واکنش‌ها به تعطیلی صنایع نساجی کشور

واکنش‌ها به تعطیلی صنایع نساجی کشور

یک روز خبر از تشدید کود در صنایع نساجی به گوش می‌رسد و روز دیگر خبر از تعطیلی کارخانجات نساجی است، در این باره فعالان صنعت نساجی بر این باورند که باید صنعت نساجی از ریشه بررسی و تقویت شود.

هفته گذشته یکی از اعضای صنایع نساجی کشور از تشدید رکود در صنعت نساجی سه ماه اخیر خبرداد و روز گذشته نیز خبر از تعطیلی کارخانه‌ نساجی بروجرد به گوش رسیده است که گرچه هنوز این خبر تائید نشده‌است، اما صنعتگران نساجی کشور از این بابت نگرانند و بر استفاده از تجربیات سایر کشورها برای توسعه صنایع نساجی و پوشاک تاکید دارند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، در این باره نیز عضو جامعه متخصصین صنایع نساجی کشور گفت: گرچه هنوز این خبر تائید نشده است، اما به نظر می‌رسد با ادامه روند موجود در صنایع نساجی این اتفاقات ایجاد شود.

علیرضا حائری افزود: هنگامی‌که کارخانجات نتوانند محصولات تولیدی خود را به فروش برسانند و کالاها در انبار حبس شوند، این امر تنها حبس کالا را در پی ندارد، بلکه بخشی از سرمایه کشور درانبارها حبس می‌شود.

به گفته وی، از این رو نقدینگی حبس می‌شود و برگرداندن آن به چرخه پولی کشور سخت‌ می‌شود، به همین دلیل نقدینگی در کشور کاهش می‌یابد. از طرفی دیگر بانک‌ها نیز سرمایه‌ای برای ارائه تسهیلات ندارند.

حائری با بیان اینکه در مدت اخیر دولت بسته خروج از رکود برای صنایع را طراحی کرده است، گفت: این بسته بیشتر به نفع صنعت خودرو شد. گرچه در این میان برای صنایع لوازم خانگی هم تدابیری اندیشیده شده است، اما هنوز اجرایی نشده است، البته برای سایر صنایع همچون نساجی هنوز برنامه‌ای به گوش نرسیده است.

وی با اشاره به توسعه صنایع نساجی و اینکه هر روز خبر از تشدید رکود دراین صنایع به گوش می‌رسد، اظهار کرد: هنگامی که رکود در جامعه ایجاد می‌شود، نمی‌توان برخی بخش‌ها را از این رکود مستثنی دانست. همچنین این اولین مرتبه‌ای نیست که رکود در کشور ایجاد می‌شود.
 
این عضو جامعه متخصصین صنایع نساجی کشور افزود: همچنین باید توجه داشت که سایر کشورها نیز با رکود همراه شده‌اند، از این رو باید از تجربه این کشورها و چگونگی عبوراز دوران رکود و نجات صنایع بهره گرفت و با شرایط داخلی کشور همراه کرد.

وی بهترین راه خروج رکود از صنایع نساجی و پوشاک را صادرات سنجیده عنوان کرد و گفت: باید صادرات نیز در بسته خروج از رکود صنعت نساجی گنجانده شود، تا در کنار واردات، صادرات نیز صورت گیرد.

به گفته حائری، در حال حاضر صادرات صنعت نساجی چندان قابل قبول نیست که به نظر می‌رسد باید دولت تمام توان خود را به همراه مشوق‌ها، تسهیلات صادراتی، سرمایه‌ در گردش با بهره کم، جوایز صادراتی و دیگر موارد صورت دهد، تا صادرات بتواند بخشی از کود صنایع نساجی را برطرف کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا