معاون سازمان محیط زیست:

توسعه صنایع در سواحل دریایی با مسائل زیست محیطی همسو باشد

توسعه صنایع در سواحل دریایی با مسائل زیست محیطی همسو باشد

کیش - معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توسعه صنایع در حاشیه دریاها و سواحل دریایی کشور باید با مسائل زیست محیطی همسو باشد.

پروین فرشچی روز سه شنبه در سخنانی در میزگرد تخصصی صنایع دریایی در برنامه ششم توسعه اقتصادی که در حاشیه هفدهمین همایش و نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریا نوردی کیش برگزار شد بیان کرد: سرمایه گذاری های صنایع بخصوص در سواحل مکران و دریاهای دیگر کشور باید شامل الزامات زیست محیطی شود و توسعه روزافزون صنایع نیز باید با مسائل زیست محیطی و هماهنگی های حفاظت محیط زیست همسو باشد.
وی گفت: با مقایسه سند چهارم و پنجم توسعه کشور و سند پیش روی ششم توسعه، شاهد پیشرفت بسیار خوبی در ایجاد همکاری های فرابخشی بخصوص در زمینه مسائل دریایی که سال ها به آن بی توجهی شده است؛ بوده ایم.
وی بیان داشت: در روند تهیه سند توسعه صنایع دریایی، کارشناسان محیط زیست حضور داشتند و زحمت زیادی برای این سند کشیده شده است گرچه این سند کاستی هایی نیز دارد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کاستی های سند توسعه دریایی کشور گفت: در این سند نتوانستیم زمان کافی برای هماهنگ کردن و تامین مالی برای فعالیت های درنظر گرفته و پیش بینی منابع مالی داشته باشیم و نوشتن آمال های صنایع دریایی اگر پشتوانه مالی نداشته باشد نمی توانند موفق باشند.
وی ادامه داد: معاونت محیط زیست دریایی برای اولین بار مسائل حفاظت از محیط زیست دریا را مطرح کرده است و یکی از دستاوردهای بسیار خوبی که شاهد بودیم همکاری های میان سازمانی بوده است.
وی گفت: در سند توسعه صنایع دریایی، برنامه های زیادی در زمینه کشتی سازی، تعمیر و حمل و نقل دریایی موجود است و شاهدیم که میل عظیمی برای توسعه وجود دارد تا غفلت سال های گذشته را جبران کنیم گرچه ممکن است این شتاب زدگی خیلی برای ما مفید نباشد.
فرشچی بیان داشت: در زمینه محیط زیست دریایی بیش از 20 کنوانسیون و پروتکل منطقه ای و بین المللی وجود دارد و شاید علت آن که نتوانستیم برای محیط زیست کشور در حیطه دریاها حمایت لازم را داشته باشیم آن باشد که قوانین و مقرارت داخلی ما قوانین و مقررات کلی برای کل کشور هستند این در حالی است که حساسیت محیط زیست ساحلی و دریایی بسیار زیاد است و باید با توجه به کنوانسیون هایی که به آن ها ملحق هستیم در راستای تطابق قابلیت های ملی نیز قدم هایی برداریم.
وی تاکید کرد: سند توسعه دریایی از دید محیط زیست دریایی به جز بازنگری قوانین، ایجاد و اجرای برنامه ملی برای حفاظت از دریاهای کشور است و در حالی که موازی گری و اتلاف منابع مالی را در سال های قبل دیدیم، کمبود منابع مالی و تحریم ها ما را به این واداشت که از منابع مالی درست استفاده کنیم گرچه در بین سازمان های مرتبط با مسائل محیط زیست دوباره کاری زیاد داریم و تدوین برنامه ای ملی برای هر سه دریای کشور ضروری است.
هفدهمین همایش و نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریا نوردی و هفتمین نمایشگاه دریایی دو سالانه کیش به میزبانی جزیره کیش از تاریخ یکم تا چهارم دی ماه سال جاری با حضور شرکت های داخلی و خارجی در محل دایمی نمایشگاههای بین المللی کیش برگزار می شود.
شناسایی و معرفی فرصت های بزرگ سرمایه گذاری داخلی وبین المللی، ارائه توانمندی ها و آخرین دستاوردهای صنایع وابسته، تأسیسات و همچنین سامانه های دریایی و بندری در فضای باز و سر پوشیده ازجمله اهداف مهم برگزاری هفتمین نمایشگاه و همایش بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی در جزیره کیش است .
قرار است در حاشیه این نمایشگاه 12 کارگاه آموزشی و هشت نشست تخصصی برگزار شود .
ارائه 38 مقاله منتخب به صورت پوستر و سخنرانی و همچنین برگزاری نمایشگاه های عکس و نقاشی با هماهنگی روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش برای دومین بار با محوریت صنایع دریایی و رسم بزرگترین نقاشی دریایی توسط دانش آموزان و دانشجویان از برنامه های جانبی این رویداد مهم دریایی در خلیج همیشه فارس است .
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا