اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد 400 درصدی نرخ ارز پس از انقلاب

رشد 400 درصدی نرخ ارز پس از انقلاب

بررسی روند تغییرات نرخ ارز در دوران سی و هفت ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان از آن دارد که نرخ ارز رسمی در کشور از رشد بیش از 400 درصدی برخوردار شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، نرخ ارز همواره از عوامل و فاکتورهای تاثیر گذار در اقتصاد ایران بوده و در هر دوره ای دولت در صدد بوده تا با اتخاذ سیاست های مناسب  ثبات در  بازار ارز را برقرار کرده و از سفته بازی در این بازار جلوگیری کند اما همواره عوامل محتلفی مانند کمبود منابع ارزی، وجود سفته بازان در بازار، تحولات سیاسی، افزایش تقاضا و انتظارات تورمی و ...موجب افزایش نرخ ارز شده است.
بررسی روند تغییرات نرخ ارز نشان از آن دارد که دلار 7 تومانی در سال 1357 با رشد بیش از 400 برابری به 2850 تومان در بودجه سال 94 رسیده و این در حالی است که نرخ ارز مبادله ای این روزها از مرز سه هزار تومان عبور کرده است.
همچنین بررسی ها نشان از آن دارد که نرخ ارز در اقتصاد ایران دو بار تک نرخی شده، اولین بار در فروردین 72 این اتفاق افتاد و تا هفت ماه  نیز تداوم یافت اما با تغییر سیاست های اقتصادی نظام ارز تک نرخی حفظ نشد و مجددا شاهد بروز دو نرخ آزاد و دولتی برای ارز در اقتصاد بودیم. اما در سال 80 مجددا نرخ بازار آزاد و دولتی یکسان شد و تا سال 89 ادامه پیدا کرد تا این که در سال 89 به دلیل افزایش نرخ تورم و رشد نقدینگی باز هم فاصله بین نرخ ارز دولتی و ارز آزاد ایجاد شد.
در این دوره دولت با هدف ساماندهی بازار ارز و کنترل نرخ دلار اقدام به راه اندازی مرکز مبادلات ارزی در مهر ماه سال 91 کرد و در نتیجه شاهد وجود سه نرخ برای ارز در اقتصاد کشور بودیم، درنهایت دولت پیشنهاد نظام شناور مدیریت شده برای نرخ ارز را داد و بنا شد به کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی و کشاورزی مابه التفاوت نرخ ارز 1226 و ارز مبادله‌ای که حدود 2500 تومان است را پرداخت کند که این امر در نهایت منجر به حذف ارز مرجع از اقتصاد کشور شد.
اما دولت یازدهم از زمانی که روی کار آمد وعده تک نرخی کردن ارز را داد که تا کنون موفق  نشده به این وعده عمل کند و با توجه به شرایط اقتصادی عمل به این وعده از نیمه دوم سال 93 به سال 95 موکول کرده است.

 

بررسی تغییرات نرخ ارز دولتی و آزاد پس از انقلاب اسلامی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا