جهانگیری: ایران می تواند بخشی از اقتصاد دنیا را به حرکت درآورد

جهانگیری: ایران می تواند بخشی از اقتصاد دنیا را به حرکت درآورد

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه ایران در آینده می تواند بخشی از اقتصاد دنیا را به حرکت درآورد گفت: امروز شرایط خوبی حاکم شده و دنیا به دنبال کانون هایی است که شرایط توسعه در آن وجود داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا ، اسحاق جهانگیری عصر دیروز در نشست 'نقش مناطق آزاد در اقتصاد مقاومتی' در جزیره کیش به ظرفیت های ایران در حوزه نفت و گاز اشاره کرد و گفت: ایران در منابع گاز دارای رتبه نخست است و رتبه سوم در منابع نفت را دارد، جمعیت 80 میلیونی و همچنین همسایگی با حدود 500 میلیون نفر از مردم کشورهای اطراف، ظرفیتی دیگر برای کشور است ، اگر با این امتیازها با دنیا تعامل کنیم و دیپلماسی عاقلانه ای داشته باشیم ایران کانون توسعه منطقه خواهد شد.

وی در مورد حوادث اخیر در منطقه و گروههای تروریستی تفکیری بویژه داعش که در حال نابود کردن منطقه هستند گفت : تنها کشوری که می تواند کانون ثبات و امنیت باشد جمهوری اسلامی ایران است که نه تنها خود امنیت دارد بلکه امنیت ساز نیز هست، ایران به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی وضعیت خوبی دارد و باید بتوانیم به منظور توسعه ،این شرایط را به خوبی مدیریت کنیم .

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه تصریح کرد: هنر دولت روحانی این بوده که در پیچیده ترین مسائل سیاسی کشور همچون موضوع هسته ای بگونه ای حرکت کند که انسجام ایجاد شود و همه با حرکتی منطقی در یک مسیر و در چارچوب دفاع از کشور حرکت کنند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه در مسائل اقتصادی پسا تحریم نیز باید اجماع ایجاد کنیم افزود : اگر بتوانیم تمام نیروهای فعال در کشور را حول مسئله اقتصادی جمع کنیم، کشور در مسیر توسعه حرکت خواهد کرد .

** مناطق آزاد تجاری باید رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی را عملی کنند

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد موافق نبودن مجلس شورای اسلامی در خصوص ایجاد مناطق آزاد در برخی نقاط کشور که از سوی دولت پیشنهاد شده بود گفت: بسیاری این سیاست ها را قبول دارند، توسعه سواحل مکران و جاسک نیز مورد تائید است دولت در مورد توسعه مناطقی همچون جاسک و زابل مطالبی اظهار کرده است که موافق نبودن با آن نیازمند دلایل منطقی است .

وی با بیان اینکه رویکردهای اقتصاد مقاومتی باید در مناطق آزاد مورد توجه قرار گیرد گفت : مدیران این مناطق باید پنج رویکرد اصلی در مورد اقتصاد مقاومتی را در این مناطق جاری و ساری کنند .

جهانگیری به بند یازدهم از سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت : در این بند به مناطق آزاد به صورت خاص پرداخته شده است که توسعه عمل ، فعالیت ها و تعداد آن مناطق را می توان افزایش داد.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد : ما از مناطق ازاد انتقال فناوری های پیشرفته را می خواهیم، در این مناطق باید فعالیت هایی انجام شود که در سایر مناطق نمی توان آنها را انجام داد و یا تولیداتی صورت گیرد که متناسب با شرایط منطقه بوده و در دیگر نقاط تولید آن امکان پذیر نباشد.

وی صادرات را یکی از اولویت های اصلی و موضوع کلیدی کشور در دوران پساتحریم دانست و گفت : به دلیل کم شدن قدرت خرید مردم برای کالاهای تولیدی بازار داخلی وجود ندارد بنا براین نیازمند بازار بیرونی هستیم تا بتوانیم کارخانه ها و واحدهای تولیدی را فعال سازیم .

معاون اول رئیس جمهوری گفت : برای این منظور باید سیاست های تشویقی در حمایت از صادارت داشته باشیم و بانک ها در این راستا باید به دولت کمک کنند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مسئولیت مهمی بر دوش دارند گفت : هیچکس نمی تواند به خاطر اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی به شما خرده بگیرد بنا براین لازم است عزم جدی بر روی عملیاتی شدن این سیاست ها داشته باشید .

جهانگیری گفت: از تمامی مدیران مناطق آزاد می خواهیم که به عنوان یک موضوع مهم و نیاز ضروری سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را دنبال و آن را در مناطق آزاد عملیاتی کنند.

جهانگیری با بیان اینکه نیازمند مقررات و راهکارهای شفاف برای جذب سرمایه گذاران خارجی هستیم افزود: الگوسازی از مناطق آزاد شکل می گیرد.

وی اضافه کرد : برخی افراد نسبت به عملکرد مدیران قلبی انتقاد دارند اما بنده در دوران مدیریتی خود هیچگاه علیه مدیر قبلی خود سخن نگفته ام و کسی را خراب نکرده ام ، اما در دوره گذشته با کشور بد کردند ، آنها با شعار مبارزه با فساد، انقلابی ترین افراد را از صحنه حذف کردند و فسادهای زیادی رخ داد.

جهانگیری یادآور شد: برای حفظ این کشور و برای استقرار نظام جمهوری اسلامی شهدای زیادی تقدیم شد ، این انقلاب حاصل خون های پاکی است که به زمین ریخته شده است با این حال، شکل گیری این نوع فسادها قابل قبول نیست ، باید با آن مبارزه کرد .

 وی با بیان اینکه در مقابل بیت المال مسلمین مسئول هستیم افزود: مبارزه با فساد هزینه می خواهد نباید در این مسیر تردید کنیم.

جهانگیری یادآور شد: یکی از کانون هایی که به حیاط خلوت برخی تبدیل شده بود مناطق آزاد بودند و گزارش های از فساد در آن بدست ما رسیده است ، باید اقدامات خلاف صورت گرفته اصلاح شود .

جهانگیری تصریح کرد : دولت هیچ خط قرمزی ندارد و با کسی عقد اخوت نبسته است، مدیران باید شفاف عمل کنند و در صورت مشاهده تخلف به جد با آن برخورد نمایند ،این برخورد باید در مناطقی که مقرارت آنها آسان تر و نظارت کمتر است دو چندان باشد .

**جمهوری اسلامی خود را مسوول امنیت خلیج فارس می داند

به گفته معاون اول رئیس جمهوری ، جمهوری اسلامی خود را مسئول امنیت خلیج فارس دانسته و می داند ، ما تا به امروز از خلیج فارس به عنوان کانون ثبات، حفاظت کرده ایم و بطور یقین در آینده نیز اینگونه خواهد بود ، این اقدام سبب می شود تا تمامی کشورها در خلیج فارس با رابطه ای دوستانه در راستای توسعه منطقه حرکت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه تذکراتی در مورد مناطق آزاد پرداخت و گفت : یکی از موضوعات مهم در زمان تشکیل مناطق آزاد این بود که این مناطق محلی برای سرمایه گذاری و کانونی برای صادرات باشند ، برخی این اقدام را کاری غیر ارزشی می دانستند و مزاحمت هایی نیز در این راستا بود.

جهانگیری در ادامه به اشکالات و ایرادهای مطرح شده از سوی برخی افراد در مورد مناطق آزاد اشاره کرد و گفت : افرادی که نقد می کنند و مانع انجام فعالیت های بزرگ می شوند تلاش دارند مسائل را ارزشی نشان دهند ، ارزشی بودن به شعار دادن نیست ، عملکردهای افراد است که ارزشی بودن آنها را نشان می دهد.

وی اضافه کرد : مناطق آزاد از برخی مقرارت دست و پا گیر معاف هستند و سرعت کار بالاتر و راحت تر است ، نباید در این مناطق قوانین دست و پاگیر اعمال شود ، وجود قوانین می تواند به جذب سرمایه گذار کمک فراوانی بکند.

جهانگیری دوران پساتحریم را مقطعی جدید دانست و افزود : این دوران نیازمند برنامه ریزی های جدی با نگرش جدید است ، باید بدانیم که در این دوران چه برنامه هایی داریم و به چه شکلی می خواهیم با دنیا ارتباط برقرار کنیم.

**جزایر ایرانی را به قطب های گردشگری و تجارت تبدیل کنیم

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه کیش دارای طبیعتی زیبا و سواحلی منحصر بفرد است افزود: اگر برخی محدودیت ها در مسیر توسعه این جزیره وجود نداشت و اگر این جزیره در کشورهای دیگر قرار داشت به طور یقین درآمدهای میلیاردی از آن بدست می آمد.

وی تاکید کرد : تلاش ما باید این باشد که برنامه ها در آینده بگونه ای صورت گیرد تا این جزیره را به قطب گردشگری و تجارت تبدیل کنیم.

جهانگیری جزایر خلیج فارس را از سرمایه های بزرگ کشور عنوان کرد و گفت : نباید نسبت به این مناطق کم توجهی شود، اینکه جزایر مهم ایرانی خلیج فارس زیر پوشش مناطق آزادی چون کیش و قشم قرار گیرد اقدام مهمی است.

معاون اول رئیس جمهوری در مورد بازدید خود از جزیره هندورابی نیز گفت: وجود این جزیره فرصت استثنایی در درون دریای عظیم خلیج فارس است اما مردم این منطقه از امکانات حداقلی محروم هستند که باید در آنجا به امر توسعه به صورت جدی توجه شود.

وی با اشاره به انجام ساخت و ساز در جزیره هندورابی گفت: تنها در سه درصد از مساحت این جزیره ساخت و ساز در حال انجام است .

جهانگیری به وجود سرمایه های عظیم در جزایر اشاره کرد و گفت : این مناطق باید توسعه پیدا کنند .

در این نشست که در مرکز هماش های بین المللی کیش برگزار شد وزیر صنعت، معدن و تجارت ، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاونان دبیرخانه این شورا سخنانی ایراد کردند .

مدیران مناطق ازاد کیش ، ارس ، انزلی ، قشم ، ماکو ، چابهار و اروند نیز به ارائه گزارشی از فعالیت های عمرانی ، توسعه ای و زیر ساختی در این مناطق پرداختند .

مشکلات و موانع در مسیر توسعه از مواردی بود که این مدیران بدان اشاره کردند.

جهانگیری و هیات همراه که امروز سه شنبه به منظور شرکت در هفدهمین همایش و نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی و بازدید از طرح های عمرانی و توسعه ای کیش و هندورابی به این جزیره سفر کرده بود ساعاتی پیش کیش را به مقصد تهران ترک کرد .

هفدهمین همایش و نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی تا چهارم دی ماه در کیش برپاست .
 

انتهای پیام

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا