نتایج جست‌وجوی نام چین چه تغییری کرده است؟

وضع اقتصاد چین چقدر خراب است؟

وضع اقتصاد چین چقدر خراب است؟

برای درک شرایط بحرانی اقتصاد چین نیازی نیست به آمار و ارقام رسمی و اخباری که این روزها اعلام می‌شود سرک بکشید، بلکه یک جست‌و‌جوی ساده در گوگل به شما نشان می‌دهد که وضع اقتصادی چین نسبت به سال قبل چقدر بدتر شده است.

 نتایج اطلاعات اخذ شده از غول جست‌وجوی اینترنتی جهان، گوگل، نشان می‌دهد که در سال 2014 میلادی، بیشترین موضوعاتی که راجع به چین در موتور جست‌و‌جوگر گوگل ازسوی کاربران جست‌و‌جو شده به‌خوبی منعکس‌کننده افزایش قدرت اقتصادی این کشور بوده است. به‌ گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، بیشترین عبارات جست‌وجو شده درباره چین شامل: «چین اقتصاد شماره یک جهان» و «چیرگی اقتصادی چین بر آمریکا» می‌شده است. اما این وضعیت در سال 2015 به کلی تغییر کرده و بیشترین عبارات جست‌و جو شده توسط کاربران حول مسایل منفی اقتصاد این کشور می‌چرخد.

به‌گزارش بلومبرگ، پس از سقوط پنج تریلیون دلار بازار سهام چین و نگرانی‌ها نسبت به وقوع رکود در دومین اقتصاد قدرتمند جهان همه چیز تغییر کرده به‌طوری‌که کاربران اینترنتی مدام در گوگل عباراتی را با مضمون «سقوط اقتصاد چین»، «فروپاشی اقتصاد چین» و «بحران اقتصادی چین» جست‌وجو می‌کنند.

گرچه الگوسازی نتایج جست‌وجوی اینترنتی شاید علمی به‌نظر نرسد و با گذشت زمان عبارات مورد جست‌وجو دستخوش تغییر شود اما روی‌هم رفته، نتایج این جست‌وجو‌ها نشان می‌دهد که چگونه ذائقه و نگاه جهان نسبت به دومین اقتصاد جهان تغییر کرده است.

البته، در این بررسی، نتایج جست‌وجوهای خنثی نظیر «اقتصاد چین» و عبارات تکراری که با حالت‌های مختلف جست‌وجو شده‌اند، لحاظ نشده است.

گرچه، هنوز به درستی نمی‌توان نتیجه گرفت که‌ آیا تغییر ذائقه در جست‌وجوی اینترنتی نوعی شاخص موثر است یا اینکه صرفا یک تغییر ذائقه‌ای ساده است اما شکی نیست که اکثریت قریب به اتفاق عباراتی که در سال 2016 راجع به چین در گوگل جست‌و‌جو خواهد شد، بیشتر راجع به «بهبود اقتصادی چین» خواهد بود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا