یک فعال بازار سرمایه عنوان کرد

حال زمان رشد بازار سهام است

حال زمان رشد بازار سهام است

یک کارشناس بورس با اشاره به برداشته شدن تحریم ها و اینکه حالا موقعی است که بازار سهام باید رشد خود را شروع کند، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس را نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک‌ها افزایش دهند.

حمزه کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در اصفهان اظهار کرد: اگر سرمایه‌گذاران خارجی بخواهند در ایران سرمایه گذاری کنند، باید بحث امنیت سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد. اگر امنیت سرمایه گذاری وجود نداشته باشد، سرمایه گذاری در کشور حضور پیدا نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار خارجی به دنبال یافتن چشم انداز مثبت در کشور است، افزود: در حال حاضر چشم انداز مثبتی در صنایع کشور وجود ندارد، چراکه شرکت‌ها برای صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز خود به خاطر تحریم‌ها با مشکل مواجه هستند.

این کارشناس بازار بورس اضافه کرد: با توجه به اینکه اقتصاد ایران وابستگی بسیاری به نفت دارد، کاهش قیمت‌های جهانی محصولات خام مانند نفت نیز در نبود چشم انداز مثبت نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند. به دلیل این موضوعات سرمایه گذاران خارجی آینده روشنی را برای سرمایه گذاری در ایران نمی‌بینند و وقتی تضمینی برای آنها وجود نداشته باشد، سرمایه‌ای را وارد کشور نخواهند کرد.

کریمی با بیان اینکه دولت در حال اعطای تضمین برای سرمایه گذاران خارجی برای حضور آنها در کشور است، ادامه داد: سرمایه گذار خارجی انتظارهایی دارد، که با برخی قوانین کشور همخوانی ندارد که بحث‌های مربوط به فاینانس از جمله این قوانین است. اگر سرمایه گذاری خارجی قصد خرید سهام شرکتی را داشته باشد، قطعا برای نفوذ در آن شرکت به دنبال مالکیت 51 درصد سهام آن شرکت است نه 49 درصد.

وی با بیان اینکه در دنیا عرضه محصولات بیش از تقاضا است، خاطرنشان کرد: تمام هیات اقتصادی خارجی که به کشور می‌آیند، سرمایه گذار نیستند، بلکه برخی از این هیات برای فروش محصولات خود در کشور حضور می‌یابند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: برخی از شرکت‌های بین المللی وجود دارند که وارد بازار بورس شده‌ و کد حقوقی دریافت کرده‌اند و برخی نیز در حال دریافت کد حقوقی هستند.

کریمی به تاثیر حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار بورس اشاره و اظهار کرد: سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با حضور خود در بازار بورس، باعث تزریق نقدینگی در بازار شوند. این تزریق نقدینگی باعث می‌شود قیمت‌ها به جایی برسد که هیجان خرید در بازار ایجاد شود و در نهایت این موضوع می‌تواند جذابیت سرمایه گذاری در بورس را نسبت به سرمایه گذاری در بانک‌ها افزایش دهد.

آینده بازار بورس روشن است

وی با بیان اینکه با رفع تحریم‌ها، آینده بازار بورس روشن خواهد بود، اضافه کرد: قیمت سهامی که در سال‌های 1390 و 1391 عرضه می‌شد، دو سال ثابت مانده بود و پس از دو سال حدود یک هزار، دو هزار و هشت هزار تومان افزایش یافت. در شرایط کنونی نیز بار دیگر آن چرخه تکرار شده است و با توجه به آینده روشن، قطعا قیمت‌های در حال حاضر با رشد زیاد مواجه خواهند شد.

این کارشناس بازار بورس با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در بورس باید با یک دید بلندمدت باشد، ادامه داد: با سودآوری جدید شرکت ها، قیمت سهام آنها به طور قطع چند برابر خواهد شد و سودآوری بیشتری (حتی تا 100 برابر) را ایجاد خواهد کرد.

کریمی، یکی از عمده‌ترین دلایل افت قیمت سهام را تعدیل منفی شرکت‌ها دانست و افزود: بیشترین دلیل تعدیل منفی شرکت‌ها نیز تحریم ها بوده است، در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، قطعا سودآوری به شرکت‌ها بازگردانده می‌شود.

وی اضافه کرد: وجود بازارهای صادراتی در جوار کشور می‌تواند باعث رشد بیشتر قیمت سهام و در نتیجه سودآوری شرکت‌ها شود.

کریمی در پاسخ به این پرسش که آیا برداشته شدن تحریم‌ها باعث رشد مقطعی ارزش سهام و افت دوباره آن نخواهد شد، گفت: اگر برداشته شدن تحریم‌ها مقطعی باشد، این موضوع درست است، اما اگر تحریم‌ها در یک پروسه به طور کلی برداشته شود، سودآوری و افزایش ارزش سهام به هیچ وجه مقطعی نخواهد بود. از نظر زمانی هم، حالا موقعی است که بازار سهام باید رشد خود را شروع کند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا