تکاپوی‌شرکتهای‌امریکایی‌برای‌عقب‌نماندن‌از‌رقبا

تکاپوی‌شرکتهای‌امریکایی‌برای‌عقب‌نماندن‌از‌رقبا

روزنامه وال استریت ژورنال روز چهارشنبه گزارش داد : پیش از لغو مورد انتظار تحریم های اعمال شده علیه ایران ، شرکتهای عظیم امریکایی از جمله شرکت اچ .پی فروشنده رایانه شخصی و واحد خدمات نفتی شرکت جنرال الکتریک به طور فعالانه راه ورود به بازار ایران را بررسی می کنند.

وال استریت ژورنال افزود: هفته گذشته ، سناتور بن کاردین از ایالت مریلند و یک دمکرات ارشد کمیته روابط خارجه سنا در یک جلسه بررسی گفته اند که کاهش تحریم های تهران می تواند در ماه ژانویه پس از اجرای توافق هسته ای قدرتهای جهان با ایران شروع شود.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، یک مقام امریکایی گفت : در 'روز اجرای توافقنامه ' اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری امریکا ، مجوز عمومی صادر خواهد کرد که به بازوهای اجرایی شرکت های امریکایی مستقر در خارج اجازه خواهد داد وارد فعالیت هایی شوند که ایران را شامل می شود.
برخی از شرکت های امریکایی که نگرانند از پیشقراولان اروپایی و آسیایی در رقابت بر سر تجارت در یک کشور متجاوز از 77 میلیون نفری عقب بمانند ، خود را آماده ساخته اند تا به محض لغو تحریم ها وارد عمل شوند و ضمن بستن قراردادهایی نمایندگانش را به ایران بفرستند.
دنیس فلورین رئیس ' لاوآسیه کونسی ' یک شرکت مشاوره انرژی مستقر در پاریس می گوید : شرکت های مهم آمریکایی ظاهرا دیگر از طی مسیر خود در ایران هیچ نگرانی ندارند که این حکایت از وجود درجه بالا از اطمینان در بین آنها در مورد پایان تحریم دارد. '
به گفته وی ، در حالی که تحریم ها قرار است بزودی پایان یابد، دنبال کردن فرصت ها در ایران دیگر مثل گذشته بارسیاسی ندارد.
در همین حال شرکت مشاوره تبلیغات پژوهشی بی ام آی مستقر در انگلیس می گوید: این فرصت می تواند وسیع و گسترده باشد. بازار ایران برای رایانه و وسایل بازی و دستگاه های دیگر قرار است از 5/9 میلیارد دلار به 13 میلیارد دلار ظرف چهار سال افزایش یابد.
یک مقام خزانه داری امریکا گفته است : شرکت ها و افراد غیر امریکایی در صورت ورود به مذاکرات اولیه در مورد فرصت های بالقوه تجاری یا سفر به ایران برای بررسی احتمال روابط تجاری پس از لغو تحریم ها ، در معرض تحریم های امریکا قرار نخواهند گرفت.
خزانه داری امریکا روی پایگاه اینترنتی خود تذکر داد، ورود به مرحله بستن قرارداد در مورد ایران تا پیش از روز اجرا ممکن است قابل مجازات تحریم باشد.
به گفته یک مقام وزارت خارجه امریکا و دیگر افراد آشنا با این موضوع ، شرکتهای امریکا در حال مشورت با وزارت خارجه و وزارت خزانه داری برای حصول این اطمینان هستند که گفت و گوهایی که توسط شعبه های غیر امریکایی آنها انجام می شود، قابل استناد است.
یک مقام امریکایی گفت : افراد در حال تهیه پیش نویس قراردادهایی هستند ولی هیچ چیز امضا نشده است .
در نتیجه شرکتهای امریکا ، شعبه های غیر امریکایی خود را می فرستند تا به صرفه بودن تجارت را محک بزنند.
کارکنان غیر امریکایی شرکت اچ پی ، با توزیع کنندگان بالقوه تولیدات خود در دوبی و تهران ملاقات کرده و ماه گذشته یک نشست داخلی برای بحث در مورد این فرصت تجاری برگزار کرده اند.
به گفته افراد اشنا با قراردادهای تهیه شده ، این غول رایانه ای امریکا همچنین به شرکای آتی خود در تهران گفته است که تا زمان تکمیل توافق هسته ای با ایران ، اج پی پای هیچ معامله ای را امضا نخواهد کرد.
سخنگوی جنرال الکتریک گفت :ما چشم اندازهای مقرراتی و تجاری را که ممکن است برای پیشبرد در مورد ایران باز شوند ، پیگیری می کنیم . '
وال استریت ژورنال در پایان نوشت : بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفته است که ایران انتظار جذب 30 میلیارد دلار سرمایه را در زمینه های نفت و گاز پس از ارائه قراردادهای جدید و جذاب تر دارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا