هزینه تولید نفت در ایران، چند دلار است؟

هزینه تولید نفت در ایران، چند دلار است؟

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفتی میانگین هزینه تولید نفت ایران را ۱۰ دلار اعلام کرد و گفت: نفت ایران با وجود کاهش قیمت همچنان برای سرمایه گذاری جذاب است.

قیمت نفت این روزها به پایین ترین سطح خود در 11 سال گذشته رسیده است و حدود 36 دلار برای هر بشکه نفت برنت معامله می شود در شرایطی که نفت ایران در بازارهای جهانی حدود 31 دلار قیمت دارد، اما پیش بینی ها حتی شرایط بدتری را در اینده تصویر می کنند و حتی از نفت 20 دلاری صحبت به میان است، حالا با این شرایط سوالی این است که ایا همچنان شرکت های نفتی خارجی حاضر به سرمایه گذاری در نفت ایران هستند؟ و ایا همچنان سرمایه گذاری در این بخش جذابیت های لازم را دارد؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، «رضا پدیدار» رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفتی معتقد است که سقوط قیمت نفت مقطعی است. او می گوید باوجود این که شاهد کاهش شدید قیمت نقت هستیم اما سرمایه گذاری شرکت های خارجی در حوزه نفت ایران همچنان توجیح پذیر است زیرا به صورت میانگین قیمت تمام شده استخراج نفت در ایران کمتر از 10 دلار و پایین تر از بسیاری از کشورهای نفتی از جمله کشورهایی مانند نروژ، اسکاتلند و کشورهای دیگر حوزه دریای شمال بالای 30 دلار است.

او همچنین می گوی با کاهش بیشتر قیمت نفت برخی از کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از بازار تولید نفت حذف خواهند شد برای نمونه در آمریکا باتوجه به بالا رفتن قیمت تولید 140 دکل نفتی شل تعطیل شده است و در کانادا نیز برای 80 دکل همین اتفاق افتاده است ولی برای نفت ایران این خطر وجود ندارد و نفت ایران همچنان برای سرمایه گذاران جذاب است زیرا قیمت تولید نفت در کشورما بسیار پایین است.

پدیدار در ادامه کاهش قیمت نفت را نه یک روند بلند مدت که مقطعی و کوتاه مدت می داند و معتقد است این روند حداکثر تا دو سال آینده در بدبینامه ترین شرایط ادامه خواهد داشت، پیدار می گوید:« رشد جمعیت در جهان و افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی و رشد اقتصادی کشورها نشان می دهد که به صورت کلی جهان نیازمند انرژی است و همین باعث می شود که شرایط قیمت به همین صورت نباشد.»

او با بیان اینکه معتقد است سیاست به بازار نفت وارد شده و « نفت سیاست زده» شده، می گوید:« شرایط به وجود آمده موجب شده که در نهادهای تصمیم‌گیری مثل اوپک و جامعه جهانی نوعی انفعال صورت گیرد از این جهت که هم‌اکنون سهم‌خواهی کشورهای تاثیرگذار در این زمینه به نوعی افزایش یافته است.»

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفتی می گوید بازار نفت حداکثر تا ٢‌سال آینده با این التهابات و چالش کاهش قیمت رو به روست و بعد از آن به یک ثبات نسبی خواهد رسید.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا