فاصله زیادی با تبدیل شدن به قدرت اول منطقه داریم

فاصله زیادی با تبدیل شدن به قدرت اول منطقه داریم

دنیای معدن -رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی گفت: با توجه به رشدهای منفی اقتصادی، در زمینه دستیابی به قدرت اول منطقه تا سال ۱۴۰۴ به شدت عقب هستیم.

مهدی کرباسیان در دومین همایش ایمنی، بهداشت و محیط زیست در معادن و صنایع معدنی ایران اظهار داشت:‌ طبق برنامه‌ریزی انجام شده ایران تا سال 1404 باید به قدرت برتر اقتصادی منطقه تبدیل شود که با وجود نرخ رشد منفی 6 درصدی در دو سال پیش و منفی 2 درصدی در سال گذشته، برای دستیابی به این هدف به شدت عقب هستیم.

وی تصریح کرد: امکانات زیادی در کشور داریم که می‌توانیم با استفاده از آن حتی به 10 کشور برتر منطقه تبدیل شویم.

وی ابراز امیدواری کرد تمهیدات لازم در برنامه ششم و لایحه بودجه سال 95 دیده شود تا زمینه دستیابی به رشد اقتصادی و رشد بخش معدن و صنایع معدنی فراهم شود.

کرباسیان با تشریح وضعیت کشور چین در صنایع معدنی، گفت: در 20 سال گذشته چین در صنعت سیمان 18 درصد نیاز دنیا را تأمین می‌کرد که این رقم در سال 2013 به 58.5 درصد رسید.

وی افزود: کشور چین 20 سال پیش حدود 10.8 درصد فولاد دنیا را تأمین می‌کرد که این رقم در سال گذشته به 50 درصد رسید و سهم چین در تأمین مس دنیا از 7 درصد در 20 سال پیش به 46 درصد در سال گذشته میلادی رسیده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 3 میلیون تن تولید ذغال‌سنگ داریم، گفت: 1.5 میلیون تن از این رقم به کُک تبدیل می‌شود که اگر کارخانه‌های کک‌سازی در کشور فراهم شوند باید 12 میلیون تن تولید ذغال‌سنگ خام داشته باشیم.

معاون وزیر صنعت در ادامه از واردات 400 دستگاه گازسنج برای توزیع در معادن ذغال‌سنگ کشور خبر داد و گفت: برای این کار 2 میلیارد و 300 میلیون تومان سرمایه‌گذاری شده که پول آن را کمتر و یا با تأخیر از معدن‌کاران دریافت خواهیم کرد.

وی عقب‌ماندگی از فناوری روز دنیا را یکی از صدمات ناشی از تحریم عنوان کرد و گفت: مشکلاتی در زمینه تجهیز معادن به اکتشاف ماهواره‌ای داریم و هنوز این اکتشاف با هلی‌کوپتر و هواپیما انجام می‌شود در حالی که در دنیا از روش ماهواره‌ای استفاده می‌شود.

وی همچنین از اجرای طرحی مشترک با سازمان فنی و حرفه‌ای و سازمان نظام مهندسی معدن خبر داد و گفت:‌ امسال 500 کارگر در 7 استان در زمینه ایمنی آموزش دیده‌اند.

به گفته کرباسیان، نرخ رشد معدن در تولید ناخالص ملی ایران یک درصد و نرخ رشد صنایع معدنی 5 درصد است که مجموع آن به 6 درصد می‌رسد ولی این رقم در کشورهای نظیر ایران حداقل به 16 درصد می‌رسد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا