در گفت وگو با ایرنا:

مصوبه افزایش 100 تومانی شیرخام باید اجرایی شود/سازمان حمایت با صنایع متخلف برخورد کند

مصوبه افزایش 100 تومانی شیرخام باید اجرایی شود/سازمان حمایت با صنایع متخلف برخورد کند

تهران- ایرنا- مدیرکل مرکز اصلاح نژاد معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی گفت: طبق مصوبه جدید سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مبنی بر افزایش 6 درصدی شیر و فرآورده های لبنی، باید برای هرکیلوگرم شیرخام 100 تومان به قیمت شیرخام دامداران اضافه شود.

محمدرضا ملاصالحی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با قدردانی از ابلاغیه اخیر سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در حمایت از دامداران افزود: در حالی افزایش 6 درصدی قیمت خرید شیرخام اجرا نشده که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم شیرخام از دامداران 1440 تومان بود که از یکسال و نیم گذشته تاکنون اجرا نشده و دامداران زیان سنگینی از این بابت متحمل شده اند.
وی گفت: با ابلاغیه جدید افزایش 100 تومانی قیمت خرید شیرخام از دامداران، سازمان حمایت به دنبال جبران بخشی از زیان دامداران است تا روند تولید بهبود و استمرار یابد.
وی اظهارداشت: انتظار می رود سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در احقاق حق دامداران از ابلاغیه خود دفاع و با صنایع لبنی متخلف به طور جدی برخورد کند.

** ادعای انجمن صنایع لبنی را قبول نداریم
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس شنیده ها در پنج تا 6 ماهه گذشته، 6 درصد به نرخ فراورده های لبنی اضافه شده بنابراین امکان افزایش دوباره نرخ محصولات لبنی از سوی صنایع وجود ندارد.
ملاصالحی ادعای صنایع لبنی مبنی بر پرداخت پول به دامداران در مدت یادشده را تکذیب کرد و گفت: ما این ادعای انجمن صنایع لبنی را قبول نداریم؛ تاکنون مبلغی براساس مصوبات دولتی به دامداران پرداخت نشده و در این مدت دامداران متضرر شده اند.
مدیرکل دفتراصلاح نژاد وزارت جهاد کشاورزی براین باور است که بدون مجوز سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، اگر صنایع لبنی در 6ماه اخیر مبلغی به فراورده های لبنی اضافه و حتی مبلغی به دامداران نیز پرداخت کرده باشند، به طور قطع تخلف بوده است.
ملاصالحی ادامه داد: با اعلام صنایع لبنی مبنی برعدم تمکین از ابلاغیه سازمان حمایت، به نظر می رسد صنایع لبنی پشتوانه ای دارند که از اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان سرباز می زنند.
براساس این ابلاغیه، طبق مصوبه ششم مردادماه امسال ستاد هدفمندسازی یارانه ها و مذاکرات نوزدهم آبان ماه امسال در ارتباط با قیمت فرآورده های لبنی، قرار است همه کارخانه های لبنی از اول دیماه نسبت به افزایش یک هزار ریالی قیمت خرید کنونی هرکیلوگرم شیر خام از دامداران اقدام کنند.
اما دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کرده که به دلیل نبود قدرت خرید برای مصرف کنندگان، عدم کشش بازار، رکود حاکم بر صنایع لبنی، دپو کالا در کارخانه ها مانع از اجرای افزایش 6 درصدی قیمت شیر و فرآورده های لبنی است و صنایع این مصوبه را اعمال نمی کنند.
رضا باکری به ایرنا گفته بود، پرداخت یارانه و حمایت از بخش کشاورزی و دامداران توسط دولتها در دنیا رایج است ، بنابراین انتظار می رود برای حمایت از این بخش، دولت راهکاری به غیر از افزایش قیمت 6 درصدی پیدا کند.
پارسال هشت میلیون و 800 هزار تن شیر خام در کشور تولید شد که پیش بینی می شود امسال تولید شیر در کشور به 9 میلیون و 100 هزار تن برسد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا