کرباسیان مطرح کرد: تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری بر توسعه بخش معدن

کرباسیان مطرح کرد: تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری بر توسعه بخش معدن

فولاد نیوز: رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری تاکید ویژه ای بر توسعه بخش معدن دارند و امیدواریم با حمایت هایی که در برنامه ششم از این بخش می شود، حوزه معدن و صنایع معدنی از غربت خارج گردد.

به گزارش «فولاد نیور»، دکتر مهدی کرباسیان در برنامه گفت و گوی زنده تلویزیونی در شبکه 5 سیما دیروز (شنبه)، با اشاره به این مطلب اظهار داشت: با توجه به برنامه اقتصاد مقاومتی، ابلاغ سیاست‌ها در این راستا و فرمایشات مقام معظم رهبری، حوزه معدن در مسیر مناسبی قرار گرفته است. رییس جمهور نیز تاکید ویژه‌ای بر حوزه معدن دارند و طی جلساتی در ستاد اقتصادی دولت، گزارش معدن ارائه شده و مورد حمایت قرار گرفته است.
وی افزود: نتایج فرمایشات مقام معظم رهبری و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته را می‌توان در برنامه ششم توسعه دید. در لایحه حمایت از تولید نیز به همه سازمان‌های توسعه‌ای از جمله ایمیدرو و پتروشیمی توجه ویژه‌ای شده است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در سال جاری، 10 پروژه برای افتتاح در حوزه معدن و صنایع معدنی پیگیری می شود، اظهار داشت: تاکنون دو پروژه معدن پتاس خور و قطران زرند به نتیجه رسیده است. در معدن پتاس خور، شورابه‌های دریاچه نمک به پتاس تبدیل می‌شود و بر اساس مصوبه هفته قبل کمیته سرمایه‌گذاری ایمیدرو، در واحد پایین دستی آن - که ارزش افزوده بالایی نیز دارد- سرمایه‌گذاری خواهد شد. تا پایان سال جاری نیز دو پروژه از هفت طرح معروف فولاد که مربوط به آهن اسفنجی می‌شود به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: معدن قطران زرند نیز هفته گذشته به افتتاح رسید و باید توجه کرد که از زغال‌سنگ می‌توان 18 نوع ماده شیمیایی و صنعتی ارزشمند تولید کرد. همچنین طی چند روز آینده ظرفیت اسکله صادرات و واردات فولاد با توسعه این بخش دو برابر خواهد شد. تا پایان سال نیز هفت طرح به ارزش 370 میلیون دلار به بهره‌برداری می‌رسند.
وی ادامه داد: معدن طلای زرشوران با سرمایه‌گذاری 10 میلیون دلاری در سال گذشته بهره برداری شد.
رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به کمبود منابع برای سرمایه‌گذاری و توسعه، تصریح کرد: کشور ما مزیت های وسیعی دارد و هر اندازه سرمایه‌گذاری صورت گیرد باز هم ظرفیت برای سرمایه‌گذاری باقی است. با این حال، توانستیم با ارائه راهکار مناسب در راستای جذب بخش خصوصی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام حجم سرمایه‌گذاری را افزایش دهیم و 412 میلیون دلار پروژه را با وجود راکد بودن به بهره‌برداری برسانیم.
وی ادامه داد: از طریق اصلاح و تسهیل مقررات می‌توان در حوزه معدن برای سرمایه‌گذاران جذابیت ایجاد کرد. همچنین، با تسهیل قوانین می‌توان سرمایه‌گذار به ویژه سرمایه‌گذارانی مانند ایرانیان مقیم خارج را جذب کرد و افزایش بهره‌وری داشت. همچنین اجماع در تولید و رشد اقتصادی می‌تواند به توسعه بخش معدن کمک کند. البته بر اساس تاکید معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بروکراسی در حوزه معدن به صورت جدی کاهش پیدا خواهد کرد و قوانین تسهیل می‌شوند.
کرباسیان همچنین درباره نقش بخش خصوصی در تکمیل پروژه‌ها و مشارکت این بخش، اظهار کرد: معادن گل‌گهر 5 و 6، خمرود و طبس با کمک بخش خصوصی فعال شده و طی چند سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند. در این میان، باید برای معدن‌دارانی که معادن کوچک را در دست دارند ایجاد انگیزه کرد که خصوصی سازی یکی از این راهکارها محسوب می‌شود.
رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه صندوق بیمه معدن در لیست واگذاری‌ها قرار گرفته بود و تنها از سرمایه 10 میلیارد تومانی برخوردار بود، خاطرنشان کرد: با تلاش بسیار توانستیم صندوق بیمه معدن را از لیست واگذاری خارج کنیم و آن را برگردانیم. همچنین سرمایه این صندوق را 10 میلیارد تومان موجود به 68 میلیارد تومان رساندیم و درصددیم در مرحله بعد، سرمایه این صندوق را به 200 میلیارد تومان افزایش دهیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وضعیت انرژی کشور، جایگاه ویژه معدن و دسترسی به آبهای آزاد به عنوان مزیت کشور، تصریح کرد: ویژگی‌های ایران باعث می‌شود که رشد جهشی داشته باشیم و برای این امر لازم است که منابع مورد نیاز تامین شود. البته این را هم باید در نظر گرفت که جذابیت‌های معدن نسبت به برخی رشته‌های دیگر کمتر است که در این امر پیشنهادات لازم برای ایجاد جذابیت در برنامه ششم توسعه ارائه شده است.
وی ادامه داد: سنگ آهن و گاز از دیگر مزیت‌های کشور برای توسعه محسوب می شود به طوری که گاز در بخش فولاد و آلومینیوم از ارزش افزوده بسیار بالایی برخوردار می‌شود و حتی نسبت به پتروشیمی در برخی اقلام معدنی ارزش افزوده بیشتری خواهد داشت. در واقع منزوج شدن گاز و سنگ آهن می‌تواند ارزش افزوده بسیار بالایی ایجاد کند. این در حالیست که کشورهایی چون کره و ژاپن از این نوع مواد اولیه برخوردار نیستند اما جزو بزرگترین تولیدکنندگان صنایع معدنی محسوب می‌شوند.
وی افزود: عقد برخی مجوزها از جمله مجوز سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و مجوز سازمان محیط زیست جزو ضروریات است اما در کل بروکراسی باید به حداقل برسد تا سرمایه‌گذاری در حوزه معدن به ویژه در معادن کوچک از جذابیت برخوردار باشد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه تا سال آینده توازن در بخش تولید کنسانتره و گندله برقرار و از خام فروشی سنگ آهن جلوگیری می‌شود، گفت: دو پروژه گندله و کنسانتره در سنگان شامل طرح پنج میلیون تنی گندله و طرح 2.5 میلیون تنی تولید کنسانتره در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.
کرباسیان با اشاره به اینکه کشور چین 50 درصد بازار را در اکثر صنایع معدنی در دست دارد، گفت: رکود حاکم در دنیا بر چین نیز تاثیر گذاشته و این کشور با تلاش بسیار توانسته میزان رشد خود را از 10 درصد که به هفت درصد کاهش دهد لذا بر این اساس، ارزش صادرات مواد معدنی مذکور به شدت افت پیدا کرده است.
وی افزود: اکنون شاهد افت شدید قیمت سنگ آهن در بازارهای بین‌المللی هستیم و نرخ این ماده معدنی از 187 دلار در سال 2012 به حدود 50 دلار به ازای هر تن رسیده است. همچنین قیمت آهن از هزار دلار به 460 دلار و نرخ فروش آلومینیوم از 1600 به 1500 دلار رسیده است.
رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در مورد چشم‌انداز صادرات مواد معدنی و قیمت آنها در بازارهای بین‌المللی گفت: پیش‌بینی می‌شود رکود حاکم تا سال 2017 ادامه پیدا کند. این در حالی است که در سال 2008 گفته می‌شد این رکود تا سال 2011 به پایان می‌رسد و بعد از مدتی، سال 2014 به عنوان پایان رکود اقتصادی مطرح شد و اکنون سال 2017 عنوان شده است.
وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر، تنها آمریکا توانسته از رکود اقتصادی خارج شود اما برخی کشورهای اروپایی همچنان با مشکل مواجه‌ هستند و چین نیز در شرایط مشابه قرار دارد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا