به بهانه آغاز فصل زمستان

چرا در هوای برفی پروازهای ایران مختل می‌شود؟

چرا در هوای برفی پروازهای ایران مختل می‌شود؟

تجربه کاهش چشم‌گیر دما در تهران که قبل از آغاز زمستان و در روزهای پاییزی اتفاق افتاد و به دلیل بارندگی شرایط جوی خاصی را رقم زد، یک‌بار دیگر در عرصه‌های مختلف حمل‌ونقل تاثیر گذاشت که شاید این بار سهم هواپیماها بیش از سایر بخش‌ها بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، چند ساعت پس از بارش نسبتا سنگین برف و باران در پایتخت پروازها متوقف شدند و درصد قابل توجهی از پروازهای فرودگاه مهرآباد با تاخیر مواجه شده و یا بعضی از آنها پس از چند ساعت معطلی نتوانستند در نهایت پرواز کنند.

در کنار سردرگمی مسافران به دلیل به وجود آمدن این شرایط و البته برنامه‌های پروازی که با تاخیرهای شکل گرفته به‌طور کلی برهم خورد، بار دیگر این سوال پیش آمد که تا چه زمانی وضعیت خاص پروازها در ایران ادامه خواهد یافت و پس از سرد شدن ناگهانی هوا یا بارش‌ برف به‌طور کلی فرودگاه‌های ایران از وضعیت عادی خارج می‌شوند.

پیگیری خبرنگار ایسنا در روز خاص پیش آمده در پاییز امسال نشان از آن داشت که اصلی‌ترین عامل برهم زننده روال عادی پروازها بحث آماده‌سازی هواپیما‌های خارج شده از آشیانه و هماهنگی‌های نهایی برای پرواز آنها بوده است.

با توجه به این‌که در ایام سرد سال حرکت هواپیما به سمت لایه‌های بالایی جو دمای بیرونی آن را به کمتر از منفی 60 درجه می‌رساند، استفاده از فرآیندهای خاص برای جلوگیری از یخ‌زدگی بدنه هواپیما امری اجتناب‌ناپذیر است. برای این موضوع در تمام فرودگاه‌ها دستگاه‌های یخ‌زدایی (دی آیس) تعبیه شده است که به وسیله آن لایه‌های برف و یخ شکل گرفته در بدنه و بال هواپیما زدوده شده و با بالا بردن دمای آن خطر یخ زدگی را از بین می‌برد.

در روز برفی تهران در شانزدهم آذر امسال، این فرآیند در فرودگاه مهرآباد با توجه به محدودیت قابل توجه تعداد دستگاه‌های یخ‌زدا باعث شکل‌گیری صفی نسبتا طولانی از هواپیماها شد که حرکت آنها چند ساعت طول کشید و این موضوع تاخیر‌ها و البته کنسل‌شدن تعدادی از پروازها را اجتناب‌ناپذیر کرد.

مسوولیت تامین یخ‌زدا برعهده ایرلاین است

هرچند در ابتدا به نظر می‌رسد وظیفه تامین این دستگاه‌ها به عهده فرودگاه است، اما صحبت‌های ایسنا با یک کارشناس صنعت هواپیمایی نشان از آن دارد که شرکت‌های هواپیمایی مسوولیت در اختیار داشتن این دستگاه‌ها را برعهده دارند.

محمد بشارتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این باره تصریح کرد: طبق قوانین و قواعد جهانی ایرلاین موظف است تمام فرآیند موجود بر سر راه پرواز هواپیمای خود را فراهم کرده و از ساخت و تامین آشیانه لازم در فرودگاه گرفته تا خدمات موجود در فرودگاه مانند دستگاه‌های یخ‌زدا را خود تامین کند.

وی ادامه داد: هرچند در حال حاضر بعضی شرکت‌های خدماتی به نمایندگی از ایرلاین در فرودگاه‌ها فعال بوده و بحث مربوط به خدمات کمکی به فرآیند اصلی پرواز را برعهده دارند، اما در نهایت این موضوع وظیفه اصلی شرکت‌های هواپیمایی‌ است که پروازهای خود را از طریق آن فرودگاه خاص انجام می‌دهند.

این کارشناس با تاکید بر لزوم پیگیری این موضوع از سوی سازمان هواپیمایی اظهار کرد: هرچند در ابتدا مسوولیتی در این رابطه متوجه سازمان هواپیمایی نمی‌شود، اما قطعا باید برای صدور مجوزهای پرواز مسائل این چنینی رعایت شود، زیرا دستگاه‌های یخ‌زدا یا کلیه وسائل دیگری که در فرآیند یک پرواز مورد نیاز است باید از سوی ایرلاین تامین گردد.

وی با بیان این‌که هزینه دستگاه‌های یخ‌زدا بسیار زیاد است، عنوان کرد: با توجه به قیمت بالایی که این دستگاه‌ها دارد و بعضا برای وارد‌کردن این دستگاه در قالب یک بسته 10 تایی نزدیک به 30 میلیون دلار منابع اعتباری لازم است بسیاری از ایرلاین‌ها به سمت خرید‌اش نمی‌روند. از سویی دیگر محدودیت زمان استفاده از آنها که تنها شاید در طول سال به چند روز محدود شود، باعث شده بسیاری از شرکت‌ها لزوم خرید آن را احساس نکنند.

به گفته بشارتی در حال حاضر تنها شرکتی که این دستگاه‌ها را در اختیار دارند ایران ایر است که آن نیز مربوط به سال‌های گذشته و از مدل‌های قدیمی است. محدودیت دستگاه‌های یخ‌زدا در مناطق مختلف کشور نیز متفاوت است تا جایی که ما در شهر مشهد تنها یک دستگاه داریم و مشخص نیست اگر آن خراب شود باید چه کاری برای آن انجام داد.

این کارشناس خاطر نشان کرد: باید با پیگیری‌های گسترده و موظف کردن ایرلاین‌ها به در نظر گرفتن شرایط خاص پروازی آنها را وارد فرآیند خرید این دستگاه‌ها کرد، زیرا مشخص نیست در صورت تداوم شرایط خاص جوی و محدودیت جدی دستگاه‌های یخ‌زدا در فرودگاه ایران تا چه زمان تاخیر و مشکل پیش‌رو خواهد بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا