در نشست کانون نهادهای سرمایه‌گذاری مطرح شد

هم صدایی برای راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی

هم صدایی برای راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی

نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با حضور مسوولان ارشد بازار سرمایه و جمعی از کارشناسان اقتصادی صبح امروز با موضوع "بایدها و نبایدهای بازار مشتقه ارزی"برگزار شد. در این نشست راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی ضروری قلمداد شد و موانع پیش روی این بازار مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، در این نشست دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با بیان اینکه بازار مشتقه ارزی یکی از لوازم روز اقتصاد است، گفت:نوسانات نرخ ارز در حال حاضر به یکی از بزرگترین دغدغه های صنایع و تولیدکنندگان کشور تبدیل شده و از موانع بزرگ برای ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران به شمار می رود، لذا باید برای ورود به دوران رونق اقتصادی ایران برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد.

خدارحمی با بیان اینکه پوشش ریسک نوسان نرخ ارز از مطالبات اولیه سرمایه گذاران خارجی است، افزود: در اقتصاد ما که زیرساخت های آن اشکالاتی دارد نباید علاوه بر ریسک های موجود، ریسک دیگری را همچون نوسان نرخ ارز به سرمایه گذار خارجی تحمیل کنیم، از این رو بازار مشتقه ارزی برای دادن اطمینان به سرمایه گذاران داخلی و خارجی یکی از لازمه های امروز اقتصاد ماست.

وی در ادامه با بیان اینکه پس از تصویب راه اندازی بازار مشتقه ارزی شاهد برخی مخالفت ها با تشکیل این بازار بودیم، گفت: دسته اول مخالفان کسانی هستند که با ابزارهای مالی و امکاناتی که بازار سرمایه می تواند به فعالان اقتصادی بدهد آشنایی کافی را ندارند. دسته دوم نیز به گروهی مربوط می شود که منافع صنفی خود را به منافع حرفه ای که باید در اقتصاد ملی ایفا کنند، ترجیح می دهند و این بازار را همسو با منافع صنفی خود نمی بینند.

خدارحمی اضافه کرد: اما گروه آخر افراد هوشمند و با اطلاعاتی هستند که به راه اندازی بازار مشتقه ارزی، نقد و پیشنهاداتی دارند که بازار سرمایه با آغوش باز از تجربه و دانش این افراد برای اجرای هر چه بهتر این طرح ملی استقبال می کند.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران به نقش سفته بازان در این بازار اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین مزیت بازار مشتقه ارزی، انتقال سفته بازان از بازار نقدی ارز به بازار مالی ارز است، چرا که تجربه نشان داده از طریق هیچ روشی نمی توان سفته بازان را از بازار حذف کرد پس بهترین روش که اتفاقا به افزایش عمق بازار نیز کمک می کند، حضور سفته بازان در بازار مشتقه ارزی است.

ضرورت همراهی بانک مرکزی

در ادامه این نشست معاون شرکت بورس نیز به ضرورت راه اندازی بازار مشتقه ارزی تاکید کرد و گفت: ضرورت راه اندازی بورس ارز روشن است، زیرا یکی از سازو کارها برای اعتماد و اطمینان بخشی به سرمایه گذار خارجی سازو کار مدیریت نوسان نرخ ارز است.

وی با بیان اینکه راه اندازی بازار مشتقه ارزی باعث کاهش نوسانات می شود، افزود: البته طبیعی است با راه اندازی این بازار شاهد تعداد بسیار زیادی سفته بازی خواهیم بود که فقط به کسب بازدهی فکر می کنند، بنابراین بازار مشتقه ارز نیاز به بازیگران متعدد دارد که امکان دستکاری قیمتی توسط سفته بازان حذف شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت بورس برای این بازار چندان قوی نیست، گفت: به عنوان مثال 5 درصد معاملات ارز در برابر 20 درصد معاملات در نظام بانکی عدد و سهم بالایی نیست. بنابراین باید بازار سرمایه با تعامل و ارتباط قوی با نظام پولی و بانک ها این سهم را افزایش دهد.

کریمی با تأکید بر اینکه برای راه اندازی بورس مشتقه ارز همراهی بانک مرکزی ضروری است، اظهار کرد: مجموع بازار سرمایه باید در یک ساختار منسجم حرکت کند و چنانچه در بازار جزیره های جدا از هم ایجاد شود و جزیره ای عمل شود این تنوع برای آینده و جذب سرمایه گذار خارجی مناسب نیست.

وی با بیان اینکه باید رقابت ها به سمت رقابت‌های بین المللی حرکت کند، گفت: با ایجاد انسجام، حذف رقابت های داخلی و بورس های متعدد سرمایه گذار به سمت یک بازار منسجم با یک سیستم فنی کاملاً یکپارچه هدایت می شود و از پراکندگی در نوع سرمایه گذاری در بازارهای اوراقی، کالایی و انرژی جلوگیری می شود.

کریمی در پایان گفت: سیستم مدیریت ریسک قوی، تعامل قوی با سیستم بانکی و مسائل فنی زیربنایی از جمله مواردی است که باید در راه اندازی بورس مشتقه ارز مورد توجه قرار بگیرد.

حذف دستکاری قیمتی با بازیگران متعدد

در ادامه این نشست علی اسلامی بیدگلی رییس هیأت مدیره شرکت آرمان آتی به نا آشنایی با ابزارهای نوین مالی به عنوان یک عامل اصلی در بازارهای مالی اشاره کرد و گفت: وقتی سیستم مشخصی برای تعیین قیمت ارز وجود نداشته باشد، زمینه سود و زیان های غیر واقعی ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین بانک‌های کشور با مفهموم بدنه بازار پول کشور آشنا نیست، گفت: سود و زیان های ناشی از این انتخاب های شخصی ریسک سرمایه گذاری را بالا می برد و این عدم اطمینان توجیهی ندارد.

رییس هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری آرمان آتی با بیان اینکه راه اندازی بازار مشتقه ارز باعث کاهش نوسانات می شود، گفت: طبیعی است در این بازار به میزان بسیار زیادی سفته باز حاضر می شود که فقط به کسب بازدهی فکر می کند بنابراین بازار مشتقه ارز نیاز به بازیگران متعدد دارد که دستکاری قیمتی حذف شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا