رییس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی :

ضرورت برنامه ریزی برای بازار سه میلیارد دلاری صنایع دریایی / خوکفایی در سازه های دریایی

ضرورت برنامه ریزی برای بازار سه میلیارد دلاری صنایع دریایی / خوکفایی در سازه های دریایی

کیش - رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی با بیان اینکه رشد صنایع دریایی در سال های اخیر خوب بوده است ،گفت : با این حال باید رشد ناوگان و صنایع دریایی کشور بر اساس بازار سه میلیارد دلاری این حوزه برای افق 1404 برنامه ریزی شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ، محمد سعید سیف در مراسم آغازین هفدهمین همایش صنایع دریایی و دریانوردی در مرکز همایش های بین المللی کیش افزود : رشد ناوگان دریایی کشور به طور نسبی مطلوب است و بر اساس این رشد در 1404 بازار سه میلیارد دلاری برای کشتی سازی خواهیم داشت که چندین برابر ظرفیت موجود کشتی سازی های کشور است.
وی با تاکید بر ضرورت توجه جدی به این موضوع در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها ، افزود : صنایع دریایی دارای اهمیت راهبردی برای کشور است از آن جهت که پراکندگی و تعداد فعالیت های دریایی کشور بسیار زیاد است ضمن آنکه رشد حمل و نقل بین المللی به طور مستمر ادامه داشته و دارد .
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود این رشد به دو برابر رشد اقتصادی دنیا برسد ، افزود : از بعد موقعیت جغرافیایی نیز کشور ما بازار 400 میلیون نفری آسیای میانه است که ایران می تواند بعنوان پل ارتباطی آنها با دنیا عمل نماید .
وی از جمله دلایل دیگر اهمیت این حوزه را وجود منابع نفت وگاز کشور عموما در حوزه خلیح فارس و دریای عمان ذکر و عنوان کرد : سال ها که برداشت از این ذخایر در خشکی ثابت بوده و منابع جدیدی در این بخش وجود ندارد اما رشد برداشت نفت از دریاها طی یکی ، دو دهه اخیر قابل توجه است.
وی تصریح کرد: از این رو ضرورت توسعه دریایی کشور دربرنامه های کلان مورد توجه قرار گرفته که از توسعه صیادی و شیلات ،امنیت دریاها و توسعه سواحل و ترانزیت کالا و توسعه بهره داری منابع انرژی و غیره را شامل می شود و برای تحقق این اهداف در برنامه های کلان باید به طور جدی پرداخته شود.
وی اظهار کرد : امروز در حوزه ساخت سازه های دریایی خوکفا هستیم با مشوق های دولت و ورود بخش خصوصی به خوبی توانسته ایم سکوهای نفتی را طراحی کرده و بسازیم .
وی ادامه داد : در ساخت کشتی علی رغم همه مشکلات ،شناورهای زیادی طی یک دهه اخیر از کشتی های 100 هزار تنی بزرگ تا شناورهای مختلف ساخته شده است.
وی با بیان اینکه این صنعت فقط کشتی سازی نیست ، افزود : صنایع وابسته و زیر مجموعه در این حوزه بسیار است که با توجه به این ظرفیت باید نقش و حضور بخش خصوصی در صنعت دریایی مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به تهیه اطلس کشتی سازی ها گفت : هم اکنون 24 شرکت خصوصی در این حوزه فعال است و در بعد علمی در این حوزه هم رتبه یازدهم دنیا را داریم .
وی پیش بینی کرد : طی یکی ،دو سال آینده و در 2015 جزو 10 کشور برتر دنیا در حوزه رشد علمی در حوزه دریایی شویم .
وی با اشاره به اینکه پازل توسعه دریایی وجود دارد ، گفت : ما فقط بخش صنعتی را می بینیم اما باید به بخش تسهیلات مالی و سیاست های نظامی کشور در سواحل و دریاها و نیز سیاست های حوزه نفت و گاز نیز در این بخش توجه جدی شود.
سیف ادامه داد : باید اهداف حوزه صنایع دریایی و سهم این بخش از اشتغال ،تولید ناخالص ملی ، شاخص های بهره وری تولید و غیره مشخص شود.
وی وجود 30 هزار شناور در کشور اعم از کوچک وبزرگ ثبت شده در کشور را از جمله ظرفیت های قابل توجه دانست و گفت : امروز از جمله دغدغه های این حوز موضوع واگذاری ها به بخش خصوصی است که مبادا بخش های دولتی در مواردی رقیب بخش خصوصی شود.
وی در ادامه از دیگر نگرانی ها را وجود موادی شبهه انگیز در پیش نویس برنامه ششم توسعه کشور عنوان و ذکر کرد : بحث تشکیل شرکت های مشترک بین دولت و بخش خصوصی عملا با خصوصی سازی تناقض دارد.
وی محدودیت سفارشات به کشورهای خارجی با توجه به وجود ظرفیت ساخت کشتی های 100 هزارتنی را از دیگر ضروریاتی دانست که برای حمایت از این صنعت باید مورد توجه قرار گیرد.
وی حفظ شرکت صنعتی دریایی با عنوان صدرا را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود : این شرکت از افتخارات کشور است که باید به یک بخش خصوصی واقعی فعال در صنعت دریایی واگذار شود.
هفدهمین همایش و نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریا نوردی و هفتمین نمایشگاه دریایی دو سالانه کیش به میزبانی جزیره کیش از تاریخ یکم تا چهارم دی ماه سال جاری با حضور شرکت های داخلی و خارجی در محل دایمی نمایشگاههای بین المللی کیش برگزار می شود.
شناسایی و معرفی فرصت های بزرگ سرمایه گذاری داخلی وبین المللی، ارائه توانمندی ها و آخرین دستاوردهای صنایع وابسته، تأسیسات و همچنین سامانه های دریایی و بندری در فضای باز و سر پوشیده ازجمله اهداف مهم برگزاری هفتمین نمایشگاه و همایش بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی در جزیره کیش است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا