مقاومت شل برابر منتقدان بزرگترین ادغام صنعت نفت

مقاومت شل برابر منتقدان بزرگترین ادغام صنعت نفت

شرکت نفتی شل اعلام کرد که حتی اگر قیمت نفت کمتر از 60 دلار در هر بشکه باشد، خرید گروه نفتی بی جی توسط این شرکت توجیه اقتصادی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، شرکت نفتی شل با اعلام یک کاهش پنج میلیارد دلاری دیگر در هزینه‌های خود در سال آینده برای مقابله با کاهش قیمت نفت اعلام کرد: پرداخت 53 میلیارد دلار برای خرید گروه نفتی بی جی حتی در صورتیکه قیمت نفت کمتر از 60 دلار در هر بشکه باشد، توجیه خواهد داشت.

این شرکت پیشتر گفته بود که قیمت مناسب نفت برای اینکه خرید بی جی توجیه اقتصادی داشته باشد، 65 دلار در هر بشکه است.

شل در چشم‌انداز خود برای سهامداران 15 فوریه را به عنوان تاریخ نهایی این قرار‌داد اعلام کرد که بزرگ‌ترین قرار‌داد در بخش انرژی طی یک دهه گذشته و موردی است که سال 2015 را به یک سال بی‌سابقه در زمینه ادغام شرکتها تبدیل خواهد کرد.

سهامداران هر دو شرکت در نشستی که 27 و 28 ژانویه برگزار خواهد شد به این قرار‌داد رای خواهند داد. برخی سهامداران بزرگ از این انتقال حمایت کرده در حالی که برخی دیگر ابراز نگرانی کردند که با توجه به کاهش 35 درصدی قیمت نفت از زمان اعلام این خرید در ماه آوریل شل در حال پرداخت پول زیادی بابت این انتقال است.

نفت برنت در حال حاضر در کمترین قیمت 11 سال گذشته و حدود 36 دلار و 50 سنت در هر بشکه داد و ستد می‌شود و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که متوسط قیمت نفت در سال 2016، 57 دلار و 95 سنت در هر بشکه باشد.

بن ریچی مدیر ارشد سرمایه‌گذاری "مدیریت دارایی‌ آبردین" یکی از 10 سرمایه‌گذار بزرگ شل و بی جی به رویترز گفت: ما از بعد استراتژیک از این قرار‌داد حمایت می‌کنیم. متحد شدن این دو شرکت از جهات زیادی منطقی به نظر می‌رسد.

سهام درجه A شل آخرین بار در لندن سه درصد افزایش قیمت داشت در حالی که سهام بی جی نیز 3.3 درصد افزایش را تجربه کرد.

شرکت نفتی شل برنامه سرمایه‌گذاری خود برای سال آینده را برای گروه ادغام شده خود با بی جی دو میلیادر دلار کاهش داد و به 33 میلیارد دلار رساند و همچنین هزینه‌های عملیاتی خود را سه میلیارد دلار دیگر کاهش داد و اعلام کرد که این اقدام توان این کشور برای تحمل روند نزولی قیمت نفت را بیشتر و باعث تداوم پرداخت‌ها به سهامداران خواهد شد.

این شرکت همچنین اعلام کرد که در سال 2017 پرداخت سود سهام خرد را متوقف و یک برنامه سهام بیع متقابل به ارزش دستکم 25 میلیارد دلار را بین سال‌های 2017 تا 2020 اجرا خواهد کرد.

بن فان بردن مدیرعامل شل در بیانیه‌ای گفت: ما در سال 2015 در زمینه هزینه‌ها و سازمانی قاطعانه عمل کردیم و من مصمم هستم که در سال‌های پیش‌رو نیز مجددا قاطع عمل خواهیم کرد.

دو شرکت در 20 ژانویه و پیش از نشست سهامداران گزارش ضمنی از عملکرد تجاری خود در سال 2015 را ارائه خواهند داد و نتایج کامل امسال در اوایل فوریه اعلام خواهد شد.

جیسون گامل تحلیلگر صنعت نفت در موسسه جفری که سهام شل را رتبه‌بندی می‌کند گفت: ما انتظار داریم این شرکت ادغامی یکی از انعطاف‌پذیر‌ترین چرخه‌های پولی در صنعت انرژی را داشته باشد.

قرار‌داد خرید بی جی توسط شل باعث افزایش 50 درصدی قیمت سهام این شرکت در هفتم آوریل و رسیدن به مجموع 70 میلیارد دلار شد.

بی جی در بیانیه جداگانه‌ای تایید کرد که هلگ لاند مدیرعامل این شرکت به همراه سیمون لوث مدیر مالی شرکت هر دو پس از اجرایی شدن قرارداد انتقال بی جی را ترک خواهند کرد.

لاند پیشتر مدیرعامل استات اویل نروژ بوده و دو ماه قبل از اینکه قرار‌داد خرید بی جی توسط شل اعلام شود به این گروه پیوسته بود.

بی جی اعلام کرده که لاند با مدیران غیراجرایی شرکت در مورد چشم‌پوشی از یک سوم از حقوق خود که حدود سه میلیارد و 700 میلیون پوند می‌شود، موافقت کرده است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا