سخنگوی دولت: نرخ تورم به زیر 11 درصد می رسد

سخنگوی دولت: نرخ تورم به زیر 11 درصد می رسد

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه با رفع تحریم ها دولت چه برنامه ای برای اموال و درایی های بلوکه شده کشور دارد؟ گفت: بعد از رفع تحریم ها دارایی هایی که آزاد می شوند بخشی مربوط به دولت است که از آنها می توان استفاده کرد و بخشی ذخائر بانک مرکزی است .

به گزارش صدای اقتصاد به نقل از ایرنا، سخنگوی دولت با اشاره رقم 267 هزار میلیارد تومانی بودجه سال آینده گفت: از این میزان، رقم بودجه 66 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت و 201 هزار میلیارد تومان از دیگر منابع مشخص شده در قانون بودجه تامین می شود. 

محمد باقر نوبخت در شست خبری روز سه شنبه با اشاره به نهایی شدن لایحه بودجه سال آینده افزود: براساس پیش بینی های صورت گرفته نرخ تورم سال آینده زیر 11در صد کاهش یافته و رشد اقتصادی به 5 تا 6درصد می رسد. 
 
** دولت مصمم به جلوگیری از نوسانات ارز است/ نرخ تسعیر دلار و ریال 2997 تومان 

سخنگوی دولت ادامه داد: در بودجه آینده نوآوری هایی صورت گرفته است که جهت گیری خاصی دارد که اطلاع رسانی خواهد شد. 

نوبخت اضافه کرد:خبرهای خوشی برای کارمندان دولت، بازنشستگان و کارکنان قوای مجریه و قضاییه داریم. 

وی درباره نرخ تسعیر ارز هم اظهار داشت: نرخ تسعیر بین دلار و ریال در بودجه سال آینده 2997تومان تعیین شد و بار دیگر دولت با این نرخ نشان داد به دنبال افزایش قیمت ارز نیست و اساسا دولت از افزایش ارز در بازار آزاد هم ضرر خواهدکرد. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تصریح کرد: هیچ یک از منابع درآمدی دولت در بودجه از محل درآمد تعیین ارز تامین نمی شود و دولت مصمم است از نوسانات قیمت ارز جلوگیری کند. 
 
** پیش بینی نوسازی 90 هزار دستگاه تاکسی فرسوده 

نوبخت با اشاره به پیش بینی برای نوسازی ناوگان حمل ونقل شهری و بین شهری در بودجه سال آینده گفت: 325هزاردستگاه تاکسی در شهرهای بالای 100هزار نفر و زیر این میزان، در حال فعالیت هستند و 112هزار تاکسی جزو خودروهای فرسوده است. 

وی اضافه کرد: براساس هدف گذاری صورت گرفته در بودجه از سال آینده حدود 90هزار تاکسی جایگزین شود و هر ماه 6هزار و 429 دستگاه را از رده خارج کنیم. 

وی با بیان اینکه با این جایگزینی، آلایندگی دی اکسید کربن 368هزار و 222تن کاهش می یابد اظهار کرد: این برنامه تا سال 96ادامه خواهد داشت و صرفه جویی ریالی و سوخت هم محقق می شود. 
سخنگوی دولت افزود:با نوسازی ناوگان حمل و نقل میزان آلایندگی در حد 697 هزار و 235تن دی اکسید کربن برای سال 96 کاهش می یابد. 

نوبخت گفت: برای این منظور سازمان مدیریت و برنامه ریزی همکاری هایی را با همه دستگاه ها انجام خواهد داد و در مرحله دوم نوسازی خودروهای وانت بار و کامیون نوسازی می شوند و این سازمان منابع مالی را تقبل خواهد کرد. 
 
** استیفای حقوق داوطلبان انتخابات با همه ابزار قانونی 

وی در پاسخ به اینکه در برخی از شهر ها و حوزه های انتخابیه ترکیب هیات های اجرایی مورد رضایت نیست و شائبه رد صلاحیت ها مطرح است، گفت: از همه ابزارهای قانونی برای استیفای حقوق شهر ندان بویژه کاندیداهایی که ثبت نام کرده اند، استفاده خواهیم کرد. 

سخنگوی دولت افزود: استانداران تکالیف قانونی خود را می دانند و وزارت کشور در راستای اینکه انتخابات قانونمند باشد، دستورالعمل های لازم را صادر کرده است و مراقبت های لازم صورت خواهد گرفت و تخلفی اگر باشد برخورد قانونی خواهیم کرد. 
 
** راهکارهای دولت برای جبران کسری بودجه 

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه گفته می شود با کاهش قیمت نفت، دولت در سال آینده با کسری بودجه مواجه خواهد شد، افزود: براساس آخرین گزارش خزانه عملکرد درآمدی نفتی ۱۰۹ درصد است.
 
نوبخت ادامه داد: اگر چه کاهش قیمت نفت درآمدهای دولت را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد اما سطح پیش بینی را مجلس شورای اسلامی در بودجه سال جاری انجام داد که با افزایش سطح مالیات ها بودجه را ۲۳۶هزار میلیارد تومان در نظر گرفت. 

وی گفت: پیش بینی این است که با توجه به اینکه مبنای بودجه بر اساس درآمدهای خزانه است بنابراین تا پایان سال با کسری منابع مواجه می شویم؛ البته این به منزله عدم تحقق منابع است و کسری بودجه نیست. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اضافه کرد: سیاست ما این است تا در سفرهای استانی دولت اعتبارات به طرح ها و هدفمند پرداخت شود. به همین جهت با عدم تحقق منابع مواجه می شویم اما کسری نخواهیم داشت و از مکانیزم تخصیص استفاده خواهیم کرد. 
 
نوبخت در پاسخ به اجرای طرح ساخت راکتور در آذر ماه نیز گفت: آقای صالحی در این زمینه اطلاع رسانی کرده است و تاریخ دقیق را نمی دانم. می پرسم اعلام می کنم. 
 
** به ازای هر پنج نفر بازنشسته یک نفر استخدام می شود 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت استخدام در برنامه ششم توسعه گفت: در سال آینده 14هزار استخدام در آموزش و پروش، 17 هزار و 700 نفر در وزارت بهداشت و درمان با توجه به بیمارستان های ساخته شده و نیاز موجود انجام خواهد شد. 

نوبخت با اشاره به استخدام 7هزار نفر درسال گذشته افزود: در برنامه ششم توسعه مقرر شده تا از این پس در ازای هر پنج نفر بازنشسته یک نفر استخدام شود که این موضوع در برنامه پنجم بر اساس هر سه نفر بازنشسته یک نفر استخدام بود. 
 
**لایحه سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی نقص دارد 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به اینکه گفته شده دولت به دلیل خروج از کنترل با سازمان مفاسد اقتصادی مخالف است، ارزیابی دولت از این اقدام گفت: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به موضوع مطالبات معوق و موسسات پولی و بانکی غیرمجاز معطوف شده است. نوبخت اضافه کرد:خوشبختانه مصوباتی که در این رابطه داده شد به منظور جلوگیری از تبدیل شدن به بحران، موثر بود. 

وی در پاسخ به تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی و ارزیابی دولت از آن گفت: دولت با مبارزه با مفاسد اقتصادی موافق است و ستادی در دولت فعال است. 

سخنگوی دولت افزود: لایحه تشکیل این سازمان نقص هایی دارد که از معاونت پارلمانی رئیس جمهوری آقای انصاری خواهش می کنم که در این زمینه مصاحبه کنند؛ بنابراین نباید تصور کنیم هر چه هدفگذاری شد، باید انجام شود. در برخی مواقع همانند این سازمان با لایحه موجود می تواند مشکلاتی بیافریند. 
 
**اجازه نداریم از تریبون قوا سلیقه سیاسی خود را بیان کنیم 

نوبخت در پاسخ به اینکه سخنگوی قوه قضاییه اظهاراتی را در خصوص برخی افراد مطرح کردند که شائبه بیان مواضع سیاسی از تریبون قوا و یا بروز اختلاف بین قوا شده است، گفت:بنده هم اجازه ندارم از تریبون دولت سلیقه سیاسی خود را بیان کنم. من موظف هستم نگاه دولت را بیان کنم و آقای اژه ای که قاضی محترمی هستند در اظهار نظر و بیان مواضع قوه قضاییه عدالت و انصاف را رعایت می کنند همچنان که اینطور بوده و خواهد بود. 

وی اضافه کرد:اینکه بنا به پرسش شما تصور کنیم که مقصود از اظهار نظر آقای اژه ای افراد خاص بوده چنین استنباطی نداریم. 
 
**سفر بشار اسد قطعی باشد اطلاع رسانی می کنیم 

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به ایران در روزهای آینده نیز گفت: اگر این سفر قطعی باشد، اطلاع رسانی خواهد شد. 
 

سخنگوی دولت میزان دریافتی دولت از مالیاتها در بودجه سال آینده را 85 هزار میلیارد تومان بیان کرد. 
 
**نحوه پرداخت یارانه ها پس از تصویب برنامه ششم 

نوبخت در پاسخ به اینکه وضعیت اجرای قانون هدفمندی در برنامه ششم توسعه چگونه خواهد بود؟ افزود: اجرای این قانون به اتمام رسیده است ولی براساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری یارانه ها به سمت حمایت از اقشار آسیب پذیر اجتماعی و تولید حرکت خواهد کرد و برای این منظور نیز ساز و کارهای لازم طراحی شده است. 

وی با بیان اینکه تغییراتی در نحوه پرداختی یارانه نسبت به گذشته دیده شده است، ادامه داد: اجرای این سیاست ها پس از تصویب لایحه برنامه ششم توسط مجلس شورای اسلامی اجرایی خواهد شد. 
 
**منابع درآمدی دولت در پسا تحریم 

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه با رفع تحریم ها دولت چه برنامه ای برای اموال و درایی های بلوکه شده کشور دارد؟ گفت: بعد از رفع تحریم ها دارایی هایی که آزاد می شوند بخشی مربوط به دولت است که از آنها می توان استفاده کرد و بخشی ذخائر بانک مرکزی است . 

نوبخت اظهار داشت: آنچه فراتر از این دو بخش است، نقل و انتقال فروش نفت می باشد و اینکه براساس اعلام وزارت نفت می توان تولید را تا پایان سال 500 هزار بشکه افزایش داد و سهمیه از دست رفته خود را احیا کرد و همچنین در سال آینده نیز بیش از یک میلیون بشکه دیگر به سهمیه تولید خود بیفزاییم که در حال حاضر همسایگان ما از آن استفاده می کنند . 

نوبخت افزود: در کنار این افزایش تولید سهمیه سرمایه گذاری هایی که انجام می شود با اهمیت است و دولت به میزانی که منابع در اختیارش قرار گیرد آن را مدیریت خواهد کرد و از این منابع در بخش مسکن و تولید مورد بهره برداری قرار خواهد داد .  
 
**رسانه ملی در حد یک سلیقه سیاسی تنزل نکند 

نوبخت در پاسخ به گلایه های مکرر مسئولان دولت از عملکرد رسانه ملی و اینکه با قرار داشتن در آستانه انتخابات دولت چه توقعی از رسانه ملی برای ایجاد مشارکت حداکثری دارد؟ گفت: رسانه ملی یک مجموعه با سلایق مختلف است اما اینکه قالب این سلیقه ها چیست را می توان به راحتی متوجه شد. 

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما انتظار مجیز گویی رسانه ملی از دولت را نداریم ، افزود:اشکالی ندارد اگر سایتی از دولت انتقاد کند و یا تحلیلی ارائه دهد اما اگر خبرگزاری این اقدام را انجام دهد باید بر اساس اخلاق حرفه ای خود اقدام و منصفانه عمل کند. 

نوبخت ادامه داد: انتظار از رسانه ملی این است که تریبون یک سلیقه خاص سیاسی که در انتخابات گذشته هم حضور داشته نباشد چرا که رسانه ملی است و برخی برنامه های غیر منصفانه و با اغراض سیاسی خاص منتشر می شود، اگر چه در برخی موارد هم تلاش می شود خوب عمل شود بنابراین بطور یکپارچه نمی توان رسانه ملی را تخطئه کرد . 

وی افزود: از رسانه ملی انتظار داریم چیزی که متعلق به ملت است و از سه قوا نظارت می شود را در نظر بگیرد چرا که این شبکه اپوزیسیون نیست به همین جهت نسبت به پخش مثبت تقدیر می کنیم و در این بخش منتقد هستیم . 

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: ملت زیرکی داریم که همه موارد برایشان قابل درک است و هر چه گفته می شود را مردم قضاوت می کنند اما امیدواریم از این دست برنامه ها که رسانه ملی را از جایگاه خود در حد یک سلیقه سیاسی تنزل دهد، متفاوت عمل کند . 
 
**تلاش برای برطرف کردن نابرابری پرداخت های پرسنلی 

نوبخت در خصوص اصلاح نظام پرداخت هماهنگ گفت: در برنامه ششم توسعه با مطالعاتی که انجام شد این اصلاح انجام خواهد شد و این هماهنگی در رفع برخی نابرابری ها که اکنون در پرداخت های پرسنلی وجود دارد، در سال 95 با اقدامی که در بودجه سال آینده دیده ایم، برطرف می شود. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در خصوص اصلاح ساختار نظام بانکی نیز اظهار داشت: یکی از اقداماتی که دولت می تواند در این زمینه انجام دهد تادیه بدهی های خود است که خوشبختانه هم در برنامه ششم و هم در بودجه 95 مکانیزم کاهش بدهی دولت به نظام بانکی و تادیه این بدهی ها پیش بینی شده است. 

خبرنگاری درباره کاهش قیمت نفت و البته بنزین پرسید و گفت با توجه به اینکه طبق قانون قیمت بنزین باید 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس باشد، آیا امکان دارد قیمت بنزین کاهش یابد؟ نوبخت پاسخ داد: حامل های انرژی علاوه بر بنزین، شامل نفت سفید، نفت کوره و همچنین گازوییل است، در مورد گازوییل نرخ آن 300 تومان است و فاصله بسیاری وجود دارد، نفت سفید هم لیتری 100 تومان فروخته می شود در حالی که قیمت منطقه ای آن هم در حد قیمت بنزین و بالای هزار تومان است. 
 
**کاهش آسیب های اجتماعی در برنامه ششم 

سخنگوی دولت در مورد کاهش آلودگی هوا گفت: این یکی از نکاتی است که مطالبه رهبر معظم انقلاب بوده است و رئیس جمهور هم همواره از سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای ارایه برنامه مطالبه می کرد، باید بگویم که هم در برنامه ششم و هم در بودجه 95 برای کاهش آسیب های اجتماعی ردیف بودجه و برنامه در نظر گرفته شده است، همچنین یک نهاد و ساختاری برای کاهش آسیب های اجتماعی در نظر داریم. 
 
**جهان، تنها آمریکا نیست/متناسب با اقدام طرف مقابل در برجام عمل می کنیم 

نوبخت درباره قانون جدید آمریکا درباره روادید و تاثیر آن در اجرای برجام گفت: روندی بر اساس برنامه زمانبندی برای فراهم شدن مقدمات اجرای برجام یعنی از زمان توافق تا اجرا انجام شد و همه اقدامات به همان ترتیب صورت گرفت که از جمله آن می توان به بسته شدن پرونده پی.ام. دی اشاره کرد. 

وی توضیح داد: از رسانه ها به ویژه رسانه هایی که نگران بودند و دغدغه داشتند، انتظار است در مورد اقدام شورای حکام مبنی بر عدم انحراف فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران انعکاس شایسته داده شود چرا که موفقیت بزرگی بود. 

سخنگوی دولت ادامه داد: برجام مسیر خود را دارد و اقداماتی که توسط دو طرف باید انجام شود و اقداماتی که نباید انجام شود نیز مشخص است، اینکه مجموعه ای از ارکان قدرت در آمریکا و کسانی در آنجا برای عدم توافق تلاش می کردند و باز هم اقداماتی انجام می دهند و یا از سوی دولت آمریکا اقدامی شبهه انگیز همچون موضوع روادید انجام شود، هر چند آنها می گویند که این اقدامات برای امنیت خودمان است اما از نظر ما مردود است. 

نوبخت تاکید کرد: پیشرفت اجرای برجام منوط به یک خوشبینی کامل به طرف مقابل نیست، ما همواره اقداماتمان را متناسب با طرف مقابل انجام می دهیم. 

وی افزود: هر گاه دولت آمریکا بخواهد از تعهدات خود عدول کند، جهان تنها آمریکا نیست بلکه یک مجموعه است. دیگر کشورها نیز اینگونه اقدامات آمریکا را محکوم می کنند کما اینکه اروپایی ها هم در این خصوص واکنش نشان دادند. 

سخنگوی دولت تاکید کرد: رئیس جمهوری به دفعات بیان کرده اند که دیوار تحریم ها فرو ریخته است و آن اجماع جهانی که آمریکا از آن سود می برد، دیگر وجود ندارد، ما هیچ نگرانی در این زمینه نداریم و هیچ چیزی را از دست نمی دهیم و بازگشت به فرصت و ظرفیت همواره برای ما فراهم است. 
 
**تطبیق احکام برنام ششم با سیاست های اقتصاد مقاومتی 

نوبخت در مورد بودجه اظهار داشت: بودجه از آبان ماه تقدیم هیات وزیران و تصویب شد. برنامه ششم هم کار چندانی ندارد و نیاز به چند جلسه دارد. ستاد مربوط به اقتصاد مقاومتی هم هر یک از احکام برنامه را با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تطبیق می دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا