درخواست وزارت کشاورزی از مجلسی‌ها برای تصویب لایحه خاک

درخواست وزارت کشاورزی از مجلسی‌ها برای تصویب لایحه خاک

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره به آنکه جمعیت جهان رو به افزایش بوده و نیاز مردم به مواد غذایی نیز افزایش پیدا می‌کند، گفت: نتوانسته‌ایم در کشور به شرایط مطلوب خوداتکایی برسیم به همین دلیل نیاز است در برنامه‌های خود باز کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد اکبری در جشنواره سال جهانی خاک که امروز در محل سازمان حفاظت از محیط زیست واقع در پارک پردیسان برگزار شده بود، از رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که در جلسه حاضر بود، خواست تا تصویب لایحه خاک به مجلس بعدی منتقل نشود تا بتوانند با در دست داشتن قانون خاک در کشور در سال اول برنامه ششم توسعه اهداف آن را عملیاتی کنند.

وی ادامه داد: کشور ایران دارای وسعتی حدود 169 میلیون هکتار است که ازاین مساحت 18.5 میلیون هکتار در چرخه کشت بوده و 8.7 میلیون هکتار از اراضی آبی، 1.3 میلیون هکتار به کلاس I بدون محدودیت تخصیص یافته است.

او گفت: این در حالی است از 51 میلیون هکتار اراضی قابل کشت کشور به علت محدودیت‌های موجود فقط توانسته‌ایم 18.5 میلیون را در چرخه کشت وارد کنیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بیشتر اراضی قابل کشت کشور در شمال، غرب و شمال غربی کشور واقع شده و قسمت اعظمی از کشور فاقد عدم استعداد باروری است.

اکبری در خصوص کمبود مواد آلی در خاک اظهار کرد: بیش از 60 درصد خاک‌های کشور کمتر از یک درصد مواد آلی داشته و در بخش کثیری از خاک‌ها نیز میزان مواد آلی کمتر از نیم درصد است.

وی در ادامه به چالش‌های خاک کشور اشاره کرد و گفت: شوری خاک، فرسایش که میزان متوسط آن در کشور 16.7 تن در هکتار است در حالیکه شاخص جهانی متوسط فرسایش 5 تا 6 تن در هکتار است از جمله چالش‌های مهم خاک کشور است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: عدم وجود نقشه خاک شناسی، آلودگی منابع خاک، تغییر کاربری اراضی از کشاورزی به مسکونی در شش کلان شهر در حالیکه فقط 15 درصد اراضی تغییر یافته جزء کلاس‌های 4 به بالا و 85 درصد از این اراضی‌ها دارای کلاس‌های 1 تا 4 با کاربری ذاتی کشاورزی بوده‌اند؛ از جمله چالش‌های دیگر خاک کشور است.

اکبری در پایان در خصوص اهداف و راهبردهای معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، گفت: کنترل و پیگیری از فرسایش خاک با بکارگیری فناوری‌های نوین ، بهبود و اصلاح خاک‌های مساله‌دار، ارتقای سطح حاصلخیزی و توان تولیدی خاک‌های کشاورزی، شناسایی و پایش خاک‌های کشاورزی از جمله اهداف و راهبردهای معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی است که با پیگیری آنها درصدد حل مشکلات کشاورزی کشور برآمده ‌ایم.

به گزارش ایسنا، در مراسم امروز از «پایگاه ملی اطلاعات منابع خاک ایران» رونمایی شد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا