در نشست حجتی با وزیر خارجه مغولستان مطرح شد

واردات شتر و گوسفند مغولی درمقابل صادرات خشکبار و میگوی ایرانی

واردات شتر و گوسفند مغولی درمقابل صادرات خشکبار و میگوی ایرانی

در نشست مشترک وزیر جهاد کشاورزی با وزیر امور خارجه مغولستان مسائل مختلفی از واردات گوسفند مغولستانی تا آماده سازی تفاهم‌نامه مشترک قرنطینه دامی، صادرات خشکبار و میگو و همکاری مشترک اجرایی و تحقیقاتی دو کشور در زمینه بیان زدایی در مغولستان مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، لوندگ پورسورن - وزیر امور خارجه مغولستان - با اشاره به پس از دیدارهای امروز (چهارشنبه) با مسئولان دولتی از جمله وزیر امور خارجه و وزیر جهاد کشاورزی ضمن با ابراز تمایل برای گسترش روابط دو کشور اظهار کرد: تاکنون تعداد زیادی دام به ایران صادر کرده‌ایم و تقاضای بسیاری برای خرید گوسفند از سوی ایران وجود دارد که علاقمندیم مجوزهای لازمه دامپزشکی به زودی امضا شود و بتوانیم در راستای این مبادله تجاری تسهیلات صورت گیرد.

وی با اشاره به تجربیات ایران در زمینه بیان زدایی گفت: می خواهیم از این تجربیات استفاده کنیم، چرا که ایران نیز مانند مغولستان با مشکل کمبود آب و معضلات و مشکلات مناطق بیابانی مواجه است.

وی تصریح کرد: مغولستان با وجود دارا بودن سه میلیون نفر جمعیت 70 میلیون واحد دامی دارد که جزو کشورهای صادرکننده در این زمینه است و ایران می تواند از ظرفیت مغولستان برای راهیابی به بازارهای کشورهای همسایه مانند روسیه استفاده کرد.

در ادامه این نشست محمود حجتی - وزیر جهاد کشاورزی - نیز با بیان اینکه سال گذشته 6.5 میلیارد دلار درآمد ارزی از محل صادرات محصولات کشاورزی در بخش‌ها و زیربخش‌های مختلف نصیب ایران شده است، اظهار کرد: برای گسترش همکاری‌های دوجانبه با مغولستان آماده‌ایم و تا ماه آینده قرنطینه دامی و توافقات دو طرف طی مراسمی امضا و مبادله می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایران بزرگترین کشور صادرکننده محصولات دامی در منطقه است، افزود: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در زمینه بیابان زدایی با مغولستان در حال همکاری است و می خواهیم این همکاری افزایش پیدا کند و حتی آماده اجرای عملیات بیابان زدایی در مغولستان هستیم.

وی ادامه داد: 25 میلیون هکتار اراضی بیابانی در ایران وجود دارد که در معرض شن و بیابان زایی است اما با اجرای عملیات تثبیت توانسته ایم از خطر شن‌های روان خودمان را در امان نگه داریم.

حجتی با اشاره به وجود پتانسیل صادرات خشکبار و میگو گفت: درصددیم شتر از مغولستان وارد کنیم و برای فعالیت‌های تحقیقاتی و سازگاری با اقلیم ایران از آن استفاده کنیم، چرا که شترهای مغولستانی در شرایط سخت سازگاری بهتری نسبت به دیگر گونه‌های ژنتیکی مثل شتر با محیط اطراف دارند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا