بناهای بلندی که گلوی تهران را می‌فشارند

بناهای بلندی که گلوی تهران را می‌فشارند

بناهای بلند که طی سال‌های نه چندان دور جای باغ‌ها و فضای سبز شهر تهران را گرفته‌اند و به عنوان سدی در مقابل جریان باد عمل می‌کنند، در رسیدن آلودگی تهران به وضعیت اضطرار نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

به گزارش ایسنا، تهران به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و وجود کوه‌ها در سه طرف آن نمی تواند جابجایی توده های هوا را به طور کامل داشته باشد و طی سالهای اخیر بلندمرتبه سازی و ساخت ساختمانهای بلند این امر را تشدید کرده و به گفته‌ی سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو، تهران و کلانشهرهای کشور به دلیل نداشتن برنامه ریزی جامع وکلان با چالش آلودگی هوا مواجه هستند و نمی توان خودرو را عامل اصلی این پدیده دانست.

در شرایطی که میزان مرگ و میر کلان شهر تهران در روزهای آلوده از 150 نفر به 180 تن افزایش می‌یابد، تعطیلی سه روزه مدارس به عنوان داروی موقت درمان خفگی تهران مطرح شده؛ دارویی که به اعتقاد یک مدرس دانشگاه راه حل مشکل نیست.

اما تشدید بحران آلودگی هوای تهران، صدای وزیر راه و شهرسازی را هم درآورد. عباس آخوندی طی روزهای اخیر انتقاداتی را به بلندمرتبه‌سازی‌های سال‌های اخیر مطرح و بیان کرده است: اولین قربانی بلند‌مرتبه سازی، فضاهای عمومی هستند، همچنین مدارسی که دیگر فضای بازی و رشد بچه ها را ندارند یا فضای سبز و باغ‌هایی که مردم بتوانند در آن غم زندگی را تسکین دهند.

او تاکید کرد: حکمت بلند مرتبه سازی چه بوده است؟ آیا برای ارتقای کیفیت زندگی به دنبال بلند مرتبه‌سازی بوده‌ایم؟ یا اینکه آینده نسل بعد را با بلندمرتبه‌سازی و با هدف اداره روزمره شهرهایمان فروختیم. زندگی نسل بعد را فروختیم تا ساختمان بلند بسازیم بنابراین زاویه نگاه به بلند مرتبه‌سازی بسیار مهم است.

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست نیز ساختمان‌های بلند را از متهمان اصلی آلودگی هوای پایتخت می‌داند. اسماعیل کهرم گفته است: انتخاب تهران به عنوان پایتختی با این حجم از جمعیت به هیچ عنوان کار درستی نبوده است، در زمانی که آغامحمد خان قاجار، تهران را به عنوان پایتخت انتخاب کرد به دلیل خوش آب و هوایی تهران بود؛ در آن زمان به تهران چنارستان می‌گفتند؛ زیرا باغ‌های چنار بسیاری در این شهر وجود داشت، اما همه این درختان از بین رفتند و با بلایی که ما بر سر تهران آوردیم، شاهدیم که در منطقه دربند که پر از باغ بود؛ امروزبه جز سعدآباد دیگر هیچ باغی نمانده است.

کهرم ادامه داد: از طرف دیگر در مسیر غرب شهر تهران ساختمان‌های بلند مرتبه ساخته شده است که جلو وزش باد را گرفته‌اند و اجازه نمی‌دهند باد از آن طرف بوزد و آلودگی را از شهر خارج کند.

وی ادامه داد: شهردار تهران برای بهبود وضعیت هوا، گسترش فضای سبز و حمل و نقل ریلی را پیشنهاد کرد، اما با وجود قیمت بسیار بالای زمین در تهران گسترش فضای سبز چگونه می‌تواند عملی شود. به همین خاطر شاهدیم که گسترش فضای سبز تنها در کناره اتوبان‌ها عملی شد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا