معاون وزیر صنعت خبر داد

از تعطیلی معادن خبر ندارم

از تعطیلی معادن خبر ندارم

گروه معادن - معاون وزیر صنعت با بیان اینکه مصوبه شورای پول و اعتبار برای ارائه تسهیلات در قالب خرید دین به بانک ها ابلاغ شده است، کفت: به جلسه هفته گذشته هیأت داوری برای تصمیم گیری در مورد نحوه واگذاری آلومینیوم المهدی دعوت نشده بودیم.

به گزارش ماین نیوز، کرباسیان در حاشیه دومین همایش ایمنی بهداشت و محیط زیست با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ما مبنی براینکه آیا وزارت صنعت برنامه‌ای برای جبران خسارت معادن تعطیل شده به خاطر آلودگی هوا دارد یا خیر، اظهار داشت: در این خصوص اطلاعی ندارم و باید از وزارتخانه بپرسید. اما به صورت کلی تعدادی از معادن شاید ضابطه‌های محیط زیست را رعایت نکرده‌اند که تعطیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه ایمیدرو اولویت اول خود را سلامتی و محیط زیست قرار داد‌ه‌ است، افزود: باید سرمایه گذاری بیشتری برای رعایت ضابطه‌ها در بخش معدن انجام شود.

کرباسیان در رابطه با تعداد معادن تعطیل شده برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوا، گفت: وزارت صنعت و مسئولان سازمان محیط زیست اعلام کرده‌اند که 8 درصد از آلایندگی‌ها متوجه صنعت است که در این میان بیشترین آلایندگی در بخش خودرو و برخی از صنایعی که دودزا مانند صنایع شن و ماسه است. در مجموع بنده اطلاع دقیقی از میزان تعطیلی معادن ندارم. ولی به صورت کلی دربخش معدن تذکراتی که سازمان محیط زیست می‌دهد را حتماً رعایت و جزء تکالیف خود می‌دانیم.

*به جلسه تصمیم گیری در مورد نحوه واگذاری آلومینیوم المهدی دعوت نشده بودیم

معاون وزیر صنعت در رابطه با آخرین وضعیت واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی نیز اظهارداشت: ایمیدرو نقشی در واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی نداشت و براساس قانون سازمان خصوصی سازی و هیئت واگذاری باید این اقدام را انجام بدهد. البته براساس قانون یک واحد تولیدی که در معرض خصوصی سازی و فروش قرار می‌گیرد در حقیقت مالکیت آن از آن سازمان جدا شده و در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی قرار می‌گیرد. وزارت اقتصاد نیز تا زمانی که مراحل واگذاری طی شود اداره آن را نیابتاً به آن واحد می‌دهد.

کرباسیان اضافه کرد: در حال حاضر واحدهایی که در اختیار ایمیدرو قرار دارد مانند المهدی نیابتاً از طرف وزارت اقتصاد و هیئت واگذاری اداره می‌شود. سازمان خصوصی سازی طبق ضوابط خود اقدام به واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی کرد که این تصمیم اعتراضاتی را از سوی سازمان بازرسی کل کشور و تعدادی از نمایندگان مجلس به دنبال داشت. در نهایت این موضوع به دستور رئیس جمهور به هیئت داوری مستقر در سازمان خصوصی سازی واگذار شده است.

وی تصریح کرد: هیئت داوری پنج شنبه هفته گذشته جلسه‌ای را برگزار کرده است اما ما چون به این جلسه دعوت نشده بودیم اطلاعی از جزئیات آن نداریم. البته چیزی هم تاکنون به ما اعلام نشده است.

کرباسیان در خصوص جلسه روز گذشته ایمیدرو که به منظور عارضه یابی صادرات صنعت فولاد برگزار شده بود هم به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات صنعت فولاد حجم تولید در انبارهاست به نحوی که امروز نزدیک سه میلیون تن فولاد در کارخانجات دپو شده که این امر میلیاردها تومان سرمایه شرکت‌ها را زمین‌گیر کرده است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با حمایت دولت صادرات فولاد امسال رکود تاریخی خود را که همان عبور از مرز 3 میلیون تن است را خواهد زد. این برنامه در حالی عنوان شده که چین دمپینگ بدی را در بازار فولاد انجام می‌دهد.

معاون وزیر صنعت با اشاره به اینکه باید با هماهنگی دستگاه‌ها مشکلات این صنعت برطرف شود، تصریح کرد: به اعتقاد ما یکی از راه‌های برون رفت از این مشکل به جز ساخت و ساز صادرات است. باید جایزه صادراتی در این بخش اجرایی شود در کنار آن باید تعرفه واردات برخی ورق‌ها که به اسم فولاد منزوج وارد کشور می‌شود هم افزایش پیدا کند زیرا در حال حاضر دو میلیون و 700 هزار تن ورق با حیله بر قانون وارد کشور شده است.در کنار آن تثبیت نرخ گاز، استمحال بدهی‌های واحدهای بزرگ و بحث نقدینگی واحدهای فولادی هم مطرح است که این موضوعات را در قالب یک بسته تهیه و منتظر تصویب آنها در دولت هستیم.

*مصوبه خرید دین به بانک ها ابلاغ شد

وی در رابطه با طرح سوم دولت که قرار بود تسهیلات خرید کالاهای واسطه‌ای در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد نیز گفت: دو روز گذشته مصوبه شورای پول و اعتبار برای این طرح به بانک‌ها ابلاغ شده و قرار است با نرخ 20 درصد خرید دین انجام شود. امیدواریم از هفته آینده بانک‌ها همراهی کنند. برای رفع مشکلات بخش معدن هم نیز یک سری پیشنهادات به وزیر صنعت ارائه شده تا برخی از آنها در بودجه سال 95 یا برنامه ششم توسعه اجرایی شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا