وزیر جهاد کشاورزی:

نماینده ویژه پوتین برای نهایی کردن موافقتنامه تجاری با ایران فردا به تهران می آید

نماینده ویژه پوتین برای نهایی کردن موافقتنامه تجاری با ایران فردا به تهران می آید

تهران- ایرنا- وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: هیات بلندپایه روسی متشکل از نماینده ویژه پوتین، وزیر کشاورزی و مسئولان بهداشتی این کشور برای بررسی محصولات تولیدی ایران و نهایی کردن تفاهم نامه و موافقتنامه تجاری در دو روز آینده به تهران سفر می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمود حجتی عصر امروز(دوشنبه) در حاشیه نشست اتاق تهران با موضوع «بررسی تجارت ایران و روسیه با محوریت کشاورزی» در جمع خبرنگاران افزود: موافقتنامه ای با کشور روسیه در حال مبادله داریم که بخشی از آنها در دو سال گذشته انجام شد و بخشی نیز در روزهای آینده برای نهایی کردن آن مذاکره می کنیم تا بتوانیم بسترهای نرم افزاری در زمینه مبادله کالا بین دو کشور را فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه در این مذاکرات باید به تعرفه ها و چگونگی ورود کالاهای ایران به روسیه نیز پرداخت، افزود: مساله تعرفه ها و موافقتنامه ها در بخش آبزیان، در تفاهم نامه های گذشته حل شده است.
وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه در این مذاکرات، تعرفه گذاری درباره محصولات میوه، سبزی و لبنیات نیز بررسی می شود، ابراز امیدواری کرد در یک تا دو روز آینده در این موارد نیز توافق ها به نتیجه برسد.
حجتی افزود: در همین زمینه از تجار ایرانی در اتاق تهران درخواست کردیم با توجه به ظرفیت های خوبی که درباره محصولات کشاورزی داریم، شرایط را برای صادرات محصولات کیفی به روسیه فراهم کنند.
«الکساندر تکاچف» وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه آبان ماه امسال در حاشیه برگزاری دوازدهمین نشست مشترک اقتصادی دو کشور در مسکو در دیدار با «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، آمادگی این کشور برای واردات انواع محصولات غذایی از ایران را اعلام کرد و گفت: روسیه خواستار افزایش واردات میوه، سبزیجات و خشکبار از ایران است.
وزیر کشاورزی روسیه همچنین پیشنهاد کرد این موضوع در کارگروه همکاری های کشاورزی دوجانبه بررسی و راهکارهای اجرایی شدن آن تبیین شود.
همچنین در این مذاکرات تشکیل کارگروه همکاری های کشاورزی برای بررسی زمینه های همکاری و تعرفه های اقلام صادراتی دو کشور و مساله صدور مجوز محصولات لبنی و پروتئینی نیز مورد توافق قرار گرفت.
حجتی در ادامه درباره نرخ خرید تضمینی سال آینده در لایحه بودجه 95 نیز گفت: نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در شورای اقتصاد تصویب و ابلاغ شده است و دستگاه های مربوطه همزمان محصول را می خرند.
وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: برای محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو و ذرت افزایش نرخ در نظر گرفته شده است.
براساس اسناد مذاکرات آبان ماه امسال کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور که در روسیه امضا شد، قرار است ارزش روابط اقتصادی تهران و مسکو از حدود دو میلیارد دلار کنونی به 10 میلیارد دلار در آینده ای نزدیک افزایش یابد. با این حال ایران و روسیه افق 40 میلیارد دلاری را برای همکاری ها در عرصه های مختلف در نظر گرفته اند.
نخستین گام بزرگ تهران و مسکو برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری، آغاز به کار نمایشگاه ملی روسیه از بعدازظهر امروز در حاشیه «گفتمان تجاری صنعتی، مسکو ـ تهران» در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران است.
در این نمایشگاه که تا دوم دی ماه از ساعت 9 تا 18 برپاست، آخرین فناوری های روسیه و شرکت های مختلف تولیدی و توسعه فناوری های شامل صنایع ماشینی، خودروسازی، حمل و نقل، صنایع هوایی، کشاورزی و دیگر محصولات به نمایش گذاشته شده اند.
همچنین هواپیماهای مشهور سوخو، سوپر جت 100 و مدل تجاری آن نمایش داده شده و علاوه برآن آخرین فناوری کامپوزیت، واگن های راه آهن، رادارهای غیرنظامی، ماشین های برداشت محصول (کمباین)، لودرهای صنعتی، تجهیزات الکتریکی و روشنایی در بیش از 40 غرفه به نمایش درآمده است.
طرح های تجاری در بخش صنایع هوایی، مهندسی حمل و نقل، ماشین های کشاورزی، مهندسی صنایع سنگین، تجهیزات دارویی و پزشکی توسط روسیه در این نمایشگاه ارائه شده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا