مهر گزارش می دهد؛

مشاغلی که مُراحم نیستند/ شهرک‌های صنفی در حد رویا

مشاغلی که مُراحم نیستند/ شهرک‌های صنفی در حد رویا

چالوس - طرح انتقال مشاغل مزاحم به خارج از شهر و ایجاد شهرک‌های صنفی مدت‌هاست روی میز شهری قرار دارد اما اجرای این طرح در مازندران با روند کنونی به یک رویای دست‌نیافتنی تبدیل‌شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: برای دیدن مشاغل مزاحم کافی است گشتی در برخی خیابان‌های شهری مازندران حتی خیابان‌های اصلی بزنید و صدای ماشین‌آلات سنگ‌کوبی‌ها و سنگ‌بری‌ها، جوشکاری‌ها و غیره به وضوع به گوش می‌رسد.

طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، جلوگیری از ایجاد و تأسیس کلیه اماکن که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنین یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست و شهرداری مکلف است از تأسیس کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی و تعمیرگاه‌ها و دکان‌ها و هم‌چنین مراکزی که مواد محترقه می‌سازند، اصطبل چهارپایان، مراکز دامداری و به‌طورکلی تمام مشاغل و کسب‌هایی که ایجاد مزاحمت و سروصدا، تولید دود، عفونت، تجمع حشرات و یا جانوران، کند جلوگیری کند.

طبق این قانون شهرداری‌ها باید در تخریب کوره‌های آجر، گچ، آهک‌پزی و خزینه گرمابه‌های عمومی که مخالف بهداشت است اقدام کند و با نظارت و مراقبت در وضع دودکش‌های اماکن و کارخانه‌ها و وسایط نقلیه که باعث ایجاد دود می‌شوند از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری کند.

سنگ‌کوبی‌ها و سنگ‌بری‌ها نیز ازجمله مشاغلی هستند که سروصدا و آلودگی‌های ناشی از فعالیت آن موجب ایجاد مزاحمت برای شهروندان می‌شود و بااین‌حال، شمار زیادی ازاین‌دست کارگاه‌ها در مناطق مختلف مازندران فعالیت دارند.

نماینده کارخانه‌های سنگ‌کوبی چالوس می‌گوید: باوجوداینکه زمینی به مساحت شش هزار مترمربع برای احداث کارخانه به قیمت شش میلیارد ریال تهیه‌شده است، اما اداره کل محیط‌زیست دستور توقف این پروژه را داده است، البته دادگاه دیوان عدالت اداری این دستور را ملغی اعلام کرده است.

غلامحسین رحیم حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر، بابیان اینکه در غرب مازندران پنج کارگاه سنگ‌کوبی دارم، افزود: تلاش کرده‌ایم کار ما به هیچ‌کس آسیبی وارد نیاورد و در برخی از موارد باوجوداینکه مجوز داشتیم، چون کارگاه در منطقه مسکونی بود، آن را تعطیل کردیم.

وی به اشتغال‌زایی این کارخانه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: نزدیک به ۲۰۰ نفر مستقیم و ۱۲۰۰ نفر غیرمستقیم در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند و برای حمایت از تولید و اشتغال باید مشکلات این صنعت حل شود.

انتقال سنگ کوبی های چالوس لنگ مجوز محیط زیست

غلامحسین رحیم حسینی در ادامه بر آمادگی برای انتقال کارگاه‌ها به خارج از منطقه مسکونی تأکید کرد و یادآور شد: تنها مشکل موجود در این کار مجوزهای لازم است که هنوز صادر نشده است و با صدور این مجوزها به‌سرعت کار انتقال انجام می‌شود.

نماینده دارندگان کارخانه‌های سنگ‌کوبی چالوس تصریح کرد: در تهیه مواد اولیه نیز مشکلات عدیده‌ای وجود دارد و معدنی که از سال ۱۳۱۲ در حال بهره‌برداری است به بهانه‌های زیست‌محیطی تعطیل‌شده است، بااین‌وجود مجبوریم مواد اولیه را از قزوین انتقال دهیم.

ابوالقاسم محمدپور رئیس محیط‌زیست چالوس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: مسئله سنگ‌شکن‌ها مربوط به امروز و دیروز نیست و همیشه مطرح بوده است و ماهانه از کارخانه‌های سنگ‌کوبی بازدید می‌کنیم اما با توجه به سابقه خوب آنان، تاکنون هیچ شکایتی مطرح نکردیم تلاش داریم مشکلات آنان به‌صورت شهرستانی حل شود.

وی به این کارخانه‌های توصیه کرد: باید با نوسازی، از فناوری‌های جدید استفاده کرد تا آلودگی به حداقل برسد، البته حمل‌ونقل مواد اولیه و تولیدات نیز مشکلاتی را به همراه دارد.

رئیس اداره محیط‌زیست چالوس ادامه داد: برخی از این کارخانه‌های در مناطق مسکونی واقع هستند که باید انتقال یابند، البته استقرار در جنگل‌ها نیز مشکلاتی به همراه دارد و بهتر است این کارگاه‌ها در شهرک‌های صنعتی جا داده شوند.

محمدرضا محسنی رئیس اتاق اصناف نوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ایجاد شهرک صنفی در سال جاری را از برنامه‌های مهم بیان کرد و گفت: بر اساس این طرح مشاغل آلاینده از سطح شهر جمع‌آوری و به شهرک صنعتی منتقل می‌شوند.

طبق مصوبه شهرداری‌ها ملزم به ایجاد شهرک‌های صنفی شدند و باید این مصوبه در شهرها اجرایی شود

وی تعیین حدود صنفی را در شهرستان نوشهر امری ضروری برشمرد و گفت: طبق مصوبه شهرداری‌ها ملزم به ایجاد شهرک‌های صنفی شدند و باید این مصوبه در شهرها اجرایی شود.

فرماندار چالوس نیز در جلسه بررسی مشکلات سنگ‌کوبی‌ها در چالوس گفت: باید با نگاه حمایت از تولید و اشتغال در این مسئله وارد شویم و از کارگاه‌های این‌چنینی حمایت کنیم.

محمدناصر زندی از مطرح‌شدن مشکل تهیه مواد اولیه سنگ‌کوبی‌ها در کمیته رفع موانع تولید خبر داد و افزود: اختیارات استاندار در این کمیته به فرماندار تفویض شده است و سعی داریم با مصوبات مناسب این مشکل را به حداقل برسانیم.

وی به خطرات برخی صنایع برای محیط‌زیست اشاره و تصریح کرد: اولین چیزی که برای زندگی نیاز داریم سلامتی است و نمی‌توان نقش محیط‌زیست را در حفظ سلامتی نادیده گرفت و نگاه دولت حمایت از تولید است و هیچ شکی در آن‌هم نیست، البته نباید به قیمت نابودی محیط‌زیست این کار انجام شود.

فرماندار چالوس خاطرنشان کرد: خیلی از مشاغل درون شهر مزاحمت‌هایی ایجاد کرده‌اند و مردم انتظار دارند اداره محیط‌زیست از آلودگی‌ها جلوگیری کند، البته این مشاغل به‌طور رسمی متخلف نیستند چون از سال‌ها قبل در شهر مشغول فعالیت قانونی هستند، اما امروز باید از شهر خارج شوند.

نماینده عالی دولت در چالوس به مشکلات ایجادشده ناشی از منطقه البرز مرکزی اشاره کرد و گفت: در غرب مازندران این مسئله به معضلی تبدیل‌شده است ولی چاره‌ای جز کنار آمدن با آن نداریم، برای حمایت از صنایع باید به توسعه شهرک‌های صنعتی کمک کنیم.

در حالی برخی مشاغل مزاحم در محدوده شهری مازندران آزادانه فعالیت می‌کنند که  نظارت و پیگیری موضوع انتقال و هدایت صنایع و مشاغل مشمول طرح انتقال به شهرک‌های صنعتی و مجتمع‌های صنفی و خدماتی باید در دستور کار قرار گیرد همچنین ایجاد شهرک‌های صنفی از برنامه‌هایی است که با آن طرح آن در برخی مناطق مازندران تهیه‌شده اما اجرای آن به یک رؤیا تبدیل‌شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا