کارنامه پاییزی بازارهای داخلی

کارنامه پاییزی بازارهای داخلی
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

«خزان» بورس در فصل سوم
شاخص کل بورس افت 1 /0 درصدی را در فصل پاییز ثبت کرد. پس از ریزش قیمت‌ها با نگرانی از افت قیمت جهانی کالا در تابستان، از ابتدای پاییز نوسانات اندک شاخص را شاهد بودیم. در ادامه با خوش‌بینی نسبت به تصویب نهایی برجام و همچنین ارائه بسته رونق اقتصادی دولت، شاخص بورس تا سطح 63 هزار واحدی رشد داشت. از ابتدای آبان با انتشار عملکرد ضعیف شرکت‌ها در نیمه نخست سال، بورس شوک مقطعی را تجربه کرد، اما پیش‌خور شدن افت قیمت‌ها در کنار خوش‌بینی‌های موجود از قیمت سهام حمایت کرد. با وجود امیدواری به گشایش‌های بین‌المللی و انعکاس آن در اقتصاد کشور، اما وضعیت نابسامان بازارهای جهانی و تداوم افت قیمت کالاها به ویژه نفت، بار دیگر نگرانی در بازار سهام را افزایش داد. انعکاس فشار بنیادین مزبور افت 2/2 درصدی شاخص را در ماه گذشته رقم زد. 

بازار ارز

پیشتازی اسکناس آمریکایی در بازارها
سومین فصل از سال 94 در حالی به پایان رسید که دلار درخشش بسیار مناسبی را میان بازارهای داخلی از خود نشان داد. به این ترتیب، هر دلار آمریکا با رشد 7/ 6 درصدی در فصل گذشته توانست صدرنشین بازارها شود. افزایش تقاضای مسافرتی مربوط به اربعین و شروع سال جدید میلادی یکی از عوامل حرکت مثبت دلار در این مدت بود. همچنین، رشد ارزش دلار در بازارهای جهانی و به ویژه کشورهای همسایه، با ایجاد تقاضای آربیتراژی توانست از نرخ دلار حمایت کند. در این میان، نگرانی از افت شدید قیمت نفت و احتمال کاهش سمت عرضه دلار، عامل نهایی رشد نرخ دلار بود. به این ترتیب، مشاهده می‌شود دلار که اواخر تابستان وارد کانال 3400 تومانی شده بود، طی سه ماه اخیر با دو کانال صعود، اکنون در نیمه کانال 3600 تومانی ثبات نسبی پیدا کرده است.

بازار سکه

نشانه‌های خوش‌بینی در بازار سکه
هر سکه طرح جدید با رشد سه ماهه 8 /0 درصدی مواجه شد. ریزش اونس به زیر 1100 دلار از اواسط آبان، علاوه بر قرار گرفتن در ماه‌های محرم و صفر، عوامل کاهش تقاضای سکه در سه ماه اخیر بودند. تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا، باعث تشدید نگرانی‌ها از ریزش بیشتر قیمت اونس شد. امری که از جذابیت سکه برای معامله‌گران کاست. اما حرکت معامله‌گران به سمت بازار ارز، با حمایت نرخ دلار مانع از ریزش شدید قیمت سکه شد. همچنین کف 900 هزار تومانی نیز از قیمت سکه حمایت کرد. در ادامه، تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره به دلیل اینکه از پیش در قیمت اونس طلای جهانی لحاظ شده بود، شوک شدیدی را در اونس ایجاد نکرد، امری که با بازگشت خوش بینی، حباب منفی (کمتر بودن قیمت سکه از ارزش ذاتی) را تخلیه کرد.

بازار طلای جهانی

برگشت اونس از کف
روز گذشته، شناسایی کف قیمتی توسط معامله‌گران و افزایش تقاضا، رشد اندک اونس را رقم زد. روز جمعه، تشدید سیاست‌های انبساطی از سوی بانک مرکزی ژاپن کمتر از پیش بینی ‌ها بود که موجب تقویت ارزش ین در برابر دلار شد (فشار بر شاخص دلار). تثبیت شاخص دلار در نخستین روز معاملات هفتگی رشد ادامه دار اونس را رقم زد. اما رشد شاخص‌های سهام چین و اروپا و افت قیمت نفت نیز مانع از رشد شدید قیمت اونس شدند. رشد قیمت نفت به‌عنوان عاملی برای افزایش نرخ تورم در نظر گرفته می‌شود که تقاضای اونس به‌عنوان دارایی امن در برابر تورم را افزایش می‌دهد که اکنون اثر عکس دارد. در شرایط کنونی، روند تدریجی افزایش نرخ بهره آمریکا که روز چهارشنبه برای اولین بار در 10 سال رقم خورد، همچنان فشار بر اونس را نگه داشته است.

بازار اوراق مسکن

رشد «تسه»ها با حمایت تقاضا
اوراق تسهیلات مسکن اسفند92 (تسه9212) با رشد سه ماهه 4/ 6 درصدی مواجه شد. اتمام فصل رونق مسکن، تقاضای «تسه»ها را کاهش داد. در ادامه افزایش سقف وام مسکن، بار دیگر تقاضا برای این اوراق را افزایش داد. به دنبال مشخص شدن شرایط ارائه وام در هفته‌های اخیر شاهد رشد بیش از پیش قیمت «تسه»ها و بازگشت قیمت آنها به فصل رونق (تیرماه) بودیم. نرخ سود اسمی وام جدید 5 /2 واحد درصد افزایش داشت که نرخ سود واقعی 6 /22 درصدی را در قیمت روز گذشته این اوراق ارائه می‌دهد. در شرایط کنونی، با توجه به کاهش نرخ تورم، تردیدهایی در مورد صرفه اقتصادی این اوراق با بازپرداخت 12 ساله برای متقاضیان مسکن به وجود آمده است. از طرفی اما افزایش سقف وام مسکن همچنان تقاضا برای اوراق را در سطوح قیمتی کنونی نگه داشته است و از قیمت‌ها حمایت می‌کند.

بازار نفت

برآیند منفی بازار نفت 
دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2 /34 دلار معامله شد. در حالی که قیمت نفت WTI به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، همچنان نزدیک به کمترین قیمت از سال 2009 در نوسان است، قیمت نفت برنت طی معاملات روز گذشته به کمترین قیمت از ژوئیه 2004 افت کرد. تصمیم روسیه برای حفظ درآمدهای نفتی خود و حجم بالای صادرات این کشور، همچنین تصمیم اخیر اوپک برای حفظ سهم بازار و دورنمای افزایش تولیدات نفت ایران در کنار رفع قانون محدودیت صادراتی آمریکا عوامل نگرانی از مازاد عرضه نفت هستند. از سمت تقاضا نیز با اینکه نشانه‌های ثبات در اقتصاد چین به چشم می‌خورد، اما همچنان نگرانی در مورد رشد اقتصادی این کشور وجود دارد. فشار شاخص دلار آمریکا بر نفت نیز از دیگر عوامل فشار است. وزن سنگین عوامل مزبور بر نفت چشم انداز قیمتی طلای سیاه را تیره ساخته است.


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا