عضو هیات مدیره سازمان بورس:

مانعی برای راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی وجود ندارد

مانعی برای راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی وجود ندارد

در حال حاضر هیچ مانع اساسی برای راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی وجود ندارد و راه‌اندازی این بازار با توجه به مزیت‌های آن در اقتصاد کشور ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، قاسم محسنی رییس کمیته برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری سازمان بورس در نشست کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: برای رسیدن به رشد اقتصاد هشت درصدی کمبود منابع مالی وجود دارد که افزایش این منابع از طریق پول ملی منجر به تورم می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر کمبود منابع مالی به عینه در بازار سرمایه و کاهش سهام شرکت‌ها مشاهده می‌شود و برای رسیدن به رشد هشت درصدی اقتصادی به سرمایه‌گذار خارجی وجود دارد.

محسنی به اقدامات انجام شده برای سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: برای جذب سرمایه‌گذار خارجی باید پیوستن بورس‌ها به بورس‌های جهانی مورد توجه قرار گیرد و در گزارش مالی شرکت‌ها استاندارد‌های بین‌المللی لحاظ شود، زیرا این مورد، مورد توجه سرمایه‌گذاران است.

وی با بیان این‌که باید نظام راهبری شرکتی در شرکت‌ها برقرار شود، ادامه داد: یکی دیگر از موارد مهم ابزار پوشش نرخ ارز است که در حال حاضر برای فراهم کردن این بسترها اشکالاتی وجود دارد که برای برطرف کردن بخشی از آن بازار مشتقه ارزی پیشنهاد شده است، زیرا این بازار علاوه بر سرمایه‌گذاران خارجی به اقتصاد داخلی نیز کمک می‌کند و با کمک پوشش نرخ ارز افرادی که بدهی ارزی دارند می‌توانند در فعالیت اقتصادی خود بهره‌مند شوند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس با بیان این‌که بازار مشتقه ارزی موجب توسعه‌یافتگی اقتصاد می‌شود، عنوان کرد: یکی از موارد مطرح شده در راه‌اندازی این بازار شکل‌گیری سفته‌بازان است این در حالی است که سفته‌بازان ریسک بازار را پذیرفته و رابطه عرضه و تقاضا را شکل می‌دهند.

محسنی در ادامه موانع بازار مشتقه ارزی را مطرح کرد و گفت: اولین موانع برای راه‌اندازی بازار تک‌نرخی شدن ارز است که راه‌اندازی بورس ارز به آن پیوند خورده است.

وی اضافه کرد: همچنین راه‌اندازی بورس ارز منوط به راه‌اندازی پیمان‌های آتی شده است در حالی که بازار مشتقه خارج از بورس‌ها در بین بانک‌ها انجام شده و این ضرورت وجود ندارد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس در ادامه به تحریم بانک مرکزی و نظام بانکی اشاره کرد و گفت: تحریم بانک مرکزی و سوئیفت به عنوان یکی از موانع راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی مطرح می‌شود و عنوان می‌شود که برای انجام مبادلات ارزی نیاز به رفع تحریم‌ها وجود دارد این در حالی است که بیشتر معاملاتی که در بازار‌های مشتقه تسویه نقدی می‌شود وارد معامله نمی‌شود و تعدادی از آنها را می‌توان از طریق صرافی‌ها تحویل داد، بنابراین این موضوع مانعی برای راه‌اندازی بازارهای مشتقه ارزی نیست.

محسنی در خصوص قیمت‌گذاری ارز در بازار واقعی گفت: در بلند‌مدت نرخ تورم و میزان مصرف‌کنندگان داخلی و بهره‌وری اقتصادی قیمت ارز را تامین می‌کند، اما در کوتاه‌مدت نرخ بهره بین سپرده‌های بانکی بین دو کشور تعیین‌کننده قیمت ارز است.

عضو هیات مدیره سازمان بورس در ادامه در خصوص تاثیر راه‌اندازی بورس مشتقه ارزی بر بازار فیزیکی ارز اظهار کرد: در حال حاضر دغدغه اصلی این است که بازار مشتقه ارزی بر بازار فیزیکی ارز اثر گذاشته و باعث افزایش قیمت‌ها شود، اما این بازار رقابتی بوده و فعالان زیادی در آن‌ حضور خواهند داشت که می‌توان با نظارت براین بازار و تعیین سقف مانع دست‌کاری قیمت شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا