کدام صنایع بورسی پس از برجام رونق می‌یابند؟

کدام صنایع بورسی پس از برجام رونق می‌یابند؟

یک کارشناس بازار سهام معتقد است: برجام، تنها می‌تواند در کوتاه‌مدت بر افزایش اعتمادملی و جو روانی جامعه تاثیرگذار باشد. اما مدت‌ها طول می‌کشد تا به واسطه آن اثرات رفع تحریم‌ها و برجام را در بازار سرمایه و بورس شاهد باشیم. در این زمینه دولت باید سیاست‌هایی را در کوتاه‌مدت اتخاذ کند که بعد از برجام بتواند از موقعیت‌‌های پیش‌رو نهایت استفاده را داشته باشد.

محمدرضا رهبر در خصوص وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: بورس در حال حاضر  در حالت انتظار و بلاتکلیفی به سر می‌برد. بخشی از این مساله به سیاست‌های متناقض دولت در بازار سرمایه برمی‌گردد و بخش دیگری به مسایلی چون ریزش قیمت نفت و افت قیمت‌ها در بازار مواد اولیه در جهان نشات گرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، او افزود:  امیدواریم با توجه به اینکه در آستانه اجرای برجام قرار گرفته‌ایم و قرار است تحریم ها برداشته شوند، دولت نیز در بودجه سال آینده نگاه حمایتی به بازارسرمایه داشته باشد. در اینصورت می‌توان گفت بازار به سمت رونق حرکت خواهد کرد.

این فعال بازارسرمایه معتقد است: برجام، تنها می‌تواند در کوتاه‌مدت بر افزایش اعتمادملی و جو روانی جامعه تاثیرگذار باشد. اما مدت‌ها طول می‌کشد تا به واسطه آن اثرات رفع تحریم‌ها و برجام را در بازار سرمایه و بورس شاهد باشیم.  در این زمینه دولت باید سیاست‌هایی را در کوتاه‌مدت اتخاذ کند که بعد از برجام بتواند از موقعیت‌‌های پیش‌رو نهایت استفاده را داشته باشد که یکی از این سیاست‌ها می‌تواند انتشار اوراق قرضه ارزی باشد تا بدین‌وسیله بتواند منابع ارزی مورد نیاز را تامین‌ کند و بازار استقراض و بدهی را راه‌اندازی کند.

مدیرعامل سابق کارگزاری حافظ خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاران انتظار دارند که با حذف تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام، بازار بورس در سال 95 ،در نیمه اول نهایتا نیمه دوم سال به موقعیت مطلوبی برسد. پس طبیعی است که اگر جذب سرمایه‌گذار خارجی هرچه زودتر انجام شود ورود این سرمایه‌گذاری به بازار سرمایه می‌تواند چراغ راه آینده اقتصاد کشور باشد.

رهبر افزود: حضور و مشارکت با بانک‌های خارجی، تاسیس بانک‌های مختلف اعم از ایرانی ، اروپایی و... می‌توانند در این مسیر کمک‌کننده باشند.

او گفت: همچنین مساله مهم دیگر، هماهنگی میان قوه مجریه، مقننه و قضاییه کشور است. زیرا بازار سرمایه کشور نیازمند افزایش امنیت سرمایه‌گذاری است.

او گفت: اما متاسفانه تاکنون سیاست‌های دولت به خصوص در بودجه سال 93 و 94 سیاست‌های مفیدی برای بازار سرمایه نبوده است و این سیاست‌ها در مواردی مانند تعیین قیمت خوراک پتروشیمی، افزایش بهره مالکانه، عوارض و سایر محدودیت‌هایی که دولت ایجاد کرد موجب شده تا شاخص بازار افت پیدا کند و سهام‌داران به تدریج اعتمادشان را به بازار سرمایه از دست بدهند و از بازار خارج شوند که همین مساله باعث شده تا شاخص سهام روبه کاهش بوده است.

او افزود: البته بخشی از مساله کاهش شاخص سهام در بازار سرمایه مربوط به قیمت محصولات و کالاهایی است که در بورس‌های جهانی تعیین می‌شوند. کاهش قیمت نفت، همچنین محصولات پتروشیمی، سنگ‌آهن ، متانول و همه محصولاتی که کشور ما صادرکننده آن بوده است در بورس‌های بین‌الملل کاهش یافته که بر اقتصاد کشور ما بسیار تاثیرگذار بوده است.

رهبر گفت: از طرفی اقتصاد کشور چین نیز، که مشتری پروپاقرص محصولات در کشور ما بود به واسطه اینکه رشد اقتصادیشان کاهش قابل‌توجهی داشته، همانند گذشته در بازار‌های کشور ما متقاضی خرید نیستند.

مدیرعامل سابق کارگزاری حافظ معتقد است: به هرحال با این شرایط سرمایه‌گذاران هم به طور کلی ریسک‌گریز شدند و از طرفی سیاست‌های انبساطی که باید در سال 94 و در سال 95 مورد توجه دولت قرار بگیرد این سیاست‌ها هنوز بیان نشده‌اند.

او گفت: برای مثال برای اینکه بانک ها و صنایع که در بورس‌ها حضور داشته باشند و رونق پیدا کنند، دولت باید نسبت به پرداخت‌هایش به بانک‌ها، پیمان‌کاران و شرکت‌های بورس اقدام کند . در حال حاضر با توجه به مطالبات قابل توجهی بانک‌ها از شرکت‌های بورسی به دولت دارند هیچ برنامه‌ای برای بازپرداخت بدهی‌شان فعلا اعلام نشده است.

این فعال بازار سهام تصریح کرد: کمبود نقدینگی و عرضه سهام توسط شرکت‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری نیز، بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد که حتی افت بورس غیر از زمینه کاهش قیمت‌های جهانی از جمله نفت، تحت تاثیر عرضه سهام شرکت‌های بزرگ به سرمایه‌گذاری و نهادهای سرمایه‌گذاری بوده است. که در این زمینه دولت می‌تواند تا حدودی شرکت‌هایی را که زیرمجموعه خود را ترغیب کند که به جای اینکه سپرده‌های بانکی داشته باشند، منابع‌شان را در بازارهای سرمایه به حرکت دربیاورند.

او افزود: از مسائل دیگر این است که با توجه به آنکه تقویت بازار سرمایه به منظور تامین برنامه مالی بلند‌مدت موردنظر دولت و مجلس قرار گرفته ولی تاکنون راه‌کارهای تامین سرمایه هنوز مشخص و عملی نشده است.

نایب رئیس سابق شرکت بورس در خصوص اینکه با اجرایی شدن برجام کدام‌یک از صنایع رشد می‌کنند، گفت: با اجرایی شدن برجام خود بازار سرمایه می‌تواند تحت تاثیر این امر قرار بگیرد.

به گفته این فعال بازارسرمایه، اجرایی شدن برجام در خصوص صنعت بانکداری موثر است زیرا با استفاده از سوئیفت‌ها، نقل و انتقال پول به سرعت انجام می‌گیرد که در نتیجه بدین وسیله درآمد ارزی‌ بانک‌ها می‌تواند افزایش ‌یابد.

رهبر گفت: همچنین دولت در زمینه تامین منابع ارزی برای شرکت‌ها فعال‌تر می‌شود که این خود می‌تواند باعث کاهش نرخ سود بانکی شود. که در صورتی که نرخ سود سپرده بانکی کاهش یابد در اقتصاد کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود زیرا کاهش نرخ سود بانکی موجب توسعه بازار سرمایه می‌شود .

او گفت:  با اجرایی شدن برجام امنیت سرمایه‌گذاری افزایش پیدا می‌کند و وضعیت تکنولوژی و الکترونیکی کشور نیز،بهبود می‌یابد و به نظر می‌رسد به طور کل، اقتصاد کشور می‌تواند موقعیت مطلوبی را از طریق مراودات بین‌المللی پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: اگر بازار سرمایه کشور ساختار مناسبی داشته باشد و درجهتی قرار بگیرد که بورس کشور در راستای بین‌المللی حرکت کند، می‌توان در فدراسیون بورس‌های جهانی عضو باشیم که این امر با ورود سرمایه‌گذاری خارجی و مراوده سهام بین بورس کشور و بورس سایر کشور‌ها محقق می‌شود و می‌توان با ایجاد تقاضا و فروش سهام‌های شرکت‌های ایرانی در بورس‌های سایر کشورها باعث رونق در بازار سرمایه شویم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا