تورم اعلامی رئیس جمهوری "من درآوردی" است؟

تورم اعلامی رئیس جمهوری

خبرگزاری تسنیم در گزارشی با انتقاد از تورم اعلامی از سوی رئیس جمهوری در روز گذشته، تورم نقطه به نقطه و رسیدن آن به نرخ تک رقمی را من آوردی عنوان کرد و با اعلام اینکه در هیچ کجای دنیا چنین نرخی مورد استفاده قرار نمی گیرد پیشینه این تورم را منتسب به دولت احمدی نژاد و اقتصادهای درب و داغان خواند.

اقتصاد ایران آنلاین- دیروز و امروز مسئولان و رسانه‌های طرفدار دولت تک رقمی شدن تورم را در بوق و کرنا کردند، ولی آیا واقعاً تورم تک رقمی شد؟

 
به گزارش تسنیم، روز گذشته مرکز آمار ایران از کاهش نرخ تورم در آذرماه به 12.6 درصد خبر داد و حسن روحانی رئیس جمهور هم روز گذشته در جمع مردم شهرری با اظهار خرسندی از اینکه در تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه کشور ، تک رقمی و برابر با 9.9 اعلام شده، ادامه داد: این یعنی تورمی که در آغاز این دولت 45 درصد بود، به کمتر از 10 درصد رسیده است.

 
هر چند اعلام تورم 45 درصدی در آغاز دولت یازدهم از سوی رئیس جمهور اشتباه بوده و بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه در آغاز دولت یازدهم 41.2 درصد و نرخ تورم هم 36.2 درصد بوده است، ولی موضوع این گزارش ارائه آمار غلط توسط حسن روحانی نیست، بلکه پُز تبلیغاتی دولت یازدهم ورسانه های طرفدار این دولت با تورم  "من‌درآوردی" رئیس دولت گذشته یعنی محمود احمدی‌نژاد است که اتفاقاً در دولت گذشته مورد انتقاد همین مسئولان و رسانه ها بوده است.

 
"نرخ تورم" که یک شاخص جهانی در خصوص ارزیابی تغییر قیمت هاست، عبارت است از تغییر 12 ماهه شاخص کل قیمت ها منتهی به یک ماه در سال جاری در مقایسه با 12 ماهه منتهی به همان ماه در سال گذشته.

 
در ادبیات جهانی عبارت تورم نقطه به نقطه مفهوم ندارد و این اصطلاح در دولت گذشته بین سیاسیون باب شده است. مهدی تقوی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی در این باره می گوید: «در هیچ کجای دنیا تورم نقطه به نقطه را حساب نمی کنند و تورم را معمولا به صورت ماهیانه، یا سالیانه یا فصلی محاسبه می کنند. من در خارج نشنیدم بگویند تورم از این نقطه تا آن نقطه چه قدر است. گفتن آن حالا عیبی ندارد ولی این نوع محاسبه از نرخ تورم در هیچ کجای دنیا متداول نیست.»

 
به گفته تقوی، «تورم را معمولا در آمار کشورهای دیگر سالیانه حساب می کنند. به طور مثال اگر شاخص قیمت در فروردین یک سال 120 باشد و در آخر اسفند همان سال 140، می گویند رقم شاخص 20واحد افزایش یافته است. در تورم نقطه به نقطه گفته می شود تورم از یک نقطه تا نقطه دیگر چه قدر بوده است. من به عنوان اقتصاددان تا به حال اصطلاحی در اعلام نرخ های تورم ندیدم. نقطه به نقطه اختراع ماست.»

 
وی می افزاید: «اگر دقت کنیم می بینیم که تا قبل از دولت محمود احمدی‌نژاد، هیچ آماری به نام تورم نقطه به نقطه منتشر نمی شد. بیشتر نرخ تورم سالیانه متداول است. دلیل آن این است که مزد و حقوق در آخر هر سال یا اول هر سال فزایش پیدا می کند. بنابراین من چنین عنوانی در سایر اقتصادهای دنیا ندیده ام. در اقتصادهای پیشرفته اتحادیه کارگران با اتحادیه کارفرمایان توافق می کردند که به میزان افزایش نرخ تورم، نرخ مزد و حقوق افزایش یابد.»

 
تقوی معتقد است: «مواردی که در ایران اتفاق می افتد بیشتر متعلق به اقتصادهای درب و داغون است. استفاده از تورم نقطه به نقطه نوعی پوشاندن خرابکاری دولت هاست. این موضوع دو علت دارد، یکی اینکه خیلی بد عمل کردیم که باعث افزایش نرخ تورم شده است و دلیل دوم به مطالبات نیروی کار بر می گردد. »

 
بر اساس گزارش دیروز مرکز آمار ایران، نرخ تورم در آذر ماه امسال با 0.5 درصد کاهش نسبت به ماه قبل 12.6 درصد و تورم نقطه به نقطه با 0.9 درصد کاهش 9.9 درصد شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا