در گفتگو با مهر اعلام شد؛

واکنش ایران به‌آزادسازی صادرات نفت آمریکا/چوب حراج برنفت نمی‌زنیم

واکنش ایران به‌آزادسازی صادرات نفت آمریکا/چوب حراج برنفت نمی‌زنیم

معاون وزیر نفت با بیان اینکه آزادسازی صادرات نفت آمریکا به بازار نفت ایران ضربه‌ای وارد نمی‌کند، گفت: شرکت نفت به دنبال فروش نفت با تخفیف و یا ارزان‌تر از قیمت بازار به مشتریان نیست.

رکن الدین جوادی در گفتگو با مهر درباره آزادسازی صادرات نفت خام آمریکا  و ورود نفت این کشور به بازار، گفت: با آزادسازی صادرات نفت خام و حتی میعانات گازی آمریکا، ایران کمترین آسیب را خواهد دید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره ظهور یک صادرکننده جدید نفت خام و میعانات گازی در بازار، اظهار داشت: اگر آمریکا بتواند نفت وارد بازار کند، اول آن کشورهایی که قیمت تمام شده شان بالاست، مجبورند تولید و عرضه نفت خود را محدود کنند.

معاون وزیر نفت از مناطق نفت‌خیزی همچون دریای شمال، آبهای عمیق در مکزیک، آبهای عمیق در آسیا و حتی آفریقا به عنوان کانون بیشتری آسیب پس از ورود نفت آمریکا به بازار یاد کرد و افزود: بنابراین ایران کمترین آسیب را می‌بیند ولی طبیعی است که در بازار عرضه زیاد شود، حداقل بازار آمریکا و غرب دور بلافاصله متاثر خواهد شد.

عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران همچنین در واکنش به اظهار نظر برخی از رسانه های غربی مبنی بر فروش نفت ایران در دوران پساتحریم با تخفیف‌های نجومی، تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران هیچ گونه تصمیمی برای ارزان فروشی و یا دادن تخفیف ویژه به مشتریان در بازار نفت را ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه منشاء این اظهارنظرها بیشتر مبارزه منفی رقبای ایران در بازار نفت است، اظهارداشت: بعید می‌دانم نیازی به این مسائل باشد و باید جلوتر برویم و ببینیم چه اتفاقی می افتد. به نظر نمی‌آید چنین ضرورتی باشد و باید شرایط پیش بیاید و متناسب با آن تصمیم بگیریم.

به گزارش مهر به نقل از وال استریت ژورنال، شرکت نفتی «ای پی پی» آمریکا روز گذشته اعلام کرد: هفته نخست ژانویه نخستین محموله صادرات نفت آمریکا به ظرفیت ٦٠٠ هزار بشکه را که از چاه‌های نفت ایالت تگزاس استخراج شده، از طریق نفتکش‌های شرکت معامله گر ویتول به یکی از شرکت‌های پالایش نفت زیر مجموعه این شرکت در سوئیس صادر می‌شود.

در همین حال، جیم تیگ مدیر ارشد عملیاتی شرکت ای پی پی گفته است: این نخستین محموله نفت خام آمریکایی از منطقه خلیج مکزیک است که پس ٤٠ سال به خارج از آمریکا صادر خواهد شد.

شرکت‌های نفتی آمریکایی در عین حال که از تصمیم اخیر کنگره این کشور مبنی بر لغو ممنوعیت صدور نفت استقبال کرده اند، با توجه با کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهان، با دشواری های محسوسی برای فروش محموله های نفتی خود روبرو خواهند بود و به همین دلیل این احتمال خواهد بود که بسیاری از شرکت‌های نفتی آمریکایی به جای صدور محموله های کوچک نفتی ذخیره های نفتی خود را به امید بالاتر رفتن قیمت نفت در ذخیره سازی‌ها نگه دارند.

آمریکا که هم اکنون با مصرف روزانه ٢٠ میلیون بشکه نفت فقط نزدیک به ٩ میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه از نفت مورد نیاز خود را در داخل این کشور تولید می کند، به طبع قادر نخواهد بود در مقام صادر کننده عمده نفت در جهان رقابت کند و به احتمال زیاد با وجود لغو ممنوعیت صدور نفت در این کشور، در حد صادر کننده محموله های کوچک نفت سبک به برخی کشورها باقی می ماند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا