراتی بوده و این حمایت‌ها را جلب کنند. از سویی دیگر مشکلاتی در زمنیه حمل‌ونقل، بارگیری و محدودیت در بنادر وجود دارد که برای صادرات چالش ایجاد می‌کند. در واقع برای توسعه در صادرات نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و مشوق‌های صادراتی هستیم. به گفته خلیفه سلطانی، در حوزه مشکلات خارجی، صادرکنندگان می‌توانند با هم همکاری داشته و بازارهای صادراتی را برای فروش محصولات پیدا کنیم. در واقع نباید تولیدکنندگان داخلی در بازارهای صادراتی با یکدیگر رقابت کنند. به‌دست آوردن بازارهای صادراتی بسیار سخت است در نتیجه نباید به راحتی آنها را از دست بدهیم. بهتر است به جای رقابت با یکدیگر در بازارهای صادراتی به صورت متشکل فعالیت داشته باشیم. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: مسائل بیان شده، مشکلات عمده‌ای است که باید به جهت تسریع در صادرات فولاد برطرف شود. خلیفه سلطانی افزود: بهتر است در جلسات آینده مسئولان حوزه‌های مرتبط با صادرات فولاد نیز حضوریافته تا مشکلات آسان‌تر حل شود.

اعلام راهکارها در جلسات بعدی

روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز درباره جلسه برگزار شده بیان کرد: براساس تصمیم گرفته شده عبدالمجید شریفی، مدیرعامل شرکت ملی فولاد به عنوان دبیر جلسه عارضه‌یابی توسعه صادرات فولاد ایران انتخاب شده و قرار است این جلسات به صورت هفتگی یا ماهانه برگزار شود. با توجه به برگزاری جلسه مقدماتی عارضه‌یابی توسعه صادرات فولاد ایران، ایده و نظر مشخصی برای رفع مشکلات صادرات فولاد مطرح نشده است. بدون شک با برگزاری جلسات دوم و سوم می‌توان به راهکارهایی برای حل مشکلات این حوزه دست یافت. این تصمیمات می‌تواند احداث یک شرکت بین‌المللی، بازاریابی از طریق سفارتخانه‌ها یا ایجاد شرکت‌های بازراریابی را شامل شود. البته این تصمیمات نیازمند برگزاری چندین جلسه است. امروز مهم‌ترین چالش صنعت فولاد در کشور قیمت تمام شده است. یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت تمام شده در کشور نرخ ارز است. متاسفانه تورمی که در چندسال گذشته در کشور وجود داشته روی دلار اعمال نشده، در نتیجه قیمت تمام شده در ایران نسبت به افزایش قیمت دلار به نسبت ناچیز است به همین دلیل تمام صادرات ضرر ده می‌شود. در حال حاضر نیز با ثابت شدن قیمت دلار باید نگران وضعیت صادرات بود. به همین دلیل اگر خواهان اتفاقی در صادرات صنعت فولاد هستیم باید شاخص‌های کلان اقتصادی از جمله قیمت ارز تغییر کند. حال باید منتظر ماند تا جلسات بعدی عارضه‌یابی توسعه صادرات فولاد ایران برگزار شده و صادرات را برای این صنعت آسان کنند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا