تحلیل سید حسین سلیمی، از تعیین نرخ نفت و ارز در تدوین بودجه 95

ارز 2997 منطقی است اما نفت 40 دلاری نه

ارز 2997 منطقی است اما نفت 40 دلاری نه

تصویب بودجه سال 95 روزهای آخر خود را سپری می کند و هیات دولت روی نرخ 2997 تومان برای هر دلار به قطعیت رسیده است

به گزارش صدای اقتصاد تصویب بودجه سال 95 روزهای آخر خود را سپری می کند و هیات دولت روی نرخ 2997 تومان برای هر دلار به قطعیت رسیده است. البته این نرخ در حال حاضر حدود 15 تومان کمتر از قیمت 3012 تومانی دلار مبادله‌ای است. در عین حال که 147 بالاتر از دلار 2850 تومانی بودجه امسال تصویب شده است. همچنین از دولت خبر می‌رسد، قیمت نفت حدود ۴۰ دلار در لایحه بودجه ۹۵ قطعی شده است. تعیین قیمت نفت حدود 40 دلاری در بودجه سال آینده در حالی است که قیمت نفت ایران در حال حاضر کمتر از 32 دلار شده است. البته کارشناسان داخلی و جهانی بازار نفت پیش بینی می کنند، روند کاهشی قیمت نفت خیلی دوام ندارد.

در حالی فروش روزانه نفت ایران در حال حاضر اندکی بیش از یک میلیون بشکه در روز است که مسئولان وزارت نفت اعلام کردند، به محض رفع تحریم 500 هزار بشکه در روز صادرات نفت ایران افزایش خواهد یافت و در فاصله شش ماه بعد هم رقم صادرات نفت ایران به مرز 2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این در حالی است که در بودجه 94، قیمت نفت 72 دلار و ارز هم 2850 تومان در نظر گرفته شده بود.

سید حسین سلیمی، نایب رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران درمورد جزییات بودجه بر این باور است که فاصله بین نرخ ارز دولتی و آزاد هر چه کمتر شود به نفع اقتصاد کشور است. او در گفت وگو با صدای اقتصاد عنوان کرد که  کاهش فاصله بین این دو نرخ مانع ایجاد رانت در کشور می شود و از میان برداشتن مشکلات رانت خواری بسیایر از زوایا اقتصاد را به سمت بهبود سوق می دهد.

او در ادامه اظهار کرد: تعیین قیمت نفت در بودجه سال 95 نیز یکی از مشکلاتی است که در حال حاضر پیش روی دولت قرار دارد. تجربه جهانی نشان داده است که کاهش قیمت دلار هیچگاه در آینده منجر به افزایش قیمت آن نشده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درمورد گنجاندن نفت 40 دلاری در بودجه سال 95 گفت: اگر نفت حول این قیمت باقی بماند، قیمت 40 دلاری آن منطقی به نظر می رسد، اما مشکل این است که روز به ورز قیمت نفت در بازارهای جهانی رو به کاهش است و تا بشکه 33 دلار هم آمده که این موضوع برای تامین بودجه سال آینده مشکل ساز خواهد بود.

سلیمی در ادامه خاطر نشان کرد: در مجموع از دید من قیمت های که در بودجه برای نفت و ارز در نظر گرفته شده منطقی به نظر می رسد و دولت با این نرخ ها می تواند تعادل ایجاد کند.

او افزود: اگر قیمت نفت در بودجه روی 40 دلار تصویب شود احتمال می دهم که دولت با کسیر بودجه مواجه شود، کما اینکه هنوز هم برای جایگزین کردن صادرات نفت نتوانسته ایم منبع درآمد دیگری پیدا کنیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا