مروری بر اخبار کار و تعاون در هفته‌ای که گذشت

واگذاری سرخابی‌ها به بخش تعاون و آغاز طرح خرید کالا

واگذاری سرخابی‌ها به بخش تعاون و آغاز طرح خرید کالا

مهمترین عناوین این هفته به خبر واگذاری سرخابی‌ها به بخش تعاون، آغاز طرح خرید کالا و کسب و کار پر رونق زنان در شبکه‌های اجتماعی اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، این هفته معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از واگذاری باشگاه سرخابی‌ها به دو تعاونی سهامی عام خبر داد و گفت: این پیشنهاد را با سازمان خصوصی سازی در میان گذاشته و طرح اولیه آن را نیز آماده کرده‌ایم.

سید حمید کلانتری گفت: با توجه به آنکه اقدامات قبلی درباره واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به نتیجه نرسید سازمان خصوصی سازی کلیات طرح پیشنهادی ما را پذیرفت.

معاون امور تعاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی درعین حال از صادرات یک میلیارد و 25 هزار دلاری تعاونی در هشت ماهه امسال خبر داد و پیش‌بینی کرد که این رقم تا پایان سال به یک میلیارد و 700 هزار دلار برسد.

کلانتری همچنین از تایید 190 شرکت تعاونی اعتبار گروه شغلی خبر داد و ابراز امیدواری کرد: 600 تعاونی در انتظار نیز هرچه سریعتر به تایید بانک مرکزی برسند. آغاز طرح کارت اعتباری خرید کالا از دیگر خبرهایی بود که این هفته انتشار یافت.

به گفته احمد میدری - معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا به صورت آزمایشی در چند شهرستان آغاز شده و در مرحله نخست بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی و بازنشستگان صندوق کشوری تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

وی جامعه هدف این طرح را در فاز نخست، چهار میلیون نفر ذکر کرد و گفت: از مجموع چهار میلیون نفر دو میلیون و 700 هزار بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی و یک میلیون و 300 هزار بازنشسته صندوق کشوری مشمول این طرح می‌شوند.

معاون رفاه وزیر کار تصریح کرد: کلیه بیمه شدگان تامین اجتماعی و کارگران ساختمانی تحت پوشش این طرح هستند و در فاز بعدی،اقشار کم درآمد و ضعیف شناسایی و تحت پوشش این طرح قرار گرفته و یارانه آنها ضمانت بازپرداخت اقساط خواهد بود.

در هفته‌ای که گذشت رییس اتاق تعاون ایران با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه از بی مهری و کم توجهی به بخش تعاون در برنامه انتقاد کرد و گفت: در ستاد تدوین برنامه ششم، 55 نفر عضو بودند و تنها دو نفر از بخش غیر دولتی اقتصاد حضور داشتند که اکثریت اعضای بخش دولتی موجب شد تا در احکام برنامه ششم توسعه، توجه چندانی به بخش غیر دولتی و تعاون نشود.

بهمن عبداللهی همچنین به تبعیض در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده میان بخش تعاون و خصوصی اشاره کرد و گفت: این امر قدرت رقابت تعاونی ها را از بین می برد در حالی که اگر قرار به اجرای قانون است باید همه مالیات پرداخت کنند چرا که 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده تبعیض فاحشی است که به تعاون تحمیل شده و موجب ورشکستگی تعاونی‌ها می‌شود.

کاهش سه درصدی صدور جواز کسب و کاردر تهران خبر دیگری بود که از سوی معاون شهرسازی شهرداری تهران اعلام شد.

آنطور که پژمان پشمچی زاده گفته به دلیل رکود اقتصادی نه تنها حوزه مسکن،‌ بلکه ساخت و سازهایی که به کار و فعالیت مربوط می‌شود نیز دچار رکود شده است.

وی افزود: در طول چهار سال گذشته صدور مجوز برای مال سازی و کسب و کار سه درصد کاهش یافته است این در حالی است که 40 درصد منابع کشور در پایتخت متمرکز شده است لذا هرگونه صدور مجوز برای ساخت و ساز در پایتخت براساس طرح تفصیلی و سند توسعه شهر است اما هرگونه رونق در حوزه کسب و کار به نفع مردم است.

این هفته خبری مبنی بر ورود 10 درصدی زنان در حوزه کارآفرینی منتشر شد.

یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به فراگیری شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در بین زنان خانه دار گفت که می‌توان با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های حوزه فناوری اطلاعات در جهت رونق فضای کسب و کار استفاده کرد.

مریم نهاوندی معتقد است بکارگیری فناوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی در کسب و کار زنان امری ضروری است چرا که در شرایط فعلی بسیاری از خانم‌ها به‌ویژه خانم‌های بازنشسته و خانه دار زمان بسیاری را صرف این مسایل می کنند لذا می توان از این تکنولوژی‌ها و فضای مجازی در جهت ایجاد فضای کسب و کار برای زنان خانه‌دار و بازنشسته استفاده کرد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا