به دلیل بالا بودن دستمزد

صادراتی که با افغانستان هم قابل رقابت نیست!

صادراتی که با افغانستان هم قابل رقابت نیست!

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف گفت: اگر حمایت دولت نباشد و خسارت صادرکننده‌ در این بخش جبران نشود، حتی بعد از لغو تحریم‌ها هم نمی‌توانیم با کشورهای هند، پاکستان و افغانستان رقابت کنیم.

سید مجتبی عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بعد از تحریم ایران، هندوستان بازار آمریکا را گرفت و در این بخش ضروری است دولت برنامه های حمایتی داشته باشد تا به نتیجه برسیم.

وی با بیان این‌که قبل از تحریم 20 تا 40 درصد صادرات فرش دستباف به آمریکا صورت می‌گرفت، افزود: بعد از لغو تحریم‌ها می‌توان این میزان صادرات را به بازار برگرداند.

عراقچی ظرفیت صادراتی فرش دستباف کشور را حدود 450 میلیون دلار عنوان کرد.

صادرات 350 میلیون دلاری فرش دستباف در سال گذشته

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف با بیان اینکه کل صادرات فرش دستباف در سال گذشته حدود 350 میلیون دلار بود، اظهار کرد: حدود 80 درصد قیمت فرش دستباف، مزد کارگر است که به دلیل بالارفتن مزد کارگر در ایران، قیمت فرش دستباف نیز بالاست و این در حالی است که در کشورهای رقیب مثل هندوستان و پاکستان مزد کارگر ارزان است.

وی گفت: فروشندگان فرش که واسطه بین تولید‌کنندگان و صادرکنندگان هستند مالیات های بسیار سنگینی پرداخت می کنند و این در حالی است که اقتصاد هیچ شکوفایی نداشته و در رکود به سر می‌برد و دریافت این میزان مالیات‌ها غیرمنطقی است.

عراقچی در عین حال بیان کرد: دولت باید ترتیبی اتخاذ کند که فروشندگان فرش دستباف نیز مثل تولید‌کنندگان و صادرکنندگان از مالیات بر درآمد معاف شوند، چون مالیات بسیار سنگین باعث شده برخی همکاران ما از این شغل بیرون روند و سرمایه‌ها به مشاغل کاذب سوق یابد.

وی گفت: در حال حاضر حدود 4000 واحد فروش فرش دستباف داریم که تقریبا 2000 واحد دارای پروانه و بقیه نیز در حال کسب مجوز هستند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا