محسنی اژه ای: بارها خواستار اصلاح نظام بانکی کشور شده ایم

محسنی اژه ای: بارها خواستار اصلاح نظام بانکی کشور شده ایم

تهران- معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه درجمع دانشجویان دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهران، ریشه بسیاری از مفاسد کشور را مشکلات موجود در نظام بانکی دانست و گفت: بارها خواستار اصلاح این نظام شده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در این نشست که عصردوشنبه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، این مطلب را در پاسخ به یکی از دانشجویان که از وی درباره ریشه های فساد در کشور پرسید، بیان کرد.
وی تاکید کرد: یکی از حلقه های مهم ما بانک ها هستند، شبکه بانکی دچار مشکلات و نیازمند اصلاحاتی اساسی است و اگر اصلاح شود بسیاری از این مفاسد کشف شده در کشور رخ نخواهند داد.
محسنی ا‍ژه ای تصریح کرد: اصلاح نظام بانکی و رفع مشکلات آن ازحیطه اختیارات قوه قضاییه خارج است و از جمله وظایف قوه مجریه است.
وی گفت: دو سال قبل در زمانی که به موضوع معوقات بانکی ورود کردیم بسیاری از بانک ها حاضر نبودند وارد میدان شوند. اما ما اصرار کردیم و از آنها خواستیم مشخص کنند معوقات بانکی مربوط به چه کسانی است.
محسنی اژه ای افزود: دستگاه قضایی به رغم همه مشکلاتی که دارد در مبارزه با فساد اقتصادی جدی است. اما باید یک بخشی از امور توسط دولت انجام شود.
وی ادامه داد: در پرونده اختلاسی که مسولیت رسیدگی به آن را خودم برعهده داشتم به بانک ها گفتیم مشکلات شان را برطرف کنند، اما امروز همان مشکلاتی که قبلا به بانک ها گوشزد کرده بودیم وجود دارد.
محسنی اژه ای درپاسخ به پرسش یکی دانشجویان که نفوذ از این عملی تر نیست که فائزه هاشمی که به پنج سال محرومیت ازفعالیت های اجتماعی محکوم شده، به دانشگاه بیاید و سخنرانی کند و هیچ کس هم اعتراضی نکند و برخوردی هم نشود ، افزود: به طور قطع اگر کسی از اهل فتنه یا غیر از آن بیاید و مطالب خلاف واقعی را مطرح کند، قابل تعقیب و پیگیری است و اگر اطلاع دارید به دادستانی اعلام کنید تا پیگیری شود.
وی اضافه کرد: اگر کسی محرومیت داشته باشد دانشگاه نباید اجازه بدهد، و اگر اجازه داد شما به قوه قضائیه منعکس کنید تا دستگاه قضایی موضوع را پیگیری کند و حتی اگر لازم است سیستم اطلاعاتی و انتظامی پیگیر موضوع شود.
معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: اگر کسی محرومیت نداشته و اهل فتنه باشد، خود دانشگاه باید فکر کند که چرا چنین فردی را باید دعوت کند.
محسنی اژه ای درپاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر اینکه یکی از سرمایه های نظام اعتماد مردم است، و متاسفانه در برخی از انتخابات گذشته افرادی که سوء سابقه کیفری داشتند وارد مجلس شدند و صلاحیت آنها به رغم اینکه دستگاه قضایی یکی از مراجع صلاحیت دار در تایید صلاحیت نامزدهاست، تایید شده است، گفت: چهار مرجع در ارتباط با احراز صلاحیت نامزدها با شورای نگهبان همکاری می کنند اما هیچکدام از دستگاه ها مراجع تعیین صلاحیت نیستند بلکه چنانچه شورای نگهبان در مورد فردی از این دستگاه ها استعلام کند، پاسخ استعلام به هیات اجرایی یا شورای نگهبان اعلام می شود، بنابر این تشخیص صلاحیت برعهده این مراجع نیست بلکه احراز صلاحیت با شورای نگهبان است.
وی افزود: اگر احیانا فردی جرمی داشت که در روند احراز صلاحیت این جرم کشف نشد و آن فرد به مجلس راه یافت، مجلس می تواند در صورت وجود مدارک و مستندات اعتبارنامه آن فرد را رد کند.
محسنی اژه ای در پاسخ به سوال دیگری در مورد برخورد با مفسدان اقتصادی و دانه درشت ها گفت: در جامعه اینگونه گفته می شود که دستگاه قضایی با دانه درشت ها برخورد نمی کند در حالی که باید از خود سوال کنیم هم اکنون چه کسانی محاکمه و مجازات می شوند.
وی افزود: در ظاهر از آقای هاشمی رفسنجانی بالاتر و قدرتمندتر از نظر جایگاه داریم یا خیر؟ شما فکر می کنید در پرونده هایی مثل آنها به دستگاه قضایی فشار نمی آید؟ فوق العاده هم فشار می آورد. در زمانی دختر و پسر ایشان در زندان بودند و یکی از دخترهایش هم در رفت وآمد بود؛ چرا خودمان قدرت خودمان را تضعیف می کنیم.
معاون اول قوه قضائیه گفت: در ارتباط با پسر آقا هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه فشار زیادی به دستگاه قضایی وارد می آوردند، مسیر محاکمه به صورت قانونی طی شد، و الان هم او در زندان است.
وی با بیان اینکه درحال حاضر کسانی که تحت تعقیب قرار می گیرند صاحبان قدرت یا ثروت هستند، اظهارکرد: به عنوان مثال در پرونده سه هزار میلیاردی بسیاری از افراد در داخل و خارج از کشور می گفتند که امکان ندارد که دستگاه قضایی بتواند این پرونده را به پایان برساند. بعد از اینکه مجازات شد، گفتند دروغ است و متهم در یک جایی مخفی است و زمانی هم که حکم اجرا شد، باز هم گفتند واقعیت ندارد.
محسنی اژه ای ادامه داد: در همین پرونده ای که اکنون در حال رسیدگی است، مگر صاحبان ثروت محاکمه نمی شوند؟ البته رسیدگی به پرونده کسانی که صاحب ثروت و قدرت هستند سخت است.
وی ادامه داد: در ارتباط با همین پسرآقای هاشمی، وی از سالهای قبل که پرونده داشت تا زمانی که به محاکمه رسید، اینطور بود که هر چه درهر دستگاهی وجود داشت، یک نسخه در اختیار اینها قرار می گرفت. به عنوان مثال همیشه یک نسخه از اسناد قوه قضائیه و بازرسی کل کشور و یا حتی وزارت اطلاعات در دست اینها بود و ما هم قبول داریم که رسیدگی به این پرونده ها سخت و ممکن است از طریق افراد مختلف به بسیاری از اسناد دسترسی داشته باشند و ما هم نمی خواهیم بگوییم آنچه که انجام داده ایم کافی و وافی بوده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا