کارشناس ارشد مسائل اقتصادی:

معاملات آتی ارز، امنیت و شفافیت را به فعالیت های اقتصادی برمی گرداند

معاملات آتی ارز، امنیت و شفافیت را به فعالیت های اقتصادی برمی گرداند

رمضان در رابطه با شکل گیری بازار آتی ارز در بورس کالای ایران گفت: با توجه به سوابق بازار آتی سکه در بورس کالای ایران، می توان امیدوار بود که معاملات آتی ارز نیز از طریق ابزارهای مالی موجود در بورس کالا شرایط بهتر و آرامش بیشتری را برای اقتصاد کشور رقم بزند.


 

راه اندازی بازاری متمرکز برای معاملات آتی ارز در بازار سرمایه، بدون شک اقدامی در راستای توسعه اقتصادی کشور خواهد بود و علاوه بر اینکه به فعالان اقتصادی قدرت برنامه ریزی بلندمدت می دهد، ریسک فعالیت ها و سرمایه گذاری های اقتصادی را پوشش می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، فرهاد رمضان، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی با بیان مطلب فوق به پایگاه خبری بورس کالای ایران گفت: با توجه به نوسانات بعضا شدیدی که طی سال های اخیر در بازار ارز تجربه کرده ایم، وجود بازار آتی ارز برای پوشش ریسک نوسانات قیمت، لازم و ضروری است.

رمضان در رابطه با شکل گیری بازار آتی ارز در بورس کالای ایران گفت: با توجه به سوابق بازار آتی سکه در بورس کالای ایران، می توان امیدوار بود که معاملات آتی ارز نیز از طریق ابزارهای مالی موجود در بورس کالا شرایط بهتر و آرامش بیشتری را برای اقتصاد کشور رقم بزند.

به گفته این کارشناس، با راه اندازی معاملات آتی ارز در بورس کالای ایران با حمایت همه جانبه بانک مرکزی، دلواپسی های فعالان اقتصادی جای خود را به امنیت فکری و شفافیت قیمتی خواهد داد.

 رمضان در ادامه اظهار داشت: در بازاری همچون ارز که نوسانات قیمتی در آن زیاد است، یک عده سود می کنند و یک عده ضرر، اما راه اندازی بازار آتی ارز موجب خواهد شد تا بازار متشکلی توسط ارگانی همچون بورس کالا راه اندازی شود تا دلالانی که از آشفته بازارها سوء استفاده می کنند و به امید کسب سودهای آنی به خرید و فروش ارز می پردازند از این بازار خارج شوند.

 این کارشناس ارشد مسادل اقتصادی تاکید کرد: اگر برای کنترل التهابات بازار ارز از بازاری شفاف و قابل رصد و پیگیری کمک بگیریم، دیگر نگران آشفتگی این بازار نخواهیم بود که همه چیز اعم از میزان عرضه و تقاضا و قیمت ها مشخص است.

وی با اشاره به مزیت معاملات آتی ارز برای مشتریان خارجی  گفت: از آنجا که مشتریان خارجی برای سرمایه گذاری عموما از طریق نهادهایی به صورت مالکیت نیابتی همانند بورس ها به بازارهای سرمایه ورود می کنند، بر همین اساس یکی از موارد بسیار مهم برای سرمایه گذاران خارجی این است که کشور سرمایه پذیر چه فکری برای پوشش ریسک نرخ ارز کرده است، بنابراین از آنجا که طی سال های اخیر بسیاری از فرصت های سرمایه گذاری در کشور به علت نوسانات نرخ ارز به تهدید تبدیل شده و تمایل سرمایه گذاران خارجی برای حضور در بازارهای ایران را کاهش داده است، تصمیمی که توسط شورای عالی بورس برای راه اندازی بازار مشتثه ارز گرفته شده، می تواند دوباره این فرصت های از دست رفته گذشته را زنده کند.

رمضان در پایان به آشفتگی بازار ارز اشاره کرد و اظهار داشت: بحران های بین المللی و تحریم ها طی سال های اخیر به شیوه های مختلفی بر بخش های اقتصادی از جمله بازار ارز تأثیر گذاشته است، اما در این بین تصمیم به موقع و از دست ندادن فرصت ها و زمان، همزمان با گشایش اقتصادی در حوزه بین الملل می تواند تأثیر به سزایی بر رفع التهابات و بهم ریختگی بازار ارز کشور داشته باشد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا