کارشناس مسائل اقتصادی:

بازار مشتقه ارز به دلهره های ارزی سرمایه گذاران پایان می دهد

بازار مشتقه ارز به دلهره های ارزی سرمایه گذاران پایان می دهد

در حال حاضر قیمت ارز دارای دوگانگی است که با راه اندازی معاملات آتی ارز و تک نرخی شدن قیمت، رانت حاصل از اختلاف قیمت ها حذف خواهد شد و به این ترتیب قیمت گذاری در بازاری کاملا شفاف انجام خواهد شد که سبب توسعه و رونق اقتصاد می شود.

 

کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، راه اندازی بازار مشتقه ارز تحت حمایت و نظارت بانک مرکزی می تواند از نوسانات و تنش های قیمت ارز جلوگیری کرده به دلهره سرمایه گذاران ناشی از نوسانات شدید بهای ارز در ماه های آینده پایان دهد.

سعید سلیمانی، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این مطلب به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: اگر ارز تک نرخی شود و بازار مشتقه ارز تحت حمایت بانک مرکزی در مجموعه بازار سرمایه فعالیت خود را آغاز کند، قیمت ها در بازار ارز واقعی و شفاف خواهد شد.

سلیمانی در ادامه افزود: در حال حاضر قیمت ارز دارای دوگانگی است که با راه اندازی معاملات آتی ارز و تک نرخی شدن قیمت، رانت حاصل از اختلاف قیمت ها حذف خواهد شد و به این ترتیب قیمت گذاری در بازاری کاملا شفاف انجام خواهد شد که سبب توسعه و رونق اقتصاد می شود.

این کارشناس در ادامه با اشاره به اینکه راه اندازی بازار مشتقه ارز می تواند صرافی ها را نیز سروسامان دهد، خاطر نشان کرد: با رفع تحریم های اقتصادی، بازارگردانی بانک مرکزی و همچنین تک نرخی شدن ارز، عمق معاملات در بازار مشتقه ارز افزایش خواهد یافت و این موضوع می تواند شرایط بسیار مناسبی را برای رونق اقتصادی فراهم آورد. از طرفی با توجه به امکان پوشش ریسک سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی از طریق بازار مشتقه ارز، اعتماد متقابل برای توسعه فعالیت های اقتصادی به مراتب افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه امکان حضور افراد حقیقی در بازار مشتقه ارز در بورس کالای ایران وجود دارد، احتمالا بخشی از سرمایه های سرگردان به این بازار جذب خواهد شد که این موضوع علاوه بر افزایش عمق بازار به دلیل انتقال تقاضاهای سفته بازانه از بازار فیزیکی به بازار مشتقه، می تواند از آسیب های جدی به اقتصاد کشور جلوگیری کند.

سلیمانی در پایان افزود: در حال حاضر بازار ارز با رانت حاصل از تفاوت قیمت ارز مبادله ای و بازار آزاد روبه رو است و این موضوع اکثر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را با مشکلاتی روبه رو کرده است، اما راه اندازی بازار مشتقه ارز تحت نظارت بانک مرکزی می تواند به رانت های موجود پایان داده و از بازارسازی عده ای خاص جلوگیری کند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا