رییس مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی

هفتمین آزمایشگاه علوم زمین دنیا در ایران است

هفتمین آزمایشگاه علوم زمین دنیا در ایران است

گروه اكتشاف و زمين شناسي - رییس مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی درجریان بازدید تعدادی از استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر و آزاد و جمعی از دانشجویان از مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: در دنیا ۸ مرکز علوم زمین وجود دارد که هفتمین آن در ایران قرار دارد.

به گزارش ماین نیوز، فریبرز قریب با بیان وظیفه حاکمیتی سازمان گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، کارهای پایه و عمومی و اطلاعاتی را سازماندهی می‌کند و در بحث معدن به عنوان یک محور پیشران، باعث پیشرفت‌های خوبی در کشور شده است.

وی گفت: در سال‌های قبل در کشور توان آزمایشگاهی بالایی وجود نداشت و نمونه‌های معدنی را برای تحلیل به کشورهای دیگر می‌فرستادیم، در نتیجه اطلاعات ما در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌گرفت اما هم‌اکنون این کارها به صورت متمرکز و در داخل کشور انجام می‌شود و درحال‌حاضر توانمندی تحلیل همزمان ۷۰ عنصر را برای نخستین بار در ایران داریم.

وی افزود: از لحاظ ذخیره، عمده‌ترین ذخایر ما مصالح ساختمانی است همچنین ۹۹ درصد ذخایرمعدنی در ۴ استان کرمان، یزد، آذربایجان و خراسان قرار دارد. رییس مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی خاطرنشان کرد: تاکنون ۹ پهنه معدنی تعریف، ۱۲ نقطه طلا در کشور اکتشاف و ۱۰۰ محدوده به عنوان اولویت نخست در طلا انتخاب شده است.

قریب تصریح کرد: از زمان تأسیس این مرکز در سال ۱۳۸۶ نه تنها نمونه‌ها به خارج ارسال نمی‌شود بلکه این توانمندی در کشور وجود دارد که تحلیل نمونه کشورهای دیگر را نیز انجام دهیم. وی افزود: هم‌اکنون تحلیل نمونه کشورهای آسیای میانه، عراق، افغانستان و بعضی کشورهای افریقایی، در آزمایشگاه‌های ما انجام می‌شود و علاوه بر تحلیل نمونه‌ها بحث پژوهش‌های کاربردی هم به‌وسیله سازمان انجام می‌شود.

رییس مرکز پژوهش‌های کاربردی گفت: امروزه تلفیق علوم زمین‌شناسی و فناوری مدرن روز بستر مناسبی برای بررسی شرایط و قابلیت‌های معدنی فراهم آورده و یکی از اهداف سازمان رسیدن به بحث‌های بین‌رشته‌ای زمین‌شناسی است.

استقلال و پیشرفت در اکتشافات معدنی

معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی هم در این مراسم گفت: ایران از نظر معدنی ظرفیت‌های قابل‌توجهی دارد که دلیل آن موقعیت قرارگیری‌اش در جهان است. کشور ما در کمربند معدنی آلپ- هیمالیا قرار گرفته و ۱۲ درصد از وسعت این کمربند را به خود اختصاص داده است. بهروز برنا ادامه داد: این وضعیت باعث شده که ایران از نظر ذخایر معدنی فلزی و غیرفلزی غنای بالایی داشته باشد و هیچ کشوری را نمی‌توان یافت که تا این حد برای افزایش درآمدهای معدنی و جایگاه خود در جهان، ظرفیت داشته باشد.

وی به تشریح دیگر مزایای معدنی ایران پرداخت و تصریح کرد: ویژگی‌های زمین‌شناسی و رخنمون‌های کشور باعث شده که هزینه‌های اکتشاف در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار پایین‌تر باشد. برنا با اشاره به ناهمواری‌ها و ویژگی‌های زمین‌شناسی کشور گفت: وضعیت زمین‌شناسی باعث شده که در ایران، ۹ پهنه معدنی به وجود آیند که هر کدام از آنها از منابع معدنی مختلفی برخوردار هستند.

برنا افزود: از زمانی که سازمان زمین‌شناسی تاسیس شد، تاکنون پیشرفت‌های قابل‌توجهی در شناسایی و اکتشاف منابع معدنی ایران حاصل شده است. به عنوان مثال در ابتدا، نقشه‌های زمین‌شناسی با دقت یک میلیونیوم تهیه می‌شد. اما پس از آن و به‌تدریج نقشه‌های ۵۰۰ هزار و ۲۵۰ هزار هم تدوین شد. در هر صورت، پیش از انقلاب، عملیات اکتشاف از سوی کشورهای خارجی و پس از آن به طور کامل در داخل انجام می‌شد و به نتایج قابل‌توجهی هم دست پیدا کردیم.

معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی در پایان گفت: به‌تدریج حرکت به سمت بهره‌گیری از تکنیک‌های جدید اکتشاف انجام شد که یکی از آنها ژئوشیمی بود. پیش از آن، ژئوشیمی و بررسی مناطق مختلف ایران از سوی کشورهای خارجی انجام شده بود و در ۳ دهه، ۱۴۰ برگه ژئوشیمی آماده شده بود. با این حال، سازمان زمین‌شناسی توانست با اتکا به خود، در یک دهه، ۲۴۰ برگه تهیه کند. در حال حاضر هم حدود ۴۶۰ تا ۴۷۰ برگه در مقیاس ۱۰۰ هزار ژئوشیمی در کل کشور تهیه شده که ۴۴ عنصر مختلف را هم نشان می‌دهد؛ در حالی که پیش از این برگه‌های ژئوشیمی تنها برای ۴ یا ۵ عنصر متفاوت آماده شده بود. با این شرایط می‌توان انتظار داشت که در آینده، بهبود و پیشرفت اکتشافات معدنی، باعث رونق کل زنجیره معدنکاری و فرآوری شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا