مدیرعامل بورس کالا عنوان کرد

راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی

راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی

نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با حضور مسوولان بازار سرمایه و جمعی از کارشناسان اقتصادی صبح امروز با موضوع باید‌ها و نبایدهای بازار مشتقه ارزی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در این نشست حامد سلطانی‌نژاد - مدیرعامل بورس کالا - به ضرورت‌ها و مزایای راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی اشاره کرد و گفت: اندازه بازارهای مالی یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی بوده و بین توسعه‌یافتگی کشورها و توسعه‌یافتگی بازارهای مالی رابطه مستقیمی وجود دارد. همچنین وجود بازار پوشش نوسانات نرخ ارز یکی از مهم‌ترین قطعات پازل توسعه‌یافتگی است که تاکنون این قطعه را در اختیار نداشته است.

وی با بیان این‌که با ایجاد بازار مشتقه ارزی هم‌افزایی برای سایر بخش‌های بازار مالی و تجهیز منابع فراهم می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر کره جنوبی با راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی توانست بازار قرضه خود را به دنیا معرفی کرده و منابع خارجی جذب کند تا جایی که این کشور در حال حاضر به یک الگو تبدیل شده و در این زمینه موفق است.

مدیر عامل بورس کالا تاکید کرد: در حال حاضر اقتصاد ایران به جذب منابع خارجی نیاز دارد که قطعا بخش عمده‌ای از منابع مالی مورد نیاز برای رشد اقتصادی هشت درصد باید از منابع خارجی تامین شود.

سلطانی‌نژاد عنوان کرد: این در حالی است که جذب سرمایه‌گذاران خارجی به زیرساخت‌های مختلفی نیاز دارد، زیرا سرمایه‌گذاران خارجی نیازمند فضای امن برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز هستند، لذا باید بازاری مطابق با استاندارد‌های جهانی و بین‌المللی راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم موجب کسب اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاران خارجی شویم.

وی با طرح این سوال که آیا در اقتصاد‌های تک‌محصولی می‌توان بازار مشتقه ارزی ایجاد کرد، گفت: بله زیرا در کشوری مانند برزیل که نماد اقتصاد تک‌محصولی است یکی از بزرگ‌ترین بازارهای ارز دنیا راه‌اندازی شده و این کشور توانسته به رشد و توسعه اقتصادی خود شتاب بیشتری بدهد.

مدیر عامل بورس کالا به تجربه بورس کالا در راه‌اندازی بازار مشتقه اشاره کرد و افزود: تجربه بورس کالا در راه‌اندازی بازار آتی سکه تجربه موفقی بوده و بین این دو بازار از لحاظ فکری و قیمتی همبستگی وجود دارد و همچنین در خصوص تلاطم‌های قیمتی در این دو بازار مشابهت‌های زیادی دیده می‌شود.

به گفته سلطانی‌نژاد برای حرکت به سمت بازار محوری در اقتصاد کشور باید به سمت ایجاد بازار مشتقه ارزی حرکت کنیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا