روزهای کم‌نوسان بازارها

روزهای کم‌نوسان بازارها
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

نگرانی بورس از گزارش‌های 9 ماهه
دیروز شاخص کل با افت 104 واحدی (2/ 0 درصدی) در 61 هزار و 414 واحد متوقف شد. با اینکه چشم انداز اجرای برجام در هفته‌های آتی به وجود آمده است، اما فضای بورس همچنان مبهم است. نوسان اندک قیمت جهانی کالاها و قیمت نفت در کف چند‌ساله، در کنار کاهش سرمایه در گردش شرکت‌های بورسی، نگرانی از انتشار گزارش‌های 9 ماهه آنها را به وجود آورده است. پیش از این نیز شاهد انعکاس عوامل مزبور بر سودآوری شرکت‌ها در گزارش‌های 6 ماهه بودیم. همچنین بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از کاهش نزدیک به 10 واحد درصدی مشارکت حقیقی‌ها در سه ماه گذشته نسبت به 6 ماه ابتدایی سال خبر می‌دهند که بر تردید سهامداران نسبت به بورس تاکید دارد. نزدیک شدن به اجرایی شدن برجام، می‌تواند با تسهیل تجاری و امکان دسترسی به منابع مالی، خوش‌بینی‌ها به آینده بورس را تقویت کند.

بازار ارز

حبس بازه‌ای دلار
دیروز هر دلار آمریکا با رشد 5 تومانی به نرخ 3650 تومان معامله شد. در شرایط کنونی، شاهد نوسان اندک نرخ دلار نزدیک به میانگین یک ماه گذشته (3633 تومان) هستیم. در شرایط فعلی، افت قیمت نفت جهانی نگرانی‌ها از تضعیف سمت عرضه را به دلیل کاهش درآمدهای ارزی تشدید کرده که از نرخ دلار در معاملات روزهای اخیر حمایت کرد. اما عواملی از جمله چشم انداز تک نرخی شدن نرخ ارز طی ماه‌های آینده همچنان معامله‌گران را در تردید گذاشته است. از آنجایی که اختلاف نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد هم‌اکنون در سطح بیش از 600 تومان قرار دارد. علاوه بر اینکه چشم‌انداز رفع برجام، از لحاظ روانی خوش‌بینی‌هایی برای تقویت سمت عرضه به وجود آورده است. برآیند عوامل مزبور حبس بازه‌ای نرخ دلار از هفته دوم آذر‌ماه را تاکنون به وجود آورده است. 

بازار سکه

حرکت با احتیاط سکه 
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 4 هزار تومانی به قیمت 924 هزار تومان معامله شد. افزایش قیمت اونس طلای جهانی و رشد اندک نرخ دلار، قیمت سکه را با خود همراه کرد. اما همچنان شاهد کم واکنشی سکه نسبت به رشد بازارهای اثرگذار هستیم. افزایش نرخ بهره آمریکا توسط فدرال رزرو و ادامه روند افزایشی آن، مانع از رشد شدید قیمت اونس طلای جهانی می‌شود. به نظر می‌رسد معامله‌گران سکه در شرایط کنونی، با احتیاط بیشتری عمل می‌کنند. امری که موجب بازگشت حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) شده است. همچنین با توجه به نوسان اندک نرخ دلار طی هفته‌های اخیر، نوسان شدید آن در کوتاه‌مدت دور از انتظار است. اما معامله‌گران در مورد روند میان‌مدت نرخ دلار تردیدهایی دارند که این تردیدها در بازار سکه منعکس شده است. 

بازار طلای جهانی

احتیاط معامله‌گران اونس 
دیروز ساعت 16، اونس طلا به قیمت 1080 دلار معامله ‌شد. افت اندک شاخص دلار در انتهای معاملات روز دوشنبه، قیمت اونس را به بالاترین میزان در دو هفته اخیر رساند. اما رشد بازارهای سهام اروپا و چین، به دلیل چشم‌انداز تشدید سیاست‌های انبساطی چین، عامل فشار بر اونس بود. در شرایط کنونی، چشم‌انداز روند افزایشی نرخ بهره فدرال رزرو که هفته گذشته برای اولین بار پس از یک دهه آغاز شد؛ احتیاط را میان معامله‌گران بیشتر کرده است. مشخص شدن زمان و میزان آن می‌ تواند بر اونس اثرگذار باشد. در این خصوص، با اینکه صندوق‌های با پشتوانه طلا روز جمعه، بیشترین تقاضا را در 4 سال گذشته داشتند اما به دلیل احتیاط معامله‌گران، روز دوشنبه با فروش مواجه شدند. روز گذشته، انتظار برای آمار بازبینی تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه سوم آمریکا می‌رفت که می‌تواند به اونس جهت دهد. 

بازار اوراق مسکن

نوسان اندک تسه‌ها با تداوم تقاضا
دیروز، قیمت اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با رشد 9/ 0 درصدی به قیمت 72 هزار و 670 تومان معامله شد. روز گذشته وزیر راه و شهرسازی، با توجه به رکود سه ساله بخش مسکن، بر بودجه‌گذاری در راستای رونق این بخش تاکید داشت. به نظر می‌رسد افزایش سقف وام مسکن تا 60 میلیون تومان در قیمت‌های کنونی مسکن، توانسته است بخشی از نیاز مسکن را به تقاضا تبدیل کند. اما نرخ سود این وام 7/ 22 درصد است. بنابراین با توجه به بازپرداخت 12 ساله، توجیه‌پذیری این وام برای متقاضیان مورد تردید است. رکود مسکن، منجر به تضعیف سمت عرضه شده که در صورت تداوم رشد تقاضا، در میان‌مدت می‌تواند رشد قیمت مسکن را به همراه داشته باشد و قدرت خرید متقاضیان را مجددا کاهش دهد، اما تقاضای کنونی «تسه »ها آنها را در حبس بازه‌ای نگه داشته است. 

بازار نفت

همگرایی برنت و WTI
دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 36 دلار معامله ‌شد. اختلاف قیمت نفت برنت و WTI به زیر یک دلار رسیده است. در شرایط کنونی، حجم ذخایر نفت آمریکا طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی (EIA) 130 میلیون بشکه بیشتر از میانگین 5 ساله است و شاهد مقاومت تولیدکنندگان شیل در مقابل کاهش تولید هستیم اما رفع قانون ممنوعیت صادراتی این کشور، خوش‌بینی‌هایی را برای کاهش مازاد عرضه آنها در بلندمدت به وجود آورده است. با اینکه صادرات نفت آمریکا در قیمت‌های کنونی به ویژه به آسیا، توجیه اقتصادی ندارد اما رفع قانون مزبور باعث رشد قیمت WTI شده است. از طرفی چشم‌انداز افزایش تولیدات کشورمان در پساتحریم، حجم بالای تولیدات اوپک و روسیه عامل تشدید فشار بر قیمت نفت برنت هستند؛ عاملی که اختلاف قیمت را به کمترین میزان در 11 ماه گذشته رسانده است. 

منبع:دنیای اقتصاد

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا