معاون اول نخست وزیر روسیه: تفاهم تجارت آزاد محصولات کشاورزی با ایران امضا شد

معاون اول نخست وزیر روسیه: تفاهم تجارت آزاد محصولات کشاورزی با ایران امضا شد

تهران- ایرنا- معاون اول نخست وزیر فدراسیون روسیه از نظارت «دقیق» رئیس جمهوری و نخست وزیر این کشور بر توسعه روابط اقتصادی با ایران و امضای تفاهم تجارت آزاد دو کشور در بخش محصولات کشاورزی خبر داد.

«ایگور شووالوف» عصر چهارشنبه در حاشیه امضای اسناد همکاری با رئیس ایرانی کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و روسیه در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: هم رئیس جمهوری روسیه و هم نخست وزیر بر توسعه روابط اقتصادی با ایران نظارت دقیق دارند.
شووالوف از اولویت ایجاد شرایط تجارت آزاد به ویژه در بخش محصولات کشاورزی خبر داد و افزود: امروز در این زمینه یک یادداشت تفاهم امضا شد و امیدواریم در آینده نزدیک بازار دو کشور برای صادرات کالاهای متقابل بازتر شود.
معاون اول نخست وزیر فدراسیون روسیه حضور هیات های بلندپایه روس در ایران را نشان دهنده اهمیت ایران در روابط خارجی روسیه دانست و افزود: انتظار می رود سطح کنونی روابط رئیسان دو کشور بین نمایندگان بخش خصوصی نیز تسری یابد و به توسعه اقتصاد دو کشور منجر شود.
شووالوف گفت: اکنون تبادل کالا بین ایران و روسیه در سطح پایینی قرار دارد و انتظار ما از توسعه روابط گسترش حجم این تبادل کالاهاست.
وی به موافقت رئیسان جمهوری دو کشور درباره پروژه ساخت خط آهن و نیروگاه حرارتی اشاره کرد و افزود: در چارچوب کار کمیسیون مشترک اقتصادی بیش از 40 پروژه در دست بررسی است که انتظار می رود زمینه تحقق آنها فراهم شود.
وی گفت: علاقه مندیم نه فقط همکاری در سطح دو کشور توسعه یابد بلکه به توسعه همکاری در کشورهای ثالث نیز بینجامد.

** واعظی: افزایش سطح همکاری های ایران و روسیه ضروری است
«محمود واعظی» رئیس ایرانی کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و روسیه، در این مراسم گفت: توانمندی های دو کشور، ضرورت گسترش همکاری تجاری و اقتصادی را دوچندان کرده است.
واعظی افزود: اکنون دو کشور در ابعاد مختلف مشارکت دارند که با توجه به سفر چند هفته پیش «ولادیمیر پوتین» (رئیس جمهوری روسیه) به تهران، توسعه این همکاری ها در دستور کار قرار گرفته است.
وی به گفت و گوهای مختلف انجام شده در قالب کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی اشاره کرد و گفت: فصل نوینی از همکاری های مشترک دو کشور آغاز شده است که ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، علمی، امنیتی، منطقه ای، بین المللی، اقتصادی و تجاری را دربرخواهد گرفت.
واعظی گفت: ایران و روسیه در بخش صادرات دوجانبه محصولات کشاورزی همکاری خواهند داشت.
وی گفت: انتظار می رود حجم همکاری های دو کشور بیش از پیش شود.
وزیر ارتباطات درباره اختصاص خطوط اعتباری بانکی برای گسترش روابط از سوی روسیه به تهران افزود: بخش صنعت دو کشور زمینه مناسبی برای توسعه همکاری های دوجانبه است.
پیش از این وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران، حجم واردات از روسیه را نزدیک به 700 میلیون دلار و حجم صادرات به این کشور را 300 میلیون دلار عنوان کرد و درباره تراز منفی 400 میلیون دلاری در روابط تجاری پارسال با روسیه گفت: در روابط تجاری خود با روسیه به دنبال ایجاد تعادل در میزان صادرات و واردات می گردیم.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا