واکنش وزیر جهاد کشاورزی به انتشار اسناد توزیع برنج‌های آلوده

واکنش وزیر جهاد کشاورزی به انتشار اسناد توزیع برنج‌های آلوده

چند روز پیش اسنادی از توزیع و فروش چندین محموله برنج تاریخ مصرف گذشته و آلوده از انبارهای شرکت بازرگانی دولتی در سال جاری و عدم وصول ...

چند روز پیش اسنادی از توزیع و فروش چندین محموله برنج تاریخ مصرف گذشته و آلوده از انبارهای شرکت بازرگانی دولتی در سال جاری و عدم وصول بیش از 108 میلیارد تومان چک‌های فروش نسیه برنج انتشار یافت. محموله‌های زیاد برنج وارداتی تاریخ مصرف گذشته که از انبارهای شرکت غله و خدمات بازرگانی متعلق به شرکت بازرگانی دولتی ایران در برخی استان‌ها بارگیری شده بود، در سال جاری در برخی نقاط کشور توزیع شده و تعدادی از این محموله‌ها هم کشف شده است.

به‌دنبال این رویداد و در حالی‌که مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی دلیل ایجاد مشکل در توزیع و فروش برنج‌های انبارشده این شرکت را عملیات طولانی فرآیند واردات اعلام کرد، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی از شرکت بازرگانی دولتی خواست جلوی فساد کالاهای ذخیره‌سازی شده را بگیرد. این هشدار حجتی به نوعی تایید تلویحی توزیع برنج‌های آلوده این شرکت در بازار مصرف است. حجتی در جلسه‌ای با حضور مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره و معاونان و مشاوران شرکت بازرگانی دولتی ایران به ایشان گفت: خرید کالاهای اساسی توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران باید در بهترین زمان یعنی با کمترین هزینه و قیمت تمام‌شده و با رعایت صرفه و صلاح کشور انجام شود و اصول محاسبه سود و زیان ریاضی در انجام عملکردها، جاری و ساری شود تا به مفهوم واقعی بنگاه‌داری اقتصادی برسیم. وی تصریح کرد پرداخت دموراژ بابت واردات کالاهای اساسی باید به‌خوبی تحلیل و بررسی و دلایل ایجاد آن توصیف و موانع برطرف شود. بنابراین از این پس تعلق دموراژ به کالاهای وارداتی قابل قبول نیست و در عوض انتظار دریافت دیسپچ (جایزه تسریع در تخلیه) در واردات را داریم. وزیر جهاد کشاورزی با مهم خواندن مدیریت کالاهای ذخیره شده، خاطر نشان کرد باید فروش و جایگزین کردن کالاهای استراتژیک ذخیره شده برای نیاز مصرفی مردم با دقت صورت گیرد تا جلوی فساد کالاهای ذخیره‌سازی شده گرفته شود.  در ادامه این جلسه علی قنبری، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، تأمین اعتبار خرید کالاهای اساسی را یکی از مشکلات اساسی انجام خرید تضمینی توسط شرکت اعلام کرد.

قنبری با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی شرکت، مشکل برنج‌های ذخیره‌سازی شده است، گفت: دلیل ایجاد مشکل در توزیع و فروش برنج‌های در اختیار، فرا رسیدن فصل برداشت برنج در کشور و عملیات طولانی فرآیند واردات است. وی ادامه داد: به‌دلیل اینکه در زمان فصل برداشت برنج داخلی، برای جلوگیری از ضرر به کشاورزان و برنجکاران داخلی، فروش برنج‌های ذخیره‌سازی شده متوقف است، این فرصت را از دست دادیم. علاوه بر اینکه فرآیند طولانی واردات از خرید تا تخلیه برنج‌ها نیز از دلایل ایجاد این مشکل بود که امیدواریم باقیمانده برنج‌ها با کالاهای تازه در انبارها جایگزین شود. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره خرید و واردات برنج از آمریکا تصریح کرد: کار خرید برنج از آمریکا در تیرماه امسال انجام شده و مربوط به قبل از صدور بخشنامه تحریم کالاهای آمریکایی است و پس از بخشنامه ممنوعیت واردات کالا از آمریکا که در آبان‌ماه صادر شده، به‌‌رغم اینکه برنج جزو کالاهای ممنوع شده وارداتی از آمریکا نبوده، این شرکت هیچ‌گونه برنجی را از کشور آمریکا خریداری و وارد کشور نکرده تا مفاد بخشنامه اشاره شده رعایت شود.

حجتی: برنج آلوده توزیع نکردیم

در حالی وزیر جهاد کشاورزی نسبت به توزیع برنج‌های آلوده اظهار بی‌اطلاعی می‌کند که همه چیز را در این‌باره با حضور در جلسه مشترک با مدیران شرکت بازرگانی دولتی از زبان قنبری شنیده است و اینگونه موضع‌گیری محمود حجتی جای تعجب دارد. وزیر جهاد کشاورزی که در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در این‌باره مورد پرسش قرار گرفت در واکنش تندی به انتشار اسناد توزیع برنج تاریخ مصرف گذشته و آلوده گفت: رسانه‌ها بیخود  این اسناد را منتشر کردند. حجتی در این‌باره تصریح کرد: تاریخ مصرف برنج‌های توزیع شده تمدید شده بود و این کار طبیعی است. حجتی اضافه کرد: کی گفته که برنج آلوده است؟ کجا توزیع شده است؟

وی در واکنش به اینکه اسناد آن در خبرگزاری‌ها منتشر شده است، افزود: خبرگزاری‌ها بیخود کرده‌ و اشتباه کرده‌اند؛ مگر می‌شود برنج آلوده در کشور توزیع شود. حجتی در پاسخ به اینکه آیا شما این موضوع را به کل تکذیب می‌کنید، با تعجب گفت: برنج آلوده توزیع شده است! چه کسی گفته است برنج آلوده توزیع شده است! وی در واکنش به اینکه اسناد آن وجود دارد، گفت: چه کسی توزیع کرده است؟ ما توزیع کرده‌ایم؟  وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم با شنیدن اینکه براساس اسناد منتشر شده مربوط به شرکت بازرگانی دولتی این برنج بین مردم توزیع شده است، افزود: بازرگانی نه توزیع کرده و نه مجاز است که توزیع کند. حجتی همچنین در واکنش به اینکه سازمان غذا و دارو به شرکت بازرگانی دولتی نیز تذکر داده است و مجلس و سازمان غذا و دارو می‌خواهند این موضوع را پیگیری کنند، گفت: من از این داستان خبر ندارم و دارم پیگیری می‌کنم.


وی همچنین درباره جلسه خود با شرکت بازرگانی دولتی و تذکر به این سازمان برای دقت بیشتر در توزیع کالاها گفت: این جلسه اخیر ارتباطی با برنج ندارد. وزیر جهاد کشاورزی افزود: محصولات غذایی، تاریخ مصرف مجازی دارند و طبق مشخصات فنی و شرایط نگهداری سازمان غذا و دارو و در بخش پروتئین سازمان دامپزشکی کنترل می‌شوند. حجتی یادآور شد: اگر به هر دلیلی این محصولات در زمان مورد نظر توزیع نشد پس از بررسی و ارزیابی لازم ممکن است برای آنها تاریخ مصرف را تمدید کنند و تاریخ مصرف آنها افزوده می‌شود. وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: برنجی که عرضه شده است تاریخ مصرف آن پس از بررسی توسط سازمان‌های مربوط تمدید و عرضه شده است که این موضوع امری طبیعی به حساب می‌آید. حجتی گفت: من نمی‌دانم رسانه‌ها و سازمان صداوسیما به دنبال چه چیزی‌اند و این کارها و جنجال‌سازی‌ها را به چه منظور انجام می‌دهند. در همین حال دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه دولت هزار و ۵۰۰ تومان تعرفه و مابه‌التفاوت از واردات برنج دریافت می‌کند از ثبت سفارش یک میلیون و
400 هزار تن برنج برای واردات در مدت زمان 4  آذر تا به 2 دی خبر داد. مسیح کشاورز با بیان اینکه این رقم ثبت سفارش برای واردات برنج 2 روز قبل در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی به ما اعلام شد به تسنیم گفت: از این میزان برنج طبق روال هر ساله حداکثر 35 درصد آن وارد می‌شود و مابقی آنها فرصتی برای واردات پیدا نمی‌کند. کشاورز ادامه داد: در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که 6 تا 7 میلیون تن برنج ثبت سفارش شده است اما لزوما همه برنج‌های ثبت سفارش شده وارد نمی‌شود.
 
وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در موضوع توزیع برنج‌های آلوده معاونت حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد، گفت: ما وزارت جهاد کشاورزی را مسؤول این موضوع می‌دانیم و باید مستندات خود را درباره این موضوع به کمیسیون ارائه دهد. ناصر صالحی‌نسب درباره توزیع و فروش برنج‌های آلوده و تاریخ مصرف گذشته بین مردم، اظهار داشت: به‌صورت کلی کمیسیون‌های مختلف مجلس بویژه کمیسیون کشاورزی حساسیت ویژه‌ای نسبت به مواد غذایی وارداتی دارند به همین منظور موضوع برنج‌های آلوده نیز در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا