دانشمند روس: برگزاری نمایشگاه صنعتی نشانه روابط عالی ایران و روسیه است

دانشمند روس: برگزاری نمایشگاه صنعتی نشانه روابط عالی ایران و روسیه است

مسکو - پروفسور «ولادیمیر زرنوف» رئیس دانشگاه «روسنو» روسیه گفت: برگزاری نمایشگاه صنعتی روسیه در تهران نشانه روابط عالی و حسنه و توام با اعتماد میان روسیه و ایران است.

زرنوف که ریاست انجمن دانشگاه های غیردولتی روسیه متشکل از حدود 400 دانشگاه را برعهده دارد و در فهرست 100دانشمند برتر این کشور ارزیابی می شود، امروز( دوشنبه) در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در مسکو ،ضمن اشاره به اهمیت نمایشگاه صنعتی روسیه در تهران اظهار داشت: روسیه توانمندی های صنعتی و تکنولوژیکی خود را برای توسعه همکاری ها با ایران در نمایشگاه تجاری و صنعتی روسیه و ایران با عنوان «گفتمان تجاری و صنعتی روسیه و ایران» عرضه کرده است.
نمایشگاه ملی صنایع روسیه امروز با حضور هیات 350 نفره روس ها از 80 شرکت این کشور در سالن 27 محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود و سه روز به کار خود ادامه می دهد.
وی تاکید کرد: این رویداد مهم در روابط اقتصادی ایران و روسیه گام بزرگی در توسعه همکاری های دوجانبه است.
زرنوف افزود: سفر «دنیس مانتوروف» وزیر صنعت و تجارت فدراسیون روسیه به ایران هم نشانگر این واقعیت مهم است که ایران و روسیه دو کشور دوست نزدیک و متحد هستند.
دانشمند روس با بیان این که نمایشگاه روسیه در تهران تحت سرپرستی مانتوروف برگزار می شود،گفت: در این نمایشگاه توانمندی های صنعتی، اقتصادی و تکنولوژیکی روسیه در عرصه های مهمی همچون تجهیزات بخش نفت و گاز و بخش های پالایشگاهی و صنایع هواپیمایی و راه اهن عرضه و در معرض نمایش قرار می گیرد.
وی ادامه داد: پیشرفت های دو کشور تا حد زیادی به همکاری های مشترک ،مشارکت در نمایشگاه های صنعتی و اقتصادی وابسته است. نمایشگاه صنعتی روسیه در تهران فرصت گرانبهایی است که بدانیم در چه عرصه هایی باید همکاری های خود را تعمیق بخشیده و گسترش دهیم.
دانشمند روس بر لزوم تحکیم همکاری های علمی و آموزشی ایران و روسیه تاکید و آن را عصر کنونی پیشرفت های صنعتی جهانی مهم و قابل توجه خواند.

***شرایط مساعد برای توسعه روابط ایران و روسیه
رئیس دانشگاه روسنو درباره وضع کنونی روابط و همکاری های ایران و روسیه گفت: روابط سیاسی دو کشور در سطح عالی قرار دارد و امکانات بسیار گسترده ای برای توسعه همکاری های ایران و روسیه در عرصه های اقتصادی و بازرگانی، صنعتی و فناوری های پیشرفته وجود دارد.
وی ادامه داد: اطمینان دارم با توجه به توانمندی های اقتصادی، دو کشور ظرفیت های بزرگی برای توسعه همکاری ها دارند.
زرنوف خاطرنشان کرد: روسیه همانند ایران برای توسعه همکاری ها در عرصه های مختلف مصمم است و مسئولان کشور بر این نکته تاکید دارند.

***لزوم توسعه همکاری های صنعتی و فناوری های پیشرفته
زرنوف با بیان این که روسیه بطور سنتی از کشورهای پیشرو تولیدکننده تجهیزات بخش های نفت و گاز است، اظهار داشت: بدیهی است در این عرصه می توانیم نه فقط طراحی ها و فناوری های خود را به ایران عرضه کنیم بلکه با مشارکت یکدیگر این فناوری ها را توسعه بخشیده و به پیشرفت های جدید دست بیابیم.
دانشمند روس بر لزوم همکاری ایران و روسیه در عرصه های فناوری های پیشرفته و طراحی های علمی تاکید کرد.
زرنوف صنعت پتروشیمی را از عرصه های صنعتی عنوان کرد که در اوج پیشرفت خود در سطح جهانی قرار دارد و در این حوزه روسیه می تواند همکاری های گسترده و سودمندی با ایران داشته باشد.
وی حوزه فناوری نانو را از بخش های مهم همکاری دو کشور خواند که می تواند دورنمای خوبی داشته باشد.
دانشمند روس همچنین بر لزوم توسعه همکاری ایران و روسیه در تولید وسایل نقلیه (خودرو و کامیون) و ماشین سازی تاکید و اظهار کرد: در این عرصه ها امکانات بسیار گسترده ای برای توسعه همکاری ها وجود دارد.
زرنوف به هواپیماسازی به عنوان بخش بسیار مهم دیگر همکاری های ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: بدیهی است هواپیماسازی در اولویت همکاری های دو کشور قرار دارد.
رئیس دانشگاه روسنو بابیان این که با مشارکت ایران می توانیم هواپیماهای مسافربری پیشرفته از جمله توپولوف تولید کنیم، افزود: هواپیماهای جدید توپولوف از نوع «توپولوف-204»، «توپولوف-214» و «توپولوف-314» از نقطه نظر مشخصات فنی از هواپیماهای پیشرفته در سطح جهانی کم و کاستی ندارند.
زرنوف متالورژی و ماشین سازی سنگین را از زمینه های صنعتی عنوان کرد که دورنمای خوب همکاری ایران و روسیه وجود دارد.
روسیه در این حوزه ها در موقعیت پیشرو جهانی قرار دارد اما برای حفظ موقعیت برتر خود نیاز به بازارهای فروش دارد.
زرنوف با تاکید بر لزوم توسعه همکاری ایران و روسیه در بخش انرژی اظهار داشت: در این عرصه احداث نیروگاه های هسته ای در اولویت قرار دارد. امیدوارم طرح نیروگاه های هسته ای شناور که از طرف «ولخوف» دانشمند اتمی روس ابداع و طراحی شده است، بطور مشترک با ایران اجرا شود.
وی ادامه داد: با استفاده از این طرح کشتی های حامل نیروگاه هسته ای به محل مورد نیاز نیروی برق اعزام می شوند که طرح بسیار سودمند محسوب می شود.
دانشمند روس همچنین به دورنمای روشن همکاری های ایران و روسیه در عرصه های ارتباطات و فناوری های رایانه ای اشاره و لزوم توسعه همکاری ها را در این عرصه های علمی مورد تاکید قرار داد.

***هم افزایی علمی ایران و روسیه
زرنوف گفت: اتحاد شوروی سابق در عرصه های علمی در مکان نخست جهانی قرار داشت و مسئولان این کشور 30-40 سال پیش حتی تصورش را هم نمی کردند زمانی فرا می رسد که کشور دیگری مکان نخست علمی را از این کشور می گیرد.
وی با بیان این که جمعیت روسیه و ایران حدودا برابر جمعیت شوروی سابق است، اظهار داشت: هر قدر که امکانات ما بیشتر باشد، برای دو کشور در حوزه های مختلف منفعت بیشتری خواهد داشت.
زرنوف گفت: متاسفانه ایران و روسیه در حوزه های صنعتی مرتبط با فناوری های پیشرفته در موقعیت برتر جهانی قرار ندارند ، اما تجربه نشان داده است کشورهایی که دستیابی به چنین موقعیتی را هدف قرار می دهند موفق می شوند. مالزی و سنگاپور نمونه هایی از این کشورها هستند.

***تاریخ پرافتخار ایران
دانشمند روس با بیان این که ایران تاریخ پرافتخاری دارد، اظهار داشت: زمانی که تاریخ ایران را مطالعه می کنیم از سطح پیشرفت این کشور در گذشته های دور و زمانی که تمدن به شکل امروزی در بسیاری از نقاط کره زمین وجود نداشت، حیرت زده می شویم.
وی افزود: ایران در آن زمان به پیشرفت های بزرگی دست یافته بود. ایران در شرایط کنونی برای بازیافتن چنین مکان پپشرویی می تواند با روسیه همکاری کند.

*** توسعه روابط ایران و روسیه
دانشمند روس درباره روابط کنونی ایران و روسیه گفت: روابط دو کشور دوست و همسایه ایران و روسیه در ماه های اخیر توسعه فراوان یافته است.
وی گفت: روابط دو کشور باثبات و در حال توسعه است و چنین روابطی ویژه کشورهای متحد است. ایران علاقمند به داشتن روابط متحد با روسیه است و ما نیز برای توسعه چنین روابطی تمایل داریم. باید هم افزایی و با یکدیگر همکاری کنیم و در ان صورت دو کشور مرکز توسعه جهانی خواهند بود.
زرنوف گفت: در دو ماه اخیر روابط ایران و روسیه با سرعت بیشتری توسعه یافته است.
وی به عنوان مثال به آغاز تحویل مجموعه های پدافند هوایی اس-300 روسی به ایران اشاره کرد و گفت: البته اگر من تصمیم می گرفتم حتما به ایران سامانه های پدافند هوایی پیشرفته تر اس-400 تحویل می دادم.
وی افزود: در شرایط کنونی باید کارشناسان و متخصصانی را آموزش دهیم تا بتوانند به طراحی و ساخت سامانه های پدافند هوایی پیشرفته تر بر پایه سامانه های اس-300 و اس-400 بپردازند.

*** دیدگاه بسیار خوبی در باره ایران دارم
رئیس دانشگاه روسنو با بیان این که از کودکی علاقه خاصی به ایران داشته ام، گفت: زمانی که به این کشور سفر کردم دیدگاه خوبم در مورد این کشور بهتر شد و علاقه خاصی به این کشور با تمدن کهن و فرهنگ غنی پیدا کردم.
دانشمند روس از مواردی که توجهش را در ایران جلب کرد علاقه دانشجویان به تحصیل علم و دانش عنوان کرد و گفت: از این که دانشجویان ایرانی همانند دانشجویان در روسیه علاقمند به تحصیل علم هستند خیلی خوشحال می شوم. به ویژه حضور گسترده دانشجویان در کتابخانه ها و سالن های مطالعه دانشگاه های ایران توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
دانشمند روس در پایان این مصاحبه برای ملت ایران در سال میلادی جدید آرزوی موفقیت و شکوفایی کرد و برای جوانان کشورمان نیز فراگیری بیشتر علم و دانش را آرزو کرد تا این که تاریخ فرهنگ کشور خود را با دستاوردهای جدید غنی تر کنند.
نمایشگاه صنایع روسیه بستری برای نمایش طرح های تولیدی ـ فنی شرکت های برجسته روسی در زمینه های متالورژی، ماشین سازی، موتورسازی، فناوری های هوانوردی، خودرو سازی، حمل ونقل، نفت، پتروشیمی، بانک و بیمه، کشتی سازی و پارک های صنعتی و فناوری اطلاعات است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا