رونق رابطه گازی ایران و روسیه

رونق رابطه گازی ایران و روسیه

برخی خبرها نشان از آن دارد که روابط گازی ایران و روسیه رونق تازه‌ای یافته است.

به گزارش نامه نیوز، ایران و روسیه مدت‌هاست که برای رسیدن به یک توافق نفت و گاز در حال رایزنی هستند. هرچند که مسائل دیپلماتیک اتفاق افتاده در این مدت، در روابط تهران- مسکو نیز بی‌تاثیر نبوده است.

به گزارش اقتصادنیوز، با این حال، بعد از آن‌که روابط روسیه و ترکیه به سردی گرایید، مساله یک ارتباط گازی میان تهران- مسکو قوت گرفت. بسیاری از همان ابتدا بر این باور بودند که ایران می‌تواند جایگزین خوبی برای روابط کدر شده میان روسیه و ترکیه باشد.

ایران همواره به دنبال این بوده تا از طریق کشورهای همسایه، راهی برای صادرات گاز خود به اروپا باز کند. در این میان، مساله هزینه‌بر بودن صادرات به اروپا و نقل و انتقالات، اما و اگرهای بسیاری را پیش روی ایران گذاشت.

حالا به نظر می‌رسد که با جلسه اخیر برخی مدیران گازی روسیه در ایران، بتوان زمینه را برای این کار بیش از پیش آماده کرد. بر این اساس، پیش از این جلسه مشترکی میان شرکت گاز ایران و شرکت گازپروم روسیه برگزار شده بود که به نظر می‌رسد حالا این جلسات، جدی‌تر و برای یک همکاری جدی از سر گرفته شده است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت گاز ایران در این رابطه عنوان کرده است که در نشست‌های مشترک، دوطرف زمینه‌های مورد توافق از جمله مهندسی، اجرا، عملیات، بازرگانی و پژوهش را به بحث و بررسی خواهند گذاشت. در عین حال، شرکت گازپروم روسیه در چند نشست و گفتگو با مقام‌های شرکت گاز ایران این زمینه‌های همکاری را که در قالب ٥ کارگروه تعریف شده است، بررسی خواهد کرد.

آن‌طور که عزیزالله رمضانی به ایسنا خبر داده است، در نشست مشترک تازه میان دو طرف، یک تیم ٢٥ نفره به مدیریت آلکساندرمدودوف، معاون شرکت گازپروم روسیه به بحث درباره موارد یادشده خواهند پرداخت. در عین حال، ویتالی مارکلوف، معاون مدیرکل شرکت گازپروم روسیه نیز در نشست فوق حضور خواهد داشت.

چنین جلسات دو جانبه‌ای با توجه به سوابقی که شرکت گازپروم روسیه دارد، می‌تواند آغازی برای یک رابطه میان دو طرف در حوزه گاز باشد. هرچند که بسیاری معتقدند اگر ایران می‌توانست با ترکیه بر سر گاز و قیمت آن به یک توافق مناسب دست یابد، راه بهتری را برای صادرات گاز به اروپا در اختیار داشت.

نکته مهم، مساله شائبه فروش اطلاعات از سوی گازپروم روسیه در طرح توسعه یک میدان مشترک بود که پیش از این روابط ایران با این شرکت را قدری کدر کرده بود که حالا به نظر می‌رسد در حال ترمیم است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا