وزیر صنعت، معدن و تجارت:

واردات ۲۰ جک‌آپ در ۱۰ سال گذشته توجیه ندارد

واردات ۲۰ جک‌آپ در ۱۰ سال گذشته توجیه ندارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دو برنامه ۵ ساله برای سرمایه‌گذاری در بخش صنایع دریایی، گفت: بر این اساس سالانه ۳ تا ۴ میلیارد دلار در صنایع دریایی سرمایه‌گذاری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ محمدرضا نعمت زاده در همایش صنایع دریایی اظهار کرد: شرکت‌های خدماتی و کشتیرانی ما از کمبود نیروی انسانی می‌نالند در حالی که این همه جوان تحصیلکرده بیکار در کشور داریم.

وی با اشاره به این‌که امسال برای اولین بار پذیرش دانشجو از طریق غیر بورسیه انجام شده است،‌ افزود: هنوز 20 درصد نیروهای کرو در کشتی‌ها خارجی ها هستند  که یکی از دلایل آن همین بوده است.

وی با بیان این‌که در زمینه بخش علمی در صنایع دریایی دانشکده های خوبی داریم، گفت: به نظرم فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، در صنایع دریایی مورد عنایت قرار نگرفته است. 5800 کیلومتر خط ساحلی و 7 استان ساحلی داریم و 25درصد خاک سرزمینی در این استان‌ها است.

وی ادامه داد: سیاست‌های رهبر معظم انقلاب موجود است اما در 10 سال اخیر حدود 20 دستگاه جک آب از خارج خریداری شده است که این منطقی نیست.

وزیر صنعت با اشاره به امکانات داخلی در بخش صنایع دریایی گفت: باید در رابطه با این‌که بنگاه‌های تولیدی باشیم یا مصرف‌کننده تصمیم‌گیری کنیم، چرا باید شرکت‌های داخلی مانند صدرا را بابت رد دیون به افرادی بدهیم که اصلا صلاحیت این را نداشته‌اند.

نعمت زاده با تاکید بر این‌که مسائل هفت هشت سال گذشته را جمع جور می‌کنیم، افزود: تامین مالی برای خرید تجهیزات و شناورهای دریایی یک نکته بسیار مهم است، اگر از خارج کشتی خریداری شود حدود 85 درصد از قیمت آن فاینانس می‌شود، و این مشوق‌های خوبی برای توسعه صنایع دریایی است. این در حالی است که این نظام در ایران تجربه نشده است. البته یکسال و نیم است که با کمک بانک صنعت و معدن به دنبال راه‌اندازی این سیستم هستیم.

وی تصریح کرد: برنامه رهبردی ما برای 10 سال آینده  (دو دوره 5 ساله) سرمایه‌گذاری سالانه حدود 4 میلیارد دلار در صنایع دریایی است، به عبارت دیگر سالانه 3 تا 4 میلیارد دلار در صنایع دریایی سرمایه‌گذاری طی یک برنامه 5 ساله انجام شود،‌در برنامه 5 ساله دوم هم باید سالانه 700 تا 800 میلیون دلار در این بخش سرمایه‌گذاری شود.

وی تاکید کرد: از بهره‌برداران می‌خواهیم به صنایع دریایی داخلی اطمینان کنند، این صنایع دیگر صنایع دو سال نیستند و به اجرای تعهدات متعهد شده اند، همه فعال شده‌ایم که این حرکت (صنایع دریایی) را به پیش ببریم.

انتهای پیام/

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا