معاون سازمان زمین شناسی:

اطلاعات پایه زمین شناسی در ایران به روز و دقیق است

اطلاعات پایه زمین شناسی در ایران به روز و دقیق است

مشهد- ایرنا- معاون زمین شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: اطلاعات پایه زمین شناسی در ایران دقیق و به روز است و می تواند مبنایی برای اجرای طرح های بزرگ باشد.

جلیل قلمقاش روز چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل اداره زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور در مشهد افزود: با استفاده از همین اطلاعات روز به روز بر شمار پروژه های بزرگ در حوزه راه، برق و دیگر امور زیربنایی و همچنین اکتشاف معادن افزوده می شود.
وی مدت زمان جمع آوری اطلاعات پایه زمین شناسی در کشور را 50 سال ذکر کرد و گفت : طرح های بزرگی چون انتقال آب از دریا با اتکا به اطلاعات زمین شناسی در ایران قابلیت اجرا پیدا می کنند.
قلمقاش گفت: بدون بهره گیری از اطلاعات پایه زمین شناسی اجرای طرحهای عمرانی بویژه در بخش زیربنایی مانند آب، برق و گاز غیرممکن است.
معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در این مراسم گفت: معدن موتور محرک در اقتصاد کشور است و این سازمان در راستای اهداف کلان دولت فعالیتهای چشمگیری را در بخش اکتشافات معدنی آغاز کرده به طوری که اکنون 11 پهنه اکتشافی را در دستور کار قرار داده است.
بهروز برنا افزود: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور جزو هشت سازمان برتر زمین شناسی دنیا است و این نتیجه دقت در انجام فعالیت های اکتشافاتی است.
وی بیان کرد: ایران جزو سه کشور مهم جهان از نظر برخورداری از معادن زیرزمینی است و پیشینه قوی و خوبی در زمینه معدن و اکتشاف معدنی دارد.
وی ادامه داد: معدنکاری باستانی که در اصطلاح معدنکاران به آن 'شدادی' گفته می شود، در هزاره چهارم قبل از میلاد و در سرزمین ایران انجام می شده است و اکنون بیش از یکهزار و 200 معدن شدادی در کشور وجود دارد.
برنا افزود: کشف معدن در ایران ارزان تر از کشورهای دیگر است و در برنامه ششم توسعه کشور جزو بخشهای پیشران در نظر گرفته شده است که می تواند منشا رونق صنایع معدنی باشد.
وی با اشاره به اهمیت اکتشافات معدنی در منطقه شمال شرق کشور گفت: شکل گیری پروژه اکتشاف معدنی شرق کشور قبل از انقلاب اسلامی آغاز شده و تاکنون ادامه داشته است.
معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: هم اکنون اطلاعات پایه زمین شناسی بسیاری از مناطق کشور در این سازمان گردآوری شده و اولویت اکتشاف معدنی هم بر مبنای ذخایر راهبردی گذاشته شده است.
برنا اظهار کرد: محدودیت منابع مالی، پروژه های اکتشافی این سازمان را نیمه تمام گذاشته اما به رغم این محدودیت ها پروژه ژئوفیزیک هوایی در خراسان انجام شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: از 64 نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور، 46 نوع آن در این استان وجود دارد.
راضیه علیرضایی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون یکهزار و 467 محدوده اکتشافی و معدنی استان در سامانه کاداستر بارگذاری شده و این استان تاکنون بیشترین میزان ثبت محدوده های اکتشافی و معدنی در سامانه کاداستر کشور را داشته است.
وی بیان کرد: هم اکنون 680 معدن فعال در زمینه کانیهای غیرفلزی، کانی فلزی و مصالح ساختمانی با ذخیره قطعی سه میلیارد تن و استخراج سالانه 27 میلیون تن در خراسان رضوی وجود دارد که شامل طلا، کرومیت، منگنز، خاکهای صنعتی، سنگهای لاشه، کائولن، سنگ آهن، پوزولان، مس، زغال سنگ، باریت، سنگهای تزیینی و سنگهای نیمه قیمتی است.
وی گفت: خراسان رضوی با ذخیره معدنی 600 میلیون تن سنگ آهن دومین ذخایر این نوع ماده معدنی را در کشور دارد و معدن پنج میلیون تنی گوگرد سرخس نیز در این استان دومین معدن بزرگ گوگرد در ایران به شمار می رود.
در این مراسم جعفر طاهری به عنوان مدیر کل جدید اداره زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق کشور در مشهد معرفی شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا