از سوی معاون اول رئیس جمهوری؛

ضوابط استقرار واحدهای صنایع پیشرفته و فعالیت های دانش بنیان ابلاغ شد

ضوابط استقرار واحدهای صنایع پیشرفته و فعالیت های دانش بنیان ابلاغ شد

تهران-ایرنا- معاون اول رئیس جمهوری، ضوابط استقرار واحدهای صنایع پیشرفته و فعالیت های دانش بنیان را که به تصویب هیئت وزیران رسیده است، برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، این مصوبه را در تاریخ 15 آذر ماه 1394 برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهادکشاورزی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری ابلاغ کرد.
*متن مصوبه هیئت وزیران به شرح زیر است:
ضوابط استقرار واحدهای صنایع پیشرفته و فعالیت های دانش بنیان
ماده1- وزارت صنعت، معدن و تجارت و در موارد مرتبط وزارت جهادکشاورزی مجازند مطابق قوانین و مقررات مربوط نسبت به صدور جواز تأسیس و پروانه بهره برداری برای استقرار واحدهای صنایع پیشرفته در سرفصل های زیر، بر اساس رده بندی به شرح جدول پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، در کلیه شهرها اقدام کنند:
1- فناوری زیستی (غذایی، کشاورزی دامی و گیاهی، صنعتی محیط زیست، زیست فناوری مولکولی).
2- فناوری نانو (محصولات و مواد).
3- اپتیک و فوتونیک (مواد، قطعات و سامانه ها).
4- الکترونیک، کنترل و سخت افزارهای رایانه ای.
5- فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای کامپیوتری.
6- تجهیزات پیشرفته ساخت، تولید و آزمایشگاهی.
7- داروهای پیشرفته.
8- وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی.
9- هوافضا (پرنده ها، ماهواره ها، موشک ها).
10- انرژی های نو (تجدیدپذیر).
11- محصولات پیشرفته در حوزه های علوم شناختی، گیاهان دارویی و کشاورزی، نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، آب، خاک و هوا، معدن، فناوری های دریایی، ساختمان و راهسازی.
تبصره - رده بندی به شرح جدول پیوست به عنوان مفاد بند (12) ماده (2) ضوابط و معیارهای استقرار واحدها و فعالیت های صنعتی و تولیدی موضوع تصویب نامه شماره 78946/ت39127هـ مورخ 15/4/1390 تعیین می شود.
ماده 2- علاوه بر مکان های مجاز نام برده شده در ماده (3) ضوابط و معیارهای استقرار واحدها و فعالیت های صنعتی و تولیدی موضوع تصویب نامه شماره 78946/ت39127هـ مورخ 15/4/1390، واحدهای صنایع پیشرفته می توانند بر مبنای رده بندی، در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد مصوب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شهرک های دانش سلامت موضوع ماده (34) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و شهرک ها و نواحی صنعتی قانونی مستقر شوند.
تبصره - واحدهای صنایع پیشرفته دارای رده (1) در محدوده شعاع (120) کیلومتری تهران و سایر شهرهای دارای محدودیت استقرار، علاوه بر مکان های مجاز مذکور در ماده (2) این تصویب نامه، مجازند در کاربریهای صنعتی و کارگاهی داخل شهرها و روستاها یا مکان های صنعتی مجاز خارج از محدوده مصوب شهری و روستایی استقرار یابند.
ماده 3- شرکت ها و موسسات دانش بنیان که دارای فعالیت تحقیق و توسعه و طراحی مهندسی بوده و به تولید کالاهای دانش بنیان در حد آزمایشگاهی، سفارشی (قبل از تولید انبوه) می پردازند، مشمول رده بندی نمیشوند و می توانند در کاربری های مجاز واقع در محدوده کلیه شهرها و از جمله شهرهای دارای محدودیت استقرار و سایر مکان های مجاز مستقر شوند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است طبق قوانین و مقررات مربوط نسبت به صدور جواز تأسیس و پروانه بهره برداری برای این واحدها اقدام کند.
ماده 4- استقرار و فعالیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان دارای تولید انبوه و در حد تولید صنعتی از کالاهای دانشبنیان، طبق رده بندی تعیین شده برای صنایع پیشرفته و مطابق ضوابط تعیین شده در مواد (1) و (2) این تصویب نامه انجام میشود. وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است طبق قوانین و مقررات مربوط نسبت به صدور جواز تأسیس و پروانه بهره برداری برای این واحدها اقدام کند.
ماده 5- شرکت ها و موسسات دانش بنیان و واحدهای صنایع پیشرفته توسط کارگروه موضوع ماده (3) آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات موضوع تصویب نامه شماره 141602/ت46513هـ مورخ 21/8/1391 تعیین می شود.
ماده6- تعیین رده بندی برای واحدهای صنایع پیشرفته و شرکت ها و موسسات دانش بنیان که موضوع فعالیت آنها در فهرست رده بندی پیوست ذکر نشده و تصمیم گیری در خصوص صدور پروانه بهره برداری برای واحدهای صنایع پیشرفته که قبل از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه احداث شده و دارای جواز تأسیس بوده و در حال بهره برداری هستند، در کمیته موضوع ماده (7) تصویب نامه شماره 78946/ت39127 هـ مورخ 15/4/1390 با حضور نماینده معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و حسب نیاز سایر دستگاه ها انجام می شود.
ماده 7- وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است درخصوص تأمین منابع آب برای صنایع، از وزارت نیرو استعلام کرده و سقف مصرف آب اعلام شده از سوی وزارت نیرو برای هر منطقه را جهت صدور جواز تأسیس و پروانه بهره برداری برای صنایع پیشرفته ای که در فرآیند تولید نیازمند آب هستند، رعایت کند.
ماده 8- استفاده از اراضی زراعی و باغی در خارج از محدوده شهرها و شهرک ها منوط به اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره (1) ماده (1) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها - مصوب 1374- و اصلاحیه بعدی آن می باشد.
ماده 9- این تصویب نامه جایگزین پیوست تصویب نامه شماره 193559/ ت41928هـ مورخ 1/10/1388، بند (8) تصمیم نامه شماره 99757/ 43084 مورخ 18/5/1388، پیوست تصمیم نامه شماره 4224/44008 مورخ 14/1/1389 و تصویب نامه شماره 124946/ت48608هـ مورخ 9/7/1392 می شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا