طرح خرید کالا با کارت اعتباری متوقف شد؟

طرح خرید کالا با کارت اعتباری متوقف شد؟

نایب رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی با بیان این‌که عدم اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا برای تولید‌کنندگان فاجعه است، گفت: این طرح فعلا در بانک مرکزی متوقف شده و این بانک نیز سکوت کرده است.

محمدرضا درافشار یکشنبه 15 آذر در نشستی با اشاره به افزایش مشکلات تولید‌کنندگان لوازم خانگی پس از اعلام عمومی طرح کارت اعتباری خرید کالا اظهار کرد: طرف صحبت تولید‌کنندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده که تاکنون نیز در این زمینه بسیار خوب عمل کرده و هماهنگی مناسبی با تولید‌کنندگان داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان این‌که از زمان اعلام طرح، تولید‌کنندگان منتظر اجرای طرح بودند، ادامه داد: با این‌که تمامی مسائل طرح از قبل به توافق رسیده بود، این طرح فعلا متوقف شده و هنوز به مرحله‌ اجرا نرسیده است.

به گفته نایب رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی، با اعلام عمومی طرح، توقعی در مردم ایجاد شد و همین موضوع سبب توقف خرید از سوی مردم شده است و آنان منتظرند با اجرا شدن طرح خرید‌های خود را انجام دهند.

وی با بیان این‌که این طرح در بانک مرکزی متوقف شده است، افزود: زمانی که دولت اعلام می‌کند طرحی را در دست اجرا دارد، یعنی تمام جوانب آن سنجیده شده و آماده برای اجراست، بنابراین باید به سرعت طرح اجرا می‌شد.

درافشار با بیان این‌که اعلام عمومی طرح و عدم اجرای سریع آن تولید‌کنندگان را با مشکل بیشتری نسبت به قبل مواجه کرده است، گفت: با این کار در درجه اول تولید‌کننده صدمه می‌خورد و پس از آن مصرف‌کننده دچار سردرگمی می‌شود. از سوی دیگر برای دولت به عنوان متولی اداره مملکت درست نیست که یک حرفی را بزند و آن را در مرحله اجرا در نیاورد، چرا که اعتماد مردم را از دست خواهد داد.

نایب رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی افزود: خواهش ما از بانک مرکزی این است که اگر مشکلی هم بر سر راه این طرح وجود دارد هرچه زودتر آن را حل کرده و به مرحله‌ی اجرا در آورد، چرا که اگر خرید‌ها اتفاق نیفتد واحد‌های تولیدی نیز نمی‌توانند بدهی خود به بانک‌ها را پرداخت کنند و در نهایت بانک‌ها نیز متضرر خواهند شد.

وی با اشاره به نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال گفت: اگر این طرح به سرعت اجرا نشود و مردم خرید نکنند، واحد‌های تولیدی برای پایان سال و پرداخت حقوق‌های کارمندان خود پولی ندارند و این موضوع به صنعت کشور صدمه بسیاری می‌زند.

درافشار با بیان این‌که بانک مرکزی مدتی است که درباره اجرای این طرح سکوت کرده و هیچ حرفی مبنی بر اجرا یا عدم اجرای آن نمی‌زند، اظهار کرد: حتی اگر مشکلی هم در مسیر اجرای طرح وجود داشته باشد وقتی که آن را اعلام عمومی می‌کنیم، یعنی مشکلات را حل کرده‌ایم؛ بنابراین اگر هم قرار است طرح اجرا نشود بانک مرکزی باید زودتر اعلام کند.

نایب رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی درباره‌ این‌که گفته می‌شود "بانک مرکزی با توجه به تجربه تسهیلات خودرو قصد دارد در زمینه کارت اعتباری خرید کالا اندکی محتاطانه‌تر عمل کند"، ادامه داد: طرح طوری پیش‌بینی شده که عملا فشاری روی منابع بانک‌های عامل نباشد و تامین اعتبار از محل سپرده قانونی بانک‌های عامل نزد بانک مرکزی انجام شود که این موضوع تورم ایجاد نمی‌کند و تنها سبب رونق خواهد شد.

وی همچنین درباره‌ اعتبار در نظر گرفته شده درباره این طرح نیز گفت: نمی‌توان رقمی را به‌طور دقیق اعلام کرد اما براساس توافق اولیه قرار بود به‌طور کلی سه درصد از 13 درصد سپرده قانونی بانک‌های عامل نزد بانک مرکزی به تسهیلات خودرو و لوازم خانگی اختصاص پیدا کند.

درافشار افزود: از حدود دو سال پیش و تلاش برای به سرانجام رساندن برجام نوعی انتظار کاهش قیمت و رکود در بازار لوازم خانگی ایجاد شد و پس از اعلام طرح کارت اعتباری خرید کالا نیز این موضوع شدت پیدا کرده است و به این ترتیب مراجعه به واحد‌های تولیدی عملا متوقف شده است.

نایب رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی با اشاره به ریسک بسیار کم اعطای این تسهیلات برای بانک‌ها گفت: ماهیت این طرح با طرح خودرو متفاوت است، چرا که هم رقم تخصیص یافته به هر نفر کمتر از خودرو است و هم این‌که اگر فردی اقساط خود را پرداخت نکند به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده از حقوق وی در محلی که کار می‌کند کسر شود؛ بنابراین ریسک زیادی برای بانک‌ها نخواهد داشت.

وی با بیان این‌که وقتی دولت تصمیم به اجرای این طرح گرفته یعنی مزایای آن بر معایب‌اش می‌چربد، اظهار کرد: ممکن است دو تا سه درصد مردم نیز در بازپرداخت این تسهیلات تعلل کنند، اما به هرحال با این کار چرخ تولید می‌چرخد و اوضاع بهتر می‌شود.

به گفته درافشار اگر این طرح اجرا نشود برای واحد‌های تولیدی فاجعه اتفاق می‌افتد و پس از آن این فاجعه گریبانگیر سیستم بانکی خواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا